تبيين ذهن آگاهي بر اساس تنظيم هيجان و فعاليت نظام هاي بازداري- فعالسازي رفتاري در دانشجويان
الموضوعات :علی نوذری 1 , مهران فرهادی 2 , مسیب یارمحمدی واصل 3
1 - گروه روان شناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 - گروه روان شناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
3 - گروه روان شناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
الکلمات المفتاحية: ذهن آگاهي تنظيم هيجان, نظام بازداري- فعالسازي رفتاری, دانشجو,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تبيين ذهن آگاهي بر اساس تنظيم هيجان و فعاليت نظام هاي بازداري- فعالسازي رفتاري در دانشجويان بود. طرح پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. جامعة آماري اين پژوهش شامل کليه دانشجويان دانشگاه بوعلي سينا همدان درسال تحصيلي 98-97 بود. تعداد 373 دانشجو به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب و پرسشنامههاي ذهن آگاهي فرايبورگ، نظام هاي بازداري- فعالسازي رفتاري کارو و وايت و پرسشنامه راهبردهاي تنظيم هيجان گروس و جان روي آنان اجرا شد. براي تحليل دادهها از ضريب همبستگي پيرسون و مدل يابي معادلات ساختاري استفاده شد. نتايج نشان داد که نظام بازداري رفتاري بر ذهن آگاهي اثر مستقيم و منفي دارد (0/01>p). نظام فعالسازي رفتاري بر ذهنآگاهي اثر مستقيم و مثبت دارد (0/01>p). ارزيابي مجدد هيجان بر ذهن آگاهي اثر مستقيم و مثبت دارد (0/01>p). سرکوبي هيجان بر ذهن آگاهي اثر مستقيم و منفي دارد (0/01>p). بر اساس يافته ها مي توان نتيجه گرفت که نظام بازداري- فعالسازي رفتاري و ارزيابي مجدد و سرکوبي هيجان متغيرهاي هستند که تعيينکنندة سطوح ذهن آگاهي است. مدل پيشنهادي از برازش مطلوبي با داده ها برخوردار بود.
آزاد فلاح، پرویز؛ دادستان، پریرخ. (۱۳۷۹). سیستمهای مغزی/ رفتاری: ساختارهای زیستی شخصیت. مجله مدرس، دوره چهارم، شماره اول، بهار ۱۳۷۹.
بابایی نادینلویی، کریم؛ میکاییلی منیع، فرزانه؛ پزشکی، هانا و همکاران. (۱۳۹۶). رابطه ذهنآگاهی و فرا هیجان در پیشبینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازهکار. نشریه پرستاری ایران، دوره ۳۰، شماره ۱۰۵، اردیبهشت ۹۶، ص ۱۱-۲۲.
بشرپور، سجاد. (۱۳۹۵). صفات شخصیت: نظریه و آزمون. تهران: انتشارات ساوالان.
حشمتی، رسول. (۱۳۹۵). مدل یابی معادلات ساختاری تعیین گرهای ناگویی خلقی: نقش سیستم فعالساز/ بازداری رفتاری و ذهنآگاهی رگه. فصلنامه علمي-پژوهشي پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره دهم، شماره چهارم، زمستان ۱۳۹۵.
سجادی، معصومه السادات؛ عسکری زاده، قاسم. (۱۳۹۴). نقش ذهنآگاهی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیشبینی علائم روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، دوره هشتم، شماره پنجم، آذر ۱۳۹۴ ص ۳۰۲-۳۰۸.
عبداللهی مجارشین، رضا؛ بخشی پور، عباس؛ محمود علیلو؛ مجید. (۱۳۹۱). پایای و روایی مقیاس نظام بازداری- فعالسازی رفتاری در دانشجویان تبریز. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، سال هفتم، شماره ۲۸، زمستان ۱۳۹۱، ص ۱۲۴-۱۳۹.
فتحی آشتیانی، علی. (۱۳۹۱). آزمونهای روانشناختی. ویراست هفتم. تهران: انتشارات بعثت.
قاسم پور، عبدالله؛ ایلبیگی، رضا؛ شهناز، حسن زاده. (۱۳۹۱). خصوصیات روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجانی گروس و جان در یک نمونه ایرانی. ششمین همایش بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه گیلان.
کشمیری، مرتضی؛ فتحی آشتیانی، علی و جلالی، پیوند. (1398). نقش تعدیل کننده ذهن آگاهی در رابطه بین افسردگی، اضطراب و تنیدگی با بهزیستی روان شناختی. مجله روانشناسی 90 /سال بیست و سوم، شماره 2 /تابستان 1398، ص،231-217
محمدی، نورالله. (۱۳۸۷). ویژگی های روانسنجی مقیاسهای سیستم بازداری و فعالسازی رفتار در دانشجویان دانشگاه شیراز. دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، سال پانزدهم، دوره جدید، شماره بیست و هشتم، اردیبهشت ۱۳۸۷، ص ۶۱-۶۹.
یزدانی، محمد؛ اسماعیلی، مریم. (1398). اثربخشی برنامة آموزشی ذهن آگاهی مثبت بر پاسخ به تنیدگی و علائم افسردگی نوجوانان پسر دارای نشانه های افسردگی. مجله روانشناسی 90 /سال بیست و سوم، شماره 2 /تابستان 1398، ص 200-216
Anderson, N. D. Lau, M. A. Segal, Z. V. & Bishop, S. R. (2007). Mindfulness‐based stress reduction and attentional control. Clinical Psychology & Psychotherapy: An International Journal of Theory & Practice, (6)14 , 449-463.
Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical psychology: Science and practice, 10 (2), 125-143.
Giluk, T. L. (2009). Mindfulness, Big Five personality, and affect: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 47 (8), 805-811.
Gratz, K. L. & Tull, M. T. (2010). Emotion regulation as a mechanism of change in acceptance and mindfulness-based treatments. Assessing mindfulness and acceptance processes in clients: Illuminating the theory and practice of change, 107-133.
Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39 (3), 281-291.
Hahn, T. Dresler, T. Ehlis, A. C. Plichta, M. M. Heinzel, S. Polak, T. & Fallgatter, A. J. (2009). Neural response to reward anticipation is modulated by Gray’s impulsivity. Neuroimage, 46 (4), 1148-1153.
Hayes, A. M. & Feldman, G. (2004). Clarifying the construct of mindfulness in the context of emotion regulation and the process of change in therapy. Clinical Psychology: science and practice, 11 (3), 255-262.
Hülsheger, U. R. Alberts, H. J. Feinholdt, A. & Lang, J. W. (2013). Benefits of mindfulness at work: the role of mindfulness in emotion regulation, emotional exhaustion, and job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 98 (2), 310.
Hsieh, M. (2010). The relations among emotion regulation strategies, self-concept, and adolescents’ problem behaviors (Doctoral dissertation, Indiana University).
Keune, P. M. Bostanov, V. Kotchoubey, B. & Hautzinger, M. (2012). Mindfulness versus rumination and behavioral inhibition: A perspective from research on frontal brain asymmetry. Personality and Individual Differences, 53 (3), 323-328.
Lomas, T. Medina, J. C. Ivtzan, I. Rupprecht, S. & Eiroa-Orosa, F. J. (2017). The impact of mindfulnesson the wellbeing and performance of educators: A systematic review of the empirical literature. Teaching and Teacher Education, 61, 132-141.
Newberg, A. B. & Iversen, J. (2003). The neural basis of the complex mental task of meditation: neurotransmitter and neurochemical considerations. Medical hypotheses,61 (2), 282-291.
Pradhan, E. K. Baumgarten, M. Langenberg, P. Handwerger, B. Gilpin, A. K. Magyari, T. ... & Berman, B. M. (2007). Effect of mindfulness‐based stress reduction in rheumatoid arthritis patients. Arthritis Care & Research, 57 (7), 1134-1142.