بررسی عوامل موثر بر اثربخشی امضا الکترونیک در رونق فضای کسب و کار بین بنگاهی(مطالعه موردی:صنعت نفت)
محورهای موضوعی : مدیریت فناوری اطلاعات
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: امضاءالکترونیک-رونق کسب و کاربين بنگاهي-رقابت پذیری- اثربخشی- کارایی,
چکیده مقاله :
در پژوهشحاضر درپژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر اثر بخشی امضای دیجیتالی در رونق فضای کسب وکار بین بنگاهی در صنعت نفت پرداخته شد. نوع تحقيق برمبناي هدف كاربردي است و از روش توصيفي زمينه يابي استفاده شده است كه ديدگاه كارشناسان صنعت نفت را نسبت به تاثير بكارگيري امضا ی دیجیتالی در رونق فضاي كسب و كار بين بنگاهي تجزیه وتحلیل شد. در این تحقیق، برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نمونه ها، از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از نرم افزار spss استفاده گردیده است. برای انتخاب آزمون فرضیه ها با توجه به غير نرمال بودن داده ها از آزمونهای نا پارامتریک استفاده شد و برای انجام آزمون تفاوت میانگین بین تحصیلات و بکارگیری امضا الکترونیک با توجه به اینکه سطح تحصیلات به صورت طبقه بندی بود و بالاتر از دو طبقه بود از ازمون تحلیل واریانس یک راه استفاده شد و برای مقایسه میانگین ها با یکدیگر و مشخص کردن سطح معناداری تفاوتها از آزمون توکی استفاده شد و برای بررسی سابقه شغلی افراد با توجه به اینکه افراد از نظر سوابق کاری در دو طبقه قرارگرفته اند از آزمون T گروههای مستقل استفاده شده است.در نهایت نتیجه نهایی آزمون فرضیه ها نشان داد تاثير بکارگیری امضاء الکترونیک در رونق کسب و کار دو بنگاه با توجه بر تمام متغیر ها ( به جزء تصديق هويت و انكار ناپذيري در فرایند واحدهای کسب و کار) تاثیر زیادی داشته است.
In the current study, identification and analysis of the factors affecting the electronic signature effect on the prosperity of the job area between the institutions (case study: oil industry) had been studied.In this study, in order to analyze the resulted data, the descriptive and deductive statistical methods have been used, and the SPSS Software is used in this regard. For choosing the test of the hypotheses, first, the data normality test (Kolmogrov-Smirnov) was used for the calculation. The results of the normality test showed that there is no condition for the equality of the variances and the data are not normal. Therefore, in order to perform the test, the non-parametric tests were used, because the conditions related to the parametric tests were not available. For performing the test of the mean difference between the education and using the digital (electronic) signature, regarding the fact that the education level was in the form of categories, and it was higher than two categories, the one-way variance analysis test was used. To compare the means with each other and to determine the level of the meaningfulness of the differences, Tookie Test was used. Regarding the point that all the persons are inside two categories from the viewpoint of the job backgrounds, the T-Test of the independent groups is used in order to review the job backgrounds of the people. Eventually, the final result of the test of the hypotheses showed that considering all the variables, excluding verifying the identity and being undeniable in the process of job units, the effect of utilizing the electronic signature in juicing up the job in two institutes is too much, and the effect of these two ingredients is lower than the average.
- الهی،شعبان،(1385)طراحی الگوی آمادگی بنگاهها برای توسعه تجارت الکترونیکی.تهران،موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی،مرکز مطالعات مدیریت و بهره وری ایران وابسته به دانشگاه تربیت مدرس
- حسینی،شمس الدین:جهانگرد،هاجر،(1386) ،اثر تجارت الکترونیک بر رقابتمندی بنگاهها
- سرمد سعيدي ، سهيل و وحيدرضا ميرابي ،(1383) ،مديريت بازرگاني بين الملل در هزاره سوم
- طالبی،محمد حسین(1383)"مطالعه امکان سنجی تجارت الکترنیکی در خصوص صنایع نفت،گاز و پتروشیمی" مجموعه مقالات دومین همایش تجارت الکترونیک،معاونت برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی وزارت بازرگانی
- فتحی ،سعید ،(1389 )"کسب و کار الکترونیکی"انتشارات معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی و موسسه مطالعات و پژهش های بازرگانی
- مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (1390)" زیر ساخت کلیدی عمومی(PKI):مفاهیم ،کاربردها و کاربری امضای دیجیتال"
- وزارت بازرگانی( 1388) " مفاهیم گواهی الکترونیکی".
- مهاجری،جواد (1386)جواد امضا دیجیتال و مراجع صدور گواهی.
Andraz Zupan (2006),"Digital Signator as a tool to achieve competitive advantage of organization"Master Degree Thesis
Chang.p.(2007).factors influsion the extent of deployment of electronic commerce for small and medium sized enterprice.journal of electronic commerce in organization vo15.no1,pp1-29.
Jae Yoon Jung,Hoontae Kim,Suk-ho Kang(2007).'standards –based approaches to B2B workflow integration .computer &industrial engineering 51(2006)321-334
Kim,T.G.Lee,j.H.and Law,R.(2008).’An Empirical Examination of the Acceptance Behaviour of Hotel Front Office system’:an extended technology acceptance model
Turban,E.david K.Jae L.and Denis V.(2006).’Electronic Commerce :A Managerial Perespective’.NY:Prentice Hall.