تحلیل راهبردهای رشد و توسعه کسب وکار در حوزه صنایع و معادن(مطالعه مورد استان خراسان جنوبی)
محورهای موضوعی : حقوقسید علی بنیهاشمی 1 , جواد یوسفی 2
1 -
2 -
کلید واژه: سیاست¬, های صنعت, رونق و توسعه کسبوکار, رشد اقتصادی, استان خراسان جنوبی,
چکیده مقاله :
امروزه کشورهای درحالتوسعه و نوظهور صنعتی می کوشند تا با استفاده از مزیت های نسبی و رقابتی در هر رشته فعالیت، سیاست های روشن و اثربخشی را در مسیر صنعتی شدن تدوین و بهکارگیرند. شاخص بهبود فضای کسب وکار یکی از مهم ترین شاخص های اقتصادی است که وضعیت فضای فعالیتبخش خرد اقتصاد را به تصویر می کشد. این پژوهش با هدف تحلیل راهبردهای رشد و توسعه کسب وکار در صنایع و معادن استان خراسان جنوبی انجام گرفته است. با بررسی ادبیات پژوهش و نظارت خبرگان، تعداد 5 عامل (عامل مالی و سرمایه ای، عامل انسانی، عامل مواد اولیه، عامل فناوری تولید، عامل بازار فروش) و 20 مؤلفه شناسایی گردید. در ادامه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 125 نفر از مدیران حوزه صنعت و معدن انتخابشده و پرسش نامه تحقیق در میان آن ها توزیع گردید. پس از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های t تک نمونه ای و آزمون فریدمن، نتایج نشان داد که مؤلفه های وجود ارز خارجی، سرمایه موجود و بازار فروش محصول، به ترتیب دارای اهمیت بیشتری در رونق کسب-وکار در استان هستند.
Today, developing and industrial emerging countries attempt to apply effective policies in industrialization process using comparative and competitive advantages in each field of activity. Improvement index of business space is one of the most important indexes, which draws the status of micro-economy activity space. This study is aimed to investigate the factors affecting business growth and development in South Khorasan industries and Mines. By literature review and experts monitoring, 5factors (financial and capital factor, human factor, raw materials factor, production technology factor, sales market factor) and 20 components were identified. Then, using simple random sampling method, 125 managers of industries and Mines sphere were selected and study questionnaire was distributed among them. After data analysis using single-sample t tests and Friedman test, the results showed that external exchange, available capital and product sales market are the most important components in business development is South Khorasan
اشتریان، کیومرث(1387)، رهیافت نهادی در سیاست¬گذاری نوآوری تکنولوژیک، فصلنامه سیاست، دوره 38، شماره 1، صص 17.
شهرکی، علیرضا(1392)، بررسی و رتبه¬بندی موانع توسعه صنعت و ارائه راهکارهای توسعه آن در استان سیستان و بلوچستان، نشریه بهبود مدیریت، سال هفتم، شماره چهارم، پیاپی 22، صص 82-67.
فال¬سلیمان، محمود و حجی¬پور، محمد. (1394). برنامه¬ریزی استراتژیک بخش¬های اقتصادی در راستای توسعه منطقه¬ای با بهرهگیری از مدل SWOT، مجله مسکن و محیط روستا، شماره 150، صص 100-89.
گریوانی، فاطمه و احمدی¬شادمهری، محمدطاهر. (1394). وضعیت چهار مؤلفه کلی محیط کسب¬وکار در استان خراسان جنوبی، فصلنامه پژوهش¬ها و سیاست¬های اقتصادی، سال بیست و سوم، شماره 74، صص 170-151.
وجدانی-طهرانی، هدیه و رکن¬الدین افتخاری، عبدالرضا(1384)، سنجش اثربخشی سرمایه¬گذاری¬های تحقیقاتی و فیزیکی بر ارزش افزوده بخش صنعت و معدن، فصلنامه مدرس علوم انسانی، پاییز، صص 264-245.
Li Chengzhi(2013), The Chinese GNSS System, Development and Policy Analysis, Vol. 29, No. 1, pp 9-19