تدوین بسته آموزشی رفتار والدینی بر اساس تجارب زیسته والدین دارای فرزند پیشدبستانی تیزهوش
محورهای موضوعی : روانشناسیجمیله خدادادی 1 , احمد عابدی 2 , مختار ملک پور 3 , امیر قمرانی 4
1 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
3 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
4 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
کلید واژه: بسته آموزشی, رفتار والدین, تجربه زیسته,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت پرورش هوش، سنین حساس رشد، خاصیت انعطافپذیری مغز و تغییر رویکردهای هوشی هدف از این پژوهش تدوین بسته آموزشی رفتار والدینی بر اساس تجارب زیسته والدین دارای فرزند پیشدبستانی تیزهوش بود. با کمک مقیاس هوشی تهران- استنفورد بینه هوش کودکان زیادی (46 نفر از 497 کودک) در طی دو سال سنجیده و در نهایت 20 کودک تیزهوش با بهره هوشی بالای 130 انتخاب شدند. با خانوادههای این کودکان مصاحبه شد، مصاحبهها ضبط شده و با کمک روش کلایزی تحلیل شدند و مضامین اصلی و فرعی پرورش هوش مشخص شد. سپس با مطالعه منابع متعدد و نتایج حاصل از پژوهش، بسته فرزندپروری برای داشتن فرزند تیزهوش آماده و جهت بررسی روایی محتوایی، صوری و روایی محتوایی کمی در اختیار 7 متخصص حوزه هوش و کودک قرار گرفت. نتایج پایانی دلالت بر 13 مضمون اصلی و 32 مضمون فرعی همراه با شواهد و مثال را داشت و 13 جلسه برای بسته آموزش رفتار والدین طراحی و تأیید شد. با توجه به تأیید این بسته توسط متخصصان، محتوای تهیه شده میتواند راهنمای جامعی برای تربیت هوشی فرزندان برای والدین دارای فرزند زیر شش سال باشد. امیدواریم که این نتایج ارمغان خوبی برای آینده فرزندان ایران باشد.
Considering the importance of intelligence training, sensitive developmental ages, flexibility of the brain and changing intelligence approaches, The purpose of this study was to develop an educational Package of parental behavior based on the lived experiences of parents with gifted preschool children. Method: During 2 years and with the help of Tehran-Stanford IQ scale, the intelligence of many children(46 of 497 children) was measured and finally 20 gifted children with IQ above 130 were selected. The families of these children were interviewed, Interviews were recorded and analyzed by using the Kolaizzi method and the main and sub-themes to have a smart child, were identified. Then, by studying various sources and the results of the research, the parenting package was prepared and Presented to seven IQ and child specialists to evaluate the content, formal validity and content validity ratio. The final results indicated 13 main themes and 32 sub-themes with evidence and examples and 13 sessions were designed and approved for Parental Behavior Training Package. According to the approval of this package by experts, the prepared content can be a comprehensive guide for raising the intelligence of children for parents with children under six years old. We hope that these results will be a good gift for the future of the children of Iran.
احمدی، سمیرا، محمدزاده، حسن، و حسینی، فاطمه سادات.( 1399). تاثیر ایروبیک بر عملکرد شناختی کودکان پیش دبستان. رویش روانشناسی، 9(7)، 162-155.
سیفی، فرزانه، و سعادتمند، زهره.( 1396). تاثیر بازی های وانمودی بر هوش دیداری- فضایی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه مطالعات پیش دبستان و دبستان، 3(9)، 83-98.
شکوهی یکتا، محسن، پرند، اکرم، و درگاهی، محبوبه.( 1395). مداخله های پیشگیرانه خانواده محور: تاثیر بر روابط والد- کودک و روش های تربیتی والدین. فصلنامه سلامت روانی کودک، 3(2)، 63-55.
شید عنبرانی، بهناز، گل، علیرضا، فرهادیان، فاطمه، طبیبی، زهرا، و نامور طباطبایی، سید سجاد.( 1399). نقش بد رفتاری های عاطفی دوران کودکی در پیش بینی پرخاشگری بزرگسالی. مجله روانشناسی، 24(1)، 74-57.
علی اکبری، مهناز، علیپور، احمد، و درنجفی شیرازی، مهناز.( 1393). اثر بخشی قصه گویی بر مولفه های هوش اخلاقی کودکان دختر پیش دبستانی در شهر اصفهان. دو فصلنامه علمی – پژوهشی شناخت اجتماعی، 2(6)، 33-43.
غنائی چمن آباد، علی، و کارشکی، حسین.( 1390). تاثیر حرکات موزون ورزشی بر هوش عینی کودکان پیش دبستانی. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره، 1(1)، 167-178.
قدرتی، مهدی، افروز، غلامعلی، شریفی درآمدی، پرویز، و هومن، حیدرعلی.( 1390). تبیین خلاقیت دانش آموزان تیزهوش برمبنای هوش، سن و رضامندی والدین آنان. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 1(3)، 22-1.
کامکاری، کامبیز.( 1397). روایی تشخیصی نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه در دانش آموزان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی. فصلنامه کودکان استثنایی، 18(3)، 15-28.
مهبد، مینا، و فولاد چنگ، محبوبه.( 1396). رابطه بین بیش درگیری والدین و رفتار غیر مولد تحصیلی فرزندان. مجله روانشناسی، 21(4)، 443-428.
مهدوی مزده، مامک، حجازی، الهه، و نقش، زهرا.( 1397). رابطه ادارک از سبک های والدینی با تاب آوری: نقش واسطه ای عاملیت انسانی. مجله روانشناسی، 22(3)، 343-326.
مظلوم، سیده مرجان، و رحیم زاده، سوسن.( 1399). بازخورد والدین به سواد و مهارت های شناختی در کودکان پیش دبستانی. روانشناسی تحولی، 16(63)، 298-289.
هنرمند، هدا، گودرزی، ایرج، و قاسمی، محمد.( 1394). میزان اثربخشی بازیهای حرکتی ریتمیک برمیزان توجه و هوش کودکان پیش دبستانی مبتلاADHD. کنفرانس بین المللی یافته های نوین پژوهشی در روانشناسی و علوم تربیتی.
Breinholt, A., Holm, A.(2020). Heterogeneous effects of less educated mothers’ further education during early childhood on children’s educational performance in adolescence. Research in Social Stratification and Mobility, 68, on page100506.
Cutter-Mackenzie, A., Edwards, S.( 2014). Everyday environmental education experiences: The role of content in early childhood education. Australian Journal of Environmental Education,30(1), 127-133.
Friedman-Krauss, A., Bernstein, S., Barnett, W.S.(2019). Early childhood education: three pathways to better health. preschool policy update. National Institute for Early Education Research.
Gibbs,B.G.,Forste, R.(2014). Breastfeeding, parenting, and early cognitive development. The Journal of Pediatrics, 164(3), 487-493.
Johnston, M. V.(2003). Clinical disorders of brain plasticity. Brain Development, 26(2), 73-80.
JungLin, M.(2020). The social and genetic inheritance of educational attainment: Genes, parental education, and educational expansion. Social Science Research, 86, on page102387.
Kukoja, K.,(2019). The effect of early childhood education and care services in latvia. Journal of Teacher Education for Sustainability, 21(2), 17-26.
Milovanovic, I., Gentile, A., Popovic- Stijacic, M., and Krneta, Z. (2020). Relationship between socioeconomic factors and intelligence of preschoolers: A cohort study in the Serbian context. Current Psychology, DOI:10.1007/s12144-020-00781-6 .
Rindermann,H., Hoang, Q.S.N., Baumeister,A.( 2013). Cognitive ability, parenting and instruction in Vietnam and Germany. Intelligence, 41(5):366–377.
Rindermann, H., Becker, D., and Coyle, T.R.( 2017). Survey of expert opinion on intelligence: The FLynn effect and the future of intelligence. Personality and Individual Differences, 106, 242-247.
Swanson, J., Raab,M.,Dunst,C.(2011). Strengthening family capacity to provide young children everyday natural learning opportunities. Journal of Early Childhood Research, 9(1), 66-80.
Tze-king ng, D., Fisher, J., Lan AU, M., and Kailo, S.( 2020). Parental perceptions of holistic early childhood education Hong Kong. Educational Planning, 27(1), 49-60.