ارائۀ مدل مفهومی جهت بررسی تاثیر کارآفرینی استراتژیک بر نوآوری استراتژیک در شرکتهای دانش بنیان شهرستان بوشهر
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکفخریه حمیدیان پور 1 , محبوبه شفیعی 2 , مریم دهقانی 3
1 - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
2 - دانشگاه خلیج فارس بوشهر
3 -
کلید واژه: واژگان کلیدی: کارآفرینی استراتژیک نوآوری استراتژیک فرهنگ رهبری,
چکیده مقاله :
شرایط بازار متغیر است و همین شرایط کسب و کارها را وادار می کند که با شرایط موجود انطباق یابند و کسب و کار خود را متناسب با فناوری های جدید و گزاره های ارزشی منحصر بفرد بازنویسی کنند. در محیط رقابتی امروزه، سازمان ها تلاش می کنند که نوآوری های رقبای خود را تقلید کنند در نتیجه نوآوری و بهبود مستمر برای موفقیت کسب و کار بسیار ضروری است و بنابراین برای حل این مسئله نوآوری استراتژیک در دستور کار سازمان ها قرار می گیرد. نوآوری استراتژیک، نوآوری ایجاد بازارهای جدید است و باعث ایجاد ارزش برای مشتری می شود و بازارهای موجود را به منظور ایجاد ارزش برای مشتری تغییر شکل می دهد. از طرفی دیگر کارآفرینی استراتژیک که نقشی مهم در محیط های بسیار آشفته دارد، فعالیت های استراتژیک را با فعالیت های کارآفرینی ادغام می کند. هدف از کارآفرینی استراتژیک ایجاد مزایای رقابتی مستمری است که منجر به حداکثر خلق ارزش می شود. در این مقاله ضمن معرفی مفهوم نوآوری استراتژیک و کارآفرینی استراتژیک و بررسی پیشینه ها و ادبیات موجود، مدل مفهومی تأثیر کارآفرینی استراتژیک بر نوآوری استراتژیک، طراحی و شرح داده شده که جامعۀ آماری این پژوهش شرکت های دانش بنیان فعال در پارک علم و فن آوری بوشهر می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون این مدل، فرضیۀ اصلی پژوهشی تأیید می شود که نشان می دهد کارآفرینی استراتژیک رابطۀ مثبت و معناداری با نوآوری استراتژیک در سازمان دارد.
Market's condition is changeable and this condition force businesses to adopt themselves with new situation, technology and value propositions. In the today competitive environment, organizations try to imitate innovation from competitors, so innovation and continuous improvement is necessary for success of organizations, therefore strategic innovation is an important issue. Strategic innovation is about creation of new markets and leaps in customer value and reshaping the existing markets to achieve value improvements for customers. On the other hand, strategic entrepreneurship results from the integration of entrepreneurship and strategic management knowledge. Objective of strategic entrepreneurship is making continuous competitive advantages that lead to wealth creation. In this paper, first we introduce the concept of strategic innovation and strategic entrepreneurship, then explain the conceptual model of strategic entrepreneurship impact on strategic innovation. Statistical society of this research, is knowledge-based companies of Science and technology park of Boushehr. According to the results obtained from testing this model, the main hypothesis of this study confirm that the result shows a positive and significant relationship between strategic entrepreneurship and strategic innovation in the organization.
1. Godhwani, T. (2008). Strategic Entrepreneurship: The case of Infynita Inc., in Pune (India).
2. Hitt, M., Biermant, L., & Shimizu, K. (2001). Direct and moderating effects of human capital on strategy and performance in professional service firms: A resource-based perspective. Academy of Management journal, 1(44), 13-28.
3. Hitt, M., Ireland, R., Camp, S., & Sexton, D. (2002). Strategic Entrepreneurship. blackwell publishing.
4. Ireland, R., Hitt, M., & Sirmon, D. (2003). A Model of Strategic Entrepreneurship: The Construct and its Dimensions. Journal of Management, 29(6), 963–989.
5. Jafari, N., Feizi, M., & Alipour, H. (2013). Surveying the Relationship Between Strategic Innovation and SMEs Performance in Ardabil Industrial Town. Business Management & Social Sciences Research, 2(10), 76-80.
6. Lubowa Kimuli, S. (2011). STRATEGIC ENTREPRENEURSHIP AND PERFORMANCE OF SELECTED PRIVATE SECONDARY SCHOOLS.
7. Yang, X., Jayashree, S., & Marthandan, G. (2012). Ideal Types of Strategic Innovation: An Exploratory Study of Chinese Cosmetic Industry. Business and Management, 7(17), 78-87.
8. D. Jacobs, C., & Th. Heracleous, L. (2005). Answers for questions to come: reflective dialogue as an enabler of strategic innovation. Organizational Change Management, 18(4), 338-352.
9. Ireland, R. D., & Webb, J. W. (2007). A Cross-Disciplinary Exploration of Entrepreneurship Research. Journal of Management(33), 891-927.
10. Kataria, S. (2013). STRATEGIC INNOVATION: A REVIEW AND A THEORETICAL FRAMEWORK.
11. Kyrgidou, L., & Hughes, M. (2010). Strategic entrepreneurship: origins, core elements and research directions. European Business Review, 22(1), 43-63.
12. Lumpkin, G., & Dess, G. (1996). Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct And Linking it to Performance. Academy Of Management Review, 21(1), 135-172.
13. Mintzberg, H., & Waters, J. (1982). Tracking Atrategy in an Entrepreneurial firm. Academy of Management Journal, 25(3), 465-499.
14. O'Leary-Kelly, S. W., & Vokurka, R. J. (1998). The empirical assessment of construct validity. Journal of Operations Management, 16, 387-405.
15. Rezaian, A., & Naeiji, M. J. (2012). Strategic Entrepreneurship and Intellectual Capital as Determinants of Organizational Performance. Journal of Global Entrepreneurship Research, 2(1), 3-16.
16. Strategic Innovation Group. (2002). A Framework for Strategic Innovation. 1-18.
17. رضائیان, ع., & نائیجی, م. (1391). هوش فرهنگی در تعامل با کارآفرینی استراتژیک. مطالعات مدیریت راهبردی(9), 15-34.
18. سمیعی پاقلعه, م., رضایی, ا., منتظري, ع., & سمیعی, ر. (1391). ارائه چارچوب تحلیلی - ادراکی مناسب از کارآفرینی دولتی با تأکید برکارآفرینی استراتژیک و رویکرد ایجاد قابلیت دولت کارآفرین. نخستین همایش ملی علوم مدیریت نوین. گرگان: استان گلستان,.
19. پالانت, ج. (1389). تحلیل داده های علوم رفتاری با برنامه SPSS. (ا. رضایی, مترجم) تبریز: فروزش.
20. سرعتی آشتیانی, ن. (1387). نوآوری استراتژیک. فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت, 2(2), 143-169.