تعیین یک الگوی اندازه گیری سطح بلوغ در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات (مورد مطالعه : یک سازمان فناور )
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکحسین بیگیان 1 , محمدحسین کریمی گوارشکی 2 , جعفر قیدار خلجانی 3
1 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
کلید واژه: بلوغ سازمانی, هرم مدیریت نگهداری و تعمیرات , مدیریت تعالی,
چکیده مقاله :
برای سازمانهایی که با فشار و ماندن در محیط رقابتی روبرو هستند ، افزایش بهرهوری و ریسکپذیری اجتنابناپذیر است.طرحریزی و اجرا مدلی که بتواند پیش از اقدام جهت استقرار مدلهای متداول نگهداری و تعمیرات ، سطح بلوغ سازمانی را در محدوده دانش مدیریت نگهداری و تعمیرات و پیشنیازهای مرتبط با آن در سازمان اندازهگیری نماید، در افزایش اثربخشی اقدامات طرحریزیشده، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود . هدف این پژوهش، یافتن یک مدل و نقشه راهی برای راهبری مدیریت تحول و تعالی در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات است، با توجه بهمرور ادبیات و همچنین تحلیل شرایط خاص در یک سازمان با فنآوری بالا، نقشه راههای علمی متفاوت در قالب یک فرآیند کار تیمی متشکل از خبرگان حوزه نت بررسی گردید ، سپس به کمک یک چکلیست سازگار با هرم مدیریت نگهداری و تعمیرات خاص آن سازمان ، به همراه آخرین تکنیک و مفاهیم مورد کاربرد ،مدل مناسب برای تعیین سطح بلوغ سازمان در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات ارائه میگردد . نقشه راه ارائهشده حاصل تحقیق و تجربیات بهدستآمده در یک سازمان با فنآوری بالا است . این مدل از سادگی و اثربخشی بالایی در هر سازمان با شرایط مشابه ، برخوردار بوده و قابل اجرا است . این الگوریتم ، راهنمایی کاربردی پیش روی مدیران در حوزه نت قرار میدهد تا مسیر تعالی را در 4 مرحله طی نمایند . در این مدل بلوغ، پیشرفت لازم در مسیر تحول از EM و PM تا مراحل استقرار سیستم نگهداری و تعمیرات بهرهور فراگیر TPM و همچنین نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM لحاظ گردیده است . درعینحال انعطافپذیری بالای سیستم ارزیابی تعیین سطح بلوغ، موجب گردیده که این مدل در بسیاری از سازمانها ، قابلاجرا باشد.در این تحقیق از 2 پرسشنامه برای دریافت نظرات خبرگان استفاده گردیده است و درنهایت 10 مزیت عمده مدل بلوغ تحقیقشده در این مقاله نسبت به سایر مدلهای بلوغ در حوزه نگهداری و تعمیرات، تشریح گردیده است .
[1] الگوریتم راهبری تعالی و مدل ارزیابی بلوغ سازمانی مدیریت سیستم های نگهداری و تعمیرات - کریم پاکپور – دکترای مدیریت کسب و کار 1383
[2] Klimko, G. (2001). Knowledge Management and Maturity Models: Building Common Understanding. Proceedings of The 2nd European Conference on Knowledge Management
[3] Andrew K.S. Jardine ،“Reliability Handbook ،Chapter Five: Optimizing Time Based Maintenance ،Tools for devising a replacement system for your Critical Components” ،2003
[4] A review of methods for evaluation of maturity models for process improvement , Yeni Yuqin Li Helgesson, Martin Höst, and Kim Weyns Software Engineering Research Group, Department of Computer Science, Lund University, Sweden5 July 2011
[5] Object Management Group. “Business Process Maturity Model (BPMM).” 2008. www.dthomas.co.uk/dtalm/products/technologies/what-is-cmmi.htm
[6] “SEI CMMI Maturity Levels.” Tutorialspoint, 2013. http://www.tutorialspoint.com/cmmi/cmmi-maturity-levels.htm
[7] “SEI CMMI Maturity Levels.” Tutorialspoint, 2013. http://www.tutorialspoint.com/cmmi/cmmi-maturity-levels.htm Curtis, Bill and John Alden. “The Business Process Maturity Model (BPMM): What, Why and How.” BPTRends, February 2007. www.bptrends.com/publicationfiles/02-07-COL-BPMMWhatWhyHow-CurtisAlden-Final.pdf
[8] Harmon, Paul. “Process Maturity Models.” BPTrends, March 2007. www.bptrends.com/publicationfiles/advisor20070320.pdf