تبيين ذهن آگاهي بر اساس تنظيم هيجان و فعاليت نظام هاي بازداري- فعالسازي رفتاري در دانشجويان
محورهای موضوعی : روانشناسیعلی نوذری 1 , مهران فرهادی 2 , مسیب یارمحمدی واصل 3
1 - گروه روان شناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 - گروه روان شناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
3 - گروه روان شناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
کلید واژه: ذهن آگاهي تنظيم هيجان, نظام بازداري- فعالسازي رفتاری, دانشجو,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تبيين ذهن آگاهي بر اساس تنظيم هيجان و فعاليت نظام هاي بازداري- فعالسازي رفتاري در دانشجويان بود. طرح پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. جامعة آماري اين پژوهش شامل کليه دانشجويان دانشگاه بوعلي سينا همدان درسال تحصيلي 98-97 بود. تعداد 373 دانشجو به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب و پرسشنامههاي ذهن آگاهي فرايبورگ، نظام هاي بازداري- فعالسازي رفتاري کارو و وايت و پرسشنامه راهبردهاي تنظيم هيجان گروس و جان روي آنان اجرا شد. براي تحليل دادهها از ضريب همبستگي پيرسون و مدل يابي معادلات ساختاري استفاده شد. نتايج نشان داد که نظام بازداري رفتاري بر ذهن آگاهي اثر مستقيم و منفي دارد (0/01>p). نظام فعالسازي رفتاري بر ذهنآگاهي اثر مستقيم و مثبت دارد (0/01>p). ارزيابي مجدد هيجان بر ذهن آگاهي اثر مستقيم و مثبت دارد (0/01>p). سرکوبي هيجان بر ذهن آگاهي اثر مستقيم و منفي دارد (0/01>p). بر اساس يافته ها مي توان نتيجه گرفت که نظام بازداري- فعالسازي رفتاري و ارزيابي مجدد و سرکوبي هيجان متغيرهاي هستند که تعيينکنندة سطوح ذهن آگاهي است. مدل پيشنهادي از برازش مطلوبي با داده ها برخوردار بود.
The present study aimed to explain the mindfulness with due attention to emotion regulation and Behavioral Inhibition/Activation Systems among university students. The statistical population of this study is all university students of Bu-Ali Sina University in Hamadan in the academic year 2018-2019. 373 subjects were selected by Convenience sampling method sampling method. Students completed Fariburg mindfulness questionnaire, Caro & White behavioral inhibition/ activation systems questionnaire, and Gross & John Emotion regulation Strategies Questionnaire. Pearson correlation and Structural equation modeling were used for data analysis were used To analyze the data. The results showed that behavioral inhibition system has a direct negative effect on Mindfulness (P<0/01). The behavioral activation system has a direct positive effect on mindfulness(P <0/01). Reassessment of excitement has a direct positive effect on mindfulness (P <0/01). Emotional suppression has a direct negative effect on Mindfulness. (P <0/01). According to the findings, it can be concluded that behavioral activation inhibitory system and re-evaluation and Emotional suppression are variables that determine levels of mindfulness. The proposed model has a good fit with the data.
آزاد فلاح، پرویز؛ دادستان، پریرخ. (۱۳۷۹). سیستمهای مغزی/ رفتاری: ساختارهای زیستی شخصیت. مجله مدرس، دوره چهارم، شماره اول، بهار ۱۳۷۹.
بابایی نادینلویی، کریم؛ میکاییلی منیع، فرزانه؛ پزشکی، هانا و همکاران. (۱۳۹۶). رابطه ذهنآگاهی و فرا هیجان در پیشبینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازهکار. نشریه پرستاری ایران، دوره ۳۰، شماره ۱۰۵، اردیبهشت ۹۶، ص ۱۱-۲۲.
بشرپور، سجاد. (۱۳۹۵). صفات شخصیت: نظریه و آزمون. تهران: انتشارات ساوالان.
حشمتی، رسول. (۱۳۹۵). مدل یابی معادلات ساختاری تعیین گرهای ناگویی خلقی: نقش سیستم فعالساز/ بازداری رفتاری و ذهنآگاهی رگه. فصلنامه علمي-پژوهشي پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره دهم، شماره چهارم، زمستان ۱۳۹۵.
سجادی، معصومه السادات؛ عسکری زاده، قاسم. (۱۳۹۴). نقش ذهنآگاهی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیشبینی علائم روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، دوره هشتم، شماره پنجم، آذر ۱۳۹۴ ص ۳۰۲-۳۰۸.
عبداللهی مجارشین، رضا؛ بخشی پور، عباس؛ محمود علیلو؛ مجید. (۱۳۹۱). پایای و روایی مقیاس نظام بازداری- فعالسازی رفتاری در دانشجویان تبریز. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، سال هفتم، شماره ۲۸، زمستان ۱۳۹۱، ص ۱۲۴-۱۳۹.
فتحی آشتیانی، علی. (۱۳۹۱). آزمونهای روانشناختی. ویراست هفتم. تهران: انتشارات بعثت.
قاسم پور، عبدالله؛ ایلبیگی، رضا؛ شهناز، حسن زاده. (۱۳۹۱). خصوصیات روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجانی گروس و جان در یک نمونه ایرانی. ششمین همایش بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه گیلان.
کشمیری، مرتضی؛ فتحی آشتیانی، علی و جلالی، پیوند. (1398). نقش تعدیل کننده ذهن آگاهی در رابطه بین افسردگی، اضطراب و تنیدگی با بهزیستی روان شناختی. مجله روانشناسی 90 /سال بیست و سوم، شماره 2 /تابستان 1398، ص،231-217
محمدی، نورالله. (۱۳۸۷). ویژگی های روانسنجی مقیاسهای سیستم بازداری و فعالسازی رفتار در دانشجویان دانشگاه شیراز. دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، سال پانزدهم، دوره جدید، شماره بیست و هشتم، اردیبهشت ۱۳۸۷، ص ۶۱-۶۹.
یزدانی، محمد؛ اسماعیلی، مریم. (1398). اثربخشی برنامة آموزشی ذهن آگاهی مثبت بر پاسخ به تنیدگی و علائم افسردگی نوجوانان پسر دارای نشانه های افسردگی. مجله روانشناسی 90 /سال بیست و سوم، شماره 2 /تابستان 1398، ص 200-216
Anderson, N. D. Lau, M. A. Segal, Z. V. & Bishop, S. R. (2007). Mindfulness‐based stress reduction and attentional control. Clinical Psychology & Psychotherapy: An International Journal of Theory & Practice, (6)14 , 449-463.
Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical psychology: Science and practice, 10 (2), 125-143.
Giluk, T. L. (2009). Mindfulness, Big Five personality, and affect: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 47 (8), 805-811.
Gratz, K. L. & Tull, M. T. (2010). Emotion regulation as a mechanism of change in acceptance and mindfulness-based treatments. Assessing mindfulness and acceptance processes in clients: Illuminating the theory and practice of change, 107-133.
Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39 (3), 281-291.
Hahn, T. Dresler, T. Ehlis, A. C. Plichta, M. M. Heinzel, S. Polak, T. & Fallgatter, A. J. (2009). Neural response to reward anticipation is modulated by Gray’s impulsivity. Neuroimage, 46 (4), 1148-1153.
Hayes, A. M. & Feldman, G. (2004). Clarifying the construct of mindfulness in the context of emotion regulation and the process of change in therapy. Clinical Psychology: science and practice, 11 (3), 255-262.
Hülsheger, U. R. Alberts, H. J. Feinholdt, A. & Lang, J. W. (2013). Benefits of mindfulness at work: the role of mindfulness in emotion regulation, emotional exhaustion, and job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 98 (2), 310.
Hsieh, M. (2010). The relations among emotion regulation strategies, self-concept, and adolescents’ problem behaviors (Doctoral dissertation, Indiana University).
Keune, P. M. Bostanov, V. Kotchoubey, B. & Hautzinger, M. (2012). Mindfulness versus rumination and behavioral inhibition: A perspective from research on frontal brain asymmetry. Personality and Individual Differences, 53 (3), 323-328.
Lomas, T. Medina, J. C. Ivtzan, I. Rupprecht, S. & Eiroa-Orosa, F. J. (2017). The impact of mindfulnesson the wellbeing and performance of educators: A systematic review of the empirical literature. Teaching and Teacher Education, 61, 132-141.
Newberg, A. B. & Iversen, J. (2003). The neural basis of the complex mental task of meditation: neurotransmitter and neurochemical considerations. Medical hypotheses,61 (2), 282-291.
Pradhan, E. K. Baumgarten, M. Langenberg, P. Handwerger, B. Gilpin, A. K. Magyari, T. ... & Berman, B. M. (2007). Effect of mindfulness‐based stress reduction in rheumatoid arthritis patients. Arthritis Care & Research, 57 (7), 1134-1142.