بررسی عوامل مؤثر بر توسعه حمل و نقل(جاده ای) در استان بوشهر
محورهای موضوعی : مدیریت تحقیق و توسعهعبدالرسول افراسیابی 1 , عاطفه احمدی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشگاه شهید چمران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر طبق نظریه های مربوط به بخش حمل و نقل و با استفاده از داده های پرسشنامه ای به بررسی عوامل مؤثر بر توسعه حمل و نقل جاده ای در استان بوشهر پرداخته شده است.از این رو، 28 عوامل مؤثر شناسایی شد که هرکدام در سه بخش هزینه های مستقیم کاربران، ایمنی جاده و عوامل کلان طبقه بندی شدند. سپس با استفاده از روش های آمار استنباطی به معناداری و رتبه بندی عوامل مورد بررسی و با استفاده از مدل لگاریتم خطی نحوه رابطه هرکدام از عوامل با زیر بخش خود بررسی شده است. نتایج حاصل شده گویای آن است که همه عوامل مربوط به بخش های ذکر شده دارای تأثیر معنادار هستند و از میان عوامل مؤثر بر توسعه حمل و نقل جاده ای، عوامل ایمنی جاده در اولویت اول و عوامل کلان در اولویت دوم و عوامل مربوط به هزینه های مستقیم در اولویت سوم قرار دارد. همچنین از میان زیربخش های مربوط به عوامل هزینه های مستقیم کاربران، میزان فرسودگی ناوگان در اولویت اول، از میان عوامل ایمنی جاده، حدوداً همه عوامل دارای اولویتی یکسان بوده و از میان عوامل کلان، موانع گمرکی در اولویت اول قرار دارد. نتایج حاصل از مدل لگاریتم خطی نیز نشان می دهد که عواملی چون میزان تعلق یارانه به سوخت ناوگان و مالیات پرداختی کاربران رابطه ای دوطرفه با هزینه های مستقیم کاربران داشته، نحوه اصلاح هندسی جاده ها، نظارت پلیس، نظارت برشرکت های حمل و نقل و کیفیت زیرساختی جاده ها رابطه ای دوطرفه با ایمنی جاده دارد و تحریم ها، رونق اقتصادی و موانع گمرکی از جمله عواملی هستند که رابطه ای دوطرفه با عوامل کلان داشته اند.
In the present study, according to theories related to the transportation sector, and using the data of a questionnaire, the factors affecting the development of road transport in Bushehr province have been investigated. Therefore, 28 effective factors were identified, each of them classified in three sections: users direct costs, road safety and macro factors.Then, by using inferential statistics methods, the significance and ranking of the factors studied and using the linear logarithmic model, the relationship between each of the factors with its sub-section has been investigated. . The results show that all factors related to the mentioned sectors have a significant effect and among the factors affecting the development of road transport, road safety factors are in the first priority and macro factors are in the second priority and Direct cost factors are in the third priority. Also among the subsections related users direct costs factors, the rate of wear and tear of the fleet in the first priority, among road safety factors, all the priority factors are the same and among the major factors, customs barriers are at first priority. The results of the linear logarithmic model also show that factors such as the amount of subsidies to fleet fuels and the taxes paid by users have a two-way relationship with direct users' costs, how to modify the geometry of roads, Police surveillance, monitoring companies Transportation and infrastructure quality of roads have a two-way relationship with road safety and sanctions, economical boom and customs barriers are among the factors that have a two-way relationship with macro factors.
