تبيين شکاف کارآفريني و تجاري سازي فناوري در همکاري صنعت و دانشگاه
محورهای موضوعی : مدیریت تکنولوژی
1 - دانشگاه علم وصنعت ایران
2 - دانشگاه علم وصنعت ایران
کلید واژه: دانشگاه کارآفرين, تجاري سازي فناوري, همکاري صنعت و دانشگاه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسي تحليلي مطالعات انجام شده در حوزه همکاري بين صنعت و دانشگاه طي سه دهه اخير انجام شده است تا از اين طريق شکاف موجود در همکاريهاي صنعت و دانشگاه تبيين گردد. اين پژوهش از نوع توصيفي بوده و با روش تحليل تحقيقات و مطالعات گذشته صورت گرفته است و سپس با دريافت نظرات خبرگان از طريق انجام مصاحبههاي عميق با متخصصان هر دو نهاد دانشگاه و صنعت ادامه يافته است. انجام مصاحبهها براساس کفايت نظري دادهها در 18 مصاحبه متوقف شد. از اين تعداد 8 نفر از اساتيد دانشگاه و صاحبنظر در موضوع، 3 نفر مدير عامل شرکتهاي صنعتي، 4 نفر از مسئولان دولتي و 3 نفر از کارشناسان و مديرعاملان شرکتهاي واسطهاي حوزه کارآفريني و تجاريسازي در مصاحبه ها شرکت داشتند. نتايج نشان مي دهد که اگرچه همکاريهاي دانشگاه و صنعت در زمينه هاي آموزشي، پژوهشي و تحقيقاتي، کارآفريني دانش بنيان و تجاري سازي فناوري مطرح مي باشد ولي به مرور زمان هر چه به زمان حال نزديکتر ميشويم سهم آموزش و در ادامه سهم پژوهش و تحقيقات کاهش يافته و تمايل براي همکاريهايي از نوع کارآفريني دانش بنيان و تجاري سازي فناوري بيشتر شده است. بررسي رويکردهاي فعلي در همکاري بين صنعت و دانشگاه،گرايش زياد به بهرهبرداري از توان بخش خصوصي وشرکتهاي واسطهاي(هاب) را خصوصاً در فعاليتعاي کارآفريني دانش بنيان و تجاري سازي فناوري نشان مي دهد. همچنين نقش موثر الگوهاي بومي و نيز نيروي انساني کارآفرين که داراي تعهد و حس مسئوليت نسبت به کشور، صنعت و دانشگاه ميباشد در مدلهاي موفق همکاري صنعت و دانشگاه مشخص شده است.
T he present study aimed to evaluate the analysis of studies in the field of cooperation between industry and university Over the past three decades have done so through a gap in cooperation between them be explained. This study used a descriptive-analytic review of research methods. And previous studies have been done and then get the experts from Through in-depth interviews with experts from both university and industry organizations.Continued Interviews conducted on the basis of theoretical adequacy of the data was stopped on 18 interviews. Of these, 8 out of university professors and experts in the subject, 3 persons CEO industrial companies,4 people, government officials and three experts in the field of entrepreneurship and CEO of intermediary companies participated in interviews. The results show that although University-industry cooperation in education, research and Knowledge-based entrepreneurship & technology commercialization is raised but over time the share of education and too research reduced and a desire for cooperation of Knowledge-based entrepreneurship and technology commercialization has increased. Review current approaches in cooperation between industry and universities prefer to Ability of the private sector and companies of intermediate (hub), especially in knowledge-based entrepreneurship and technology commercialization. The results show that the role of local patterns and human resources entrepreneur who has Commitment and sense of responsibility towards the country, industry and university cooperation with industry and university was found in successful models.
1. صيادي عمادالدين و اسماعيل شريفيان و کوروش قهرمان تبريزي، ارزيابي مقايسه اي ديدگاه مديران صنايع در خصوص مزاياي اکتسابي صنعت از ايجاد ارتباط بادانشگاه، پژوهشنامه مديريت ورزشي و رفتار حرکتي، سال يازدهم، شماره 21، بهار و تابستان 1394.#
2. شهنام طاهري، بررسي همکاري ميان صنعت، دانشگاه و موسسات تحقيقاتي و دولت درکشورهاي در حال توسعه، چهارمين سمينار ارتباط صنعت و دانشگاه1377.#
3. Roy, Rustum (1972); ‘’ University – Industry Interaction Patterns’’ ; Science Vol. 178, No. 4064, pp. 955 – 960.#
4. Bercovitz, J., & Feldmann, M. “Entrepreneurial Universities and Technology Transfer: A Conceptual Framework for University for Understanding Knowledge-Based Economic Development” , Journal of Technology Transfer, 31, pp. 175-188, (2006).#
5. باقري ابوالفضل، مدل انتقال دانش و تکنولوژيهاي پيشرفته ميان دانشگاه و صنعت در ايران، پايان نامه دکترا دانشکده مديريت و حسابداري دانشگاه علامه طباطبايي،1390.#
6. فراستخواه، مقصود، بررسي الگوي تعاملات آموزش عالي و دانشگاه با ساير نظامهاي توليد و خدمات، فصلنامه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي، شماره 57، 1389، صص، 64-45.#
7. Sharif, N., & Baark, E., “Mobilizing technology from university to industry : The experience of Hong Kong universities” , Journal of Technology Management in China, 3 (1), PP. 47-65, (2006). #
8. Dooley, L., & Kirk, D. “University- industry collaboration: Grafting the entrepreneurial paradigm onto academic structures “ European Journal of Innovation Management, 10(3), pp. 316, (2007).#
9. آقاجاني، حسنعلي، صمدي ميارکلائي، حمزه و يحيي تبار، فاطمه، انتظارات هفتگانه متقابل دانشگاه و صنعت، اولين همايش ملي مديريت پژوهش و فناوري، 7-8 دي، تهران، ايران، 1389.#
10. صمدي ميارکلائي، حمزه، ارتباطات و همکاري هاي مشترک دانشگاه و صنعت، دومين همايش ملي مديريت پژوهش و فناوري، 27 و 28 آذر 1390، تهران، 1390.#
11. صمدي ميارکلائي، حمزه، پيچش پنج جانبه بومي همکاري هاي دانشگاه، صنعت، دولت، مجلس شوراي اسلامي و جامعه (مردم و محيط)، دومين همايش ملي مديريت پژوهش و فناوري، 27 و 28 آذر 1390، تهران، 1390.#
12. OECD, “Public sector research- core policy instruments - university- industry linkage linkage schemes” , Paris, OECD, (2011).#
13. جاهد حسينعلي و حميدرضا آراسته؛ عوامل برون سازماني موثر در تجار سازي نتايج پژوهشي؛ فصلنامه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي،شماره 67،1392.#
14. محمدي مهدي و مهدي حميدي و بهروز محمدي و سپيده جوادي، شناسايي، تحليل و دسته بندي عوامل موثر بر شکل گيري شبکه هاي نوآوري در شرکتهاي دانش بنيان( مطالعه موردي پارک علم وفناوري دانشگاه تهران)، نشريه مديريت نوآوري سال سوم شماره 4 زمستان 1394.#
15. نقوي سيد علي، عادل آذر و ميد محمد اسعدي؛ الويت بندي عوامل توانمند ساز چابکي سازماني در دانشگاهها و مراکز آموزش عالي شهر يزد؛ فصلنامه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي، دوره 21، شماره 1، 1394.#
16.Etzkowitz, H.(1998). The harms of entrepreneurial science: Cognitive effects of the new university industry linkage. Research Policy, 27(8), 823-833.#
17.Goldfarb, B. and Henrekson , M. (2002); Bottom-up Versus Top-down Policies towards the Commercialization of University Intellectual Property; Research Policy, Vol. 32, No. 4, pp. 639-658.#
18.Phan, P.H. and Siegel, D.S.(2006); The Effectiveness of University Technology Transfer; Foundations and Trends in Entrepreneurship, Vol.20, No.2 , pp.77-144.#
19. يدالهي فارسي جهانگير و هادي زاري و سيد رضاحجازي، شناسايي مولفه هاي دوستواني موثر بر عملکرد تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي، فصلنامه پژوهش در برنامه ريزي در آموزش عالي، شماره 63، 1391 صص 69-90.#
20.Glyn,w,2000. A comparative Discussion of Nation of the Validity in Qualitative Research. The qualitative Report. 94(3). #
21. گل افشاني،ن؛ روايي و پايايي در پژوهش کيفي؛فصلنامهالاعرساني، آموزشي و پژوهشي مديريت فردا؛ (13-14)4..1385.#
22.Pandit,N,1996. The creation of theory A Recent Application of the Grounded Theory Method. The qualitative Report. 2(4). pp.1-20#
23. رضويان مجتبي، چگونگي انجام همکاريهاي مشترک بين صنعت و دانشگاه، دومين کنگره سراسري توسعه ارتباط صنايع با مراکز آموزشي و پژوهشي1373.#
24. منطقي منوچهر و محمد حسين سليمي، ارائه الگوي موفق جهت تحقيقات و همکاري دانشگاه و صنعت در توسعه تکنولوژي،چهارمين کنگره سراسري همکاريهاي دولت، دانشگاه و صنعت براي توسعه ملي1374.#
25. اميري نيا حميدرضا و علي بي تعب، الگوي مطلوب ارتباط دولت، صنعت و دانشگاه: مورد پژوهي تجربه هاي دفتر همکاريهاي فناوري در کشور، مجله صنعت و دانشگاه، سال دوم، شماره 5و6، پاييز و زمستان1388.#
26. باقري نژاد جعفر،سيستم ارتباط دانشگاه و صنعت براي توسعه فناوري در ايران، سازو کارها و پيشنهادها، فصلنامه سياست علم وفناوري، سال اول شماره يک، بهار 1387.#
27. بهروزي محمد، ارائه مدلي مناسب براي پاسخ به نيازهاي بازار کار از طريق ارتباط کارآمد صنعت و دانشگاه، مجله صنعت و دانشگاه، سال دوم، شماره 3و4، بهار و تابستان1388. #
28. متحدي علي اکبر، ضرورت تحول در نظام اموزش عالي کشور جهت توسعه فناوري ملي و ارتباط با صنعت، مجله صنعت و دانشگاه، سال سوم، شماره 9و10، پاييز و زمستان 1389.#
29. امين بيدختي علي اکبر و مريم زارع و محمد علي نعمتي، دانشگاه پژوهي، ضروزتي مغفول مانده در راستاي تقويت همکاريهاي دانشگاه و صنعت، مجله صنعت و دانشگاه، سال سوم، شماره 9و10، پاييز و زمستان 1389.#
30. باقرزاده خواجه مجيد و بهناز نوري لامع، بررسي راهکارهاي ارتباط دانشگاه آزاد اسلامي تبريز با صنايع کوچک و متوسط. مطالعه موردي :شرکتهاي قطعات خودرو تبريز، کنفرانس ملي کارآفريني و مديريت کسب و کارهاي دانش بنيان، دانشگاه مازندران، آبان 1391.#
31. رحيمي حميد و راضيه آقا بابايي؛ تحليل استراتژيهاي خود رهبري و ارتباط آن با کارآفريني اعضاي هيئت علمي دانشگاه کاشان ؛ فصلنامه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي، شماره 70، 1392.#
32. صيادي عمادالدين و اسماعيل شريفيان و کوروش قهرمان تبريزي، ارزيابي مقايسه اي ديدگاه مديران صنايع در خصوص مزاياي اکتسابي صنعت از ايجاد ارتباط بادانشگاه، پژوهشنامه مديريت ورزشي و رفتار حرکتي، سال يازدهم، شماره 21، بهار و تابستان 1394.#
33. طهمورث حسنقلي پور، محمود بهمني، محمد جواد ايرواني، هاشم آقازاده ومرتضي انوشه، طراحي مدل توسعه بازار صنايع کوچک و متوسط. مطالعه موردي:صنايع غذايي و آشاميدني،مجله توسعه کارآفريني، دوره 8 شماره 1 بهار1394، صص 21-40.#
34. شهنام طاهري، بررسي همکاري ميان صنعت، دانشگاه و مؤسسات تحقيقاتي و دولت درکشورهاي در حال توسعه، چهارمين سمينار ارتباط صنعت و دانشگاه ۱۳۷۷.#
35. رحيم نيا فريبرز و عاطفه سجاد،تاثير جهت گيريهاي راهبردي بر عملکرد شرکتهاي مستقر در پارک علم وفناوري خراسان به واسطه نوآوري سازماني، نشريه مديريت نوآوري سال چهارم،تابستان 1394.#