تعیین قابلیتهای کلیدی شبکه همکاران در پروژه های تحقیق و توسعه محصولات با سامانه های پیچیده (مطالعه موردی: یک سازمان صنعتی)
محورهای موضوعی : مدیریت تحقیق و توسعهحسن ترابی 1 , حسین دهقانی پوده 2 , محسن چشم براه 3 , محمدحسین کریمی گوارشکی 4 , رضا حسنوی 5
1 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
4 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
5 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
کلید واژه: شبکه همکاران پروژه های تحقیق و توسعه محصولات با سامانه های پیچیده قابلیت,
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه پروژههای تحقیق و توسعه محصولات با سامانه های پیچیده(CoPS ) نیازمند به منابع خاصی هست که از عهده یک سازمان خارج است؛ همکاری در قالب شبکه، مهمترین رویکرد سازمانها در این زمینه به حساب میآید. طبیعی است که قابلیتهای شبکه همکاران نقش تعیینکنندهای در این همکاری دارد، بنابر این در این مقاله با احصاء شاخصهای اساسی این قابلیتها از طریق مطالعه ادبیات و نظرسنجی از خبرگان یک سازمان تولیدکننده محصولات با سامانههای پیچیده، شاخص های نهایی استخراج شدند و با نظرسنجی از خبرگان و استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL، خوشه بندی در قالب مؤلفهها صورت گرفت. این مؤلفهها شامل شایستگی همکاران (مشتمل بر دانش و مهارت، بهروز بودن، داشتن استانداردها و توانایی مالی)، قابلیت انجام وظیفه (شامل کیفیت انجام پروژه، زمان انجام آن و مسئولیتپذیری در حین و پس از اتمام پروژه) و قابلیت تطبیق (شامل تطبیق ارزشها، انعطاف در خروجی ها و تطبیق در زمان) میشود. نتایج آزمون فرضها نشان داد که قابلیت شایستگی اثر مثبت و تعیین کنندهای بر قابلیت انجام وظیفه و قابلیت انجام وظیفه اثر مشابهی بر قابلیت تطبیق پذیری دارد، اما رابطه معناداری به صورت مستقیم، بین قابلیت شایستگی و تطبیق پذیری وجود ندارد، هر چند که به صورت غیر مستقیم در ارتباط هستند.
Network of collaborators is the most important approach of organizations in CoPS R&D projects conduction as completing such projects requires specific resources and is beyond the capabilities of a single organization. Obviously the capabilities of the network of collaborators have a significant role in mentioned collaboration. So in this paper fundamental indicator of those capabilities were firstly specified by literature review. Secondly final indicators were selected using survey of experts of a CoPS producing company. Thirdly these indicators were classified in components by expert survey and using SEM in LISREL software. These components encompass collaborators competency (incorporating knowledge and skillfulness, keeping up to date, complying to standards and financial ability), task performance capability (incorporating project quality, time and responsibility during and after project completion) and adaptability (incorporating accordance to values, time and flexibility in deliverables). The results of hypothesis tests illustrate that competency has a significant and positive impact on task performance and the latter has a similar impact on adaptability but there is no direct and significant correlation between competency and adaptability while there exists an indirect one.
- بوجادزیف, جرج؛ بوجادزیف، ماریا (1381). "منطق فازی و کاربردهای آن در مدیریت". حسینی، سیدمحمدرضا. تهران, ایشیق.
- حسینی، سیدعلی؛ مهدی، محمدی، حاجی حسینی، حجت الله (1395). "عوامل حیاتی موفقیت نوآوری در محصولات و سیستم های پیچیده (CoPS)؛ مطالعه موردی: پروژه بالگرد ملی سازمان صنایع هوایی." فصلنامه مدیریت توسعه فناوری 4(1): 159-186.
- صفدری رنجبر، مصطفی؛ رحمان سرشت,حسین؛ منطقی، منوچهر و قاضی نوری، سید سروش (1395). "پیشران های کسب و ایجاد قابلیت های فناورانه ساخت محصولات و سامانه های پیچیده در بنگاه های متاخر: مطالعه موردی شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC)." مدیریت نوآوری 5(3): 1-26.
- صفدری رنجبر، مصطفی؛ قیدرخلجانی, جعفر؛ طهماسبی، سیامک و توکلی، غلامرضا (2016). "قابلیت های کلیدی برای نوآوری و توسعه محصولات و سامانه های پیچیده دفاعی." فصلنامه مدیریت توسعه فناوری 4(1): 133-158.
- صفدری رنجبر، مصطفی؛ رحمان سرشت,حسین؛ منطقی، منوچهر و قاضی نوری، سید سروش (1395). "کسب دانش و قابلیت های فناورانه ساخت محصولات و سامانه های پیچیده در کشورهای در حال توسعه: مورد مطالعه توربین گازی IGT25. ششمین کنفرانس بین المللی و دهمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری. تهران.
- علی احمدی، علیرضا (1390). "روش تحقیق و راهنمای پایان نامه نویسی". تهران, تولید دانش.
Acha, V., A. Davies, M. Hobday and A. Salter (2004). "Exploring the capital goods economy: complex product systems in the UK." Industrial and Corporate Change 13(3): 505-529
. Andrikopoulos, A. and K. Kostaris (2017). "Collaboration networks in accounting research." Journal of International Accounting, Auditing and Taxation 28: 1-9
. Appiah-Adu, K., B. K. Okpattah and J. G. Djokoto (2016). "Technology transfer, outsourcing, capability and performance: A comparison of foreign and local firms in Ghana." Technology in Society 47: 31-39
. Barge-Gil, A. and A. López (2014). "R&D determinants: Accounting for the differences between research and development." Research Policy 43(9): 1634-1648
. Barlow, J. (2000). "Innovation and learning in complex offshore construction projects." Research policy 29(7): 973-989
. Barthelemy, J. (2003). "The seven deadly sins of outsourcing." The Academy of Management Executive 17(2): 87-98
. Bates, J., M. Sharratt and J. King (2014). Successful outsourcing: Improving quality of life through integrated support services. Healthcare Management Forum, SAGE Publications Sage CA: Los Angeles, CA
. Cassiman, B. and R. Veugelers (1998). "R&D cooperation and spillovers: some empirical evidence
." Chen, J. H. and C. Vuik (2017). "Globalization technique for projected Newton-Krylov methods." International Journal for Numerical Methods in Engineering 110(7): 661-674
. Cheng, C.-H. and Y. Lin (2002). "Evaluating the best main battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation." European journal of operational research 142(1): 174-186
. Chesbrough, H. W. and D. J. Teece (1996). "When is virtual virtuous." Harvard business review 74(1): 65-73
. Cuervo-Cazurrra, A., R. Mudambi and T. Pedersen (2017). "Globalization: Rising skepticism." Global Strategy Journal 7(2): 155-158
. Cullinan, C. P. and X. Zheng (2015). "Outsourcing accounting information systems: Evidence from closed-end mutual fund families." International Journal of Accounting Information Systems 17: 65-83
. Davies, A. and T. Brady (2000). "Organisational capabilities and learning in complex product systems: towards repeatable solutions." Research Policy 29(7-8): 931-953
. Dedehayir, O., T. Nokelainen and S. J. Mäkinen (2014). "Disruptive innovations in complex product systems industries: A case study." Journal of Engineering and Technology Management 33: 174-192
. Dhillon, G., R. Syed and F. de Sá-Soares (2017). "Information security concerns in IT outsourcing: Identifying (in) congruence between clients and vendors." Information & Management 54(4): 452-464
. Dowdell Jr, T. D. and S. C. Lim (2015). "The effect of in-process research and development capitalization on M&A and purchase price allocations." Research in Accounting Regulation 27(1): 51-56
. Ellram, L. and C. Billington (2001). "Purchasing leverage considerations in the outsourcing decision." European Journal of Purchasing & Supply Management 7(1): 15-27
. Embleton, P. R. and P. C. Wright (1998). "A practical guide to successful outsourcing." Empowerment in Organizations 6(3): 94-106
. Fujii, H. and S. Managi (2016). "Research and development strategy for environmental technology in Japan: A comparative study of the private and public sectors." Technological Forecasting and Social Change 112: 293-302
. Gilley, K. M. and A. Rasheed (2000). "Making more by doing less: an analysis of outsourcing and its effects on firm performance." Journal of management 26(4): 763-790
. Hagedoorn, J., A. N. Link and N. S. Vonortas (2000). "Research partnerships." Research Policy 29(4): 567-586
. Hatch, W. F. (2017). "Building Legislative Coalitions for Free Trade in Asia: Globalization as Legislation." Journal of Japanese Studies 43(1): 236-240
. Hätönen, J. and T. Eriksson (2009). "30+ years of research and practice of outsourcing–Exploring the past and anticipating the future." Journal of International Management 15(2): 142-155
. Hobday, M. (1998). "Product complexity, innovation and industrial organisation." Research policy 26(6): 689-710
. Hsu, C.-C. and J. J. H. Liou (2013). "An outsourcing provider decision model for the airline industry." Journal of Air Transport Management 28: 40-46
. Huang, F. and J. Rice (2009). "The role of absorptive capacity in facilitating" Open innovation" outcomes: A study of Australian SMEs in the manufacturing sector." International Journal of Innovation Management 13(02): 201-220
. Huang, S. K. (2014). "The emergence of the outsourcing market and product technological performance." Technological Forecasting and Social Change 82: 132-139
. Kamuriwo, D. S. and C. Baden-Fuller (2016). "Knowledge integration using product R&D outsourcing in biotechnology." Research Policy 45(5): 1031-1045
. Kang, M., X. Wu, P. Hong and Y. Park (2012). "Aligning organizational control practices with competitive outsourcing performance." Journal of Business Research 65(8): 1195-1201
. Kröger, M. and M. Schäfer (2016). "Scenario development as a tool for interdisciplinary integration processes in sustainable land use research." Futures 84, Part A: 64-81
. Lei, D. and M. A. Hitt (1995). "Strategic restructuring and outsourcing: the effect of mergers and acquisitions and LBOs on building firm skills and capabilities." Journal of management 21(5): 835-859
. Li, J., Z. Li, Q. Ye and L. Lin (2013). "Trust repair in business process outsourcing: A multi-case study in China." The Journal of High Technology Management Research 24(2): 88-99
. Loh, L. and N. Venkatraman (1992). "Diffusion of information technology outsourcing: influence sources and the Kodak effect." Information Systems Research 3(4): 334-358
. Long, J. (1983). "Covariance structure models: an introduction to LISREL
." Mah, J. S. (2017). "Globalization and Economic Growth in Cambodia." Singapore Economic Review 62(2): 363-375
. Maskell, P., T. Pedersen, B. Petersen and J. Dick Nielsen (2007). "Learning paths to offshore outsourcing: from cost reduction to knowledge seeking." Industry and Innovation 14(3): 239-257
. Miller, R., M. Hobday, T. Leroux-Demers and X. Olleros (1995). "Innovation in complex systems industries: the case of flight simulation." Industrial and corporate change 4(2): 363-400
. Miotti, L. and F. Sachwald (2003). "Co-operative R&D: why and with whom?: An integrated framework of analysis." Research Policy 32(8): 1481-1499
. Monjon, S. and P. Waelbroeck (2003). "Assessing spillovers from universities to firms: evidence from French firm-level data." International Journal of Industrial Organization 21(9): 1255-1270
. Moody, J. B. and M. Dodgson (2006). "Managing complex collaborative projects: Lessons from the development of a new satellite." The Journal of Technology Transfer 31(5): 568-588
. Nielsen, L. B., F. Mitchell and H. Nørreklit (2015). Management accounting and decision making: Two case studies of outsourcing. Accounting Forum, Elsevier. Offodile, O. F. and L. L. Abdel-Malek (2002). "The virtual manufacturing paradigm: the impact of IT/IS outsourcing on manufacturing strategy." International Journal of Production Economics 75(1): 147-159
. Paju, T. (2007). "Conceptual model of R&D offshore outsourcing." Journal of Global Business and Technology 3(1): 49-61
. Ren, Y.-T. and K.-T. Yeo (2006). "Research challenges on complex product systems (CoPS) innovation." Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers 23(6): 519-529
. Sauser, B. J. (2008). NASA Strategic Project Leadership in an Era of Better, Faster, Cheaper: Striving for Systems Innovation, VDM Publishing. Smith, E. (2017). "Globalization and the colonial origins of the great divergence: intercontinental trade and living standards in the Dutch East India Company's commercial empire, c. 1600-1800." Economic History Review 70(2): 679-680
. Verwaal, E. (2017). "Global outsourcing, explorative innovation and firm financial performance: A knowledge-exchange based perspective." Journal of World Business 52(1): 17-27
. Vieira, A. L. (2011). Interactive LISREL in practice, Springer. Warner, M. (2017). "On globalization "with Chinese characteristics'?" Asia Pacific Business Review 23(3): 309-316
. Willcocks, L. P., T. Kern and E. Van Heck (2002). "The winner's curse in IT outsourcing: strategies for avoiding relational trauma." California Management Review 44(2): 47-69
. Wuyts, S., A. Rindfleisch and A. Citrin (2015). "Outsourcing customer support: The role of provider customer focus." Journal of Operations Management 35: 40-55
.