ارزیابی تکنولوژی با توجه به شاخصه های زیست محیطی در فرایند انتقال تکنولوژی با استفاده از رویکرد بولزای، ویکور و تاپسیس
محورهای موضوعی : مدیریت دانشعلیرضا علی احمدی 1 , خاطره شجاعی 2
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - علم و صنعت
کلید واژه: انتقال تکنولوژی مدیریت پسماند مدیریت سبز تاپسیس, بولزای ویکور,
چکیده مقاله :
با توجه به گرایش به حوزه محیط زیست در بین پژوهشگران و صنعتگران و همچنین اهمیت نقش صنعت بازیافت و مدیریت پسماند در فرایند مدیریت سبز، این پژوهش بر آنست تا به ارزیابی تکنولوژی با توجه به شاخصه های زیست محیطی در صنعت بازیافت و مدیریت پسماند صنعتی در صنایع خودرو سازی بپردازد. بر این اساس به انتخاب ماشین بازیافت در این صنعت خواهد پرداخت. نوآوری این مقاله توجه به بحث انتقال تکنولوژی با تکیه بر معیارهای زیست محیطی است. از سویی دیگر در بعد روشی با استفاده از تلفیق بولزای و تاپسیس و بولزای و ویکور به وزندهی و رتبه بندی ماشین آلات بازیافت پرداخته شد که این محاسبات بر روی اعداد فازی انجام گرفت. در رتبه بندی با روش تاپسیس شرکتهای صنعتگر، شانگهای و دیزین به ترتیب به عنوان اول تا سوم انتخاب شدند. در رتبه بندی با روش ویکور نیز نتایج تا حد زیادی مشابه بود و در آن ماشین آلات ساخته شده توسط شرکتهای صنعتگر، شانگهای و پلی استار، به ترتیب اول تا سوم شدند.
[1]-Maurer, I., Bartsch, V., & Ebers, M. (2011). The value of intra-organizational social capital:How it fosters knowledge transfer, innovation performance, and growth. Organization Studies, 32(2), 157–185.# [2]- Gittell, J. H., Seidner, R., & Wimbush, J. (2010). A relational model of how highperformance work systems work. Organization Science, 21(2), 490–506.# [3]- Haas, M. R., & Hansen, M. T. (2005). When using knowledge can hurt performance: The value of organizational capabilities in a management consulting company. Strategic Management Journal, 26(1), 1–24. [4]- Gerhart, B., Wright, P.M., McMahan, G. C., & Snell, S. A. (2000). Measurement error in research on human resources and firm performance: How much error is there and how does it influence effect size estimates? Personnel Psychology, 53(4), 803 [5]- Bolino, M. C., Turnley, W. H., & Blooddgood, J. M. (2002). Citizenship behavior and the creation of social capital in organizations. Academy of Management Review, 27(4), 505–522. [6]- Carmona-Lavado, A., Cuevas-Rodríguez, G., & Cabello-Medina, C. (2010). Social and organizational capital: Building the context for innovation. Industrial Marketing Management, 39(4), 681–690.# [7]- Chuang, C. H., & Liao, H. (2010). Strategic human resource management in service context: Taking care of business by taking care of employees and customers. Personnel Psychology, 63(1), 153–196.# [8]- Coff, R. (2011). Bidding wars over R&D-intensive firms: Knowledge, opportunism, and the market for corporate control. Academy of Management Journal, 46(1), 74–85.
[9]- Collins, C. J., & Smith, K. G. (2011). Knowledge exchange and combination: The role of human resource practices in the performance of high-technology firms. Academy of Management Journal, 49(3), 544–560.
[10]- Dawson, J. F., & Richter, A. W. (2010). Probing three-way interactions in moderated multiple regression: Development and application of a slope difference test.
[11]- Ellinger, A. E., Elmadağ Baş, A. B., Ellinger, A. D., Wang, Y., & Bachrach, D. G. (2011). Measurement of organizational investments in social capital: The service employee perspective. Journal of Business Research, 64(6), 572–578.
[12]- Payne, G. T., Moore, C. B., Griffis, S. E., & Autry, C. W. (2011). Multilevel challenges and opportunities in social capital research. Journal of Management, 37(2), 491–520.
[13]- Pérez-Luño, A., Cabello Medina, C., & Carmona Lavado, A. (2011). How social capital and knowledge affect innovation. Journal of Business Research, 64(2), 1369–1376