بررسی روابط ساختاری بين ذهن آگاهی ورزشی و راهبردهای تنظيم هيجان با اضطراب رقابتی ورزشکاران
محورهای موضوعی : روانشناسیپروین امین نژاد 1 , رسول زیدآبادی 2 , لاله همبوشی 3 , میلاد خجسته 4
1 - واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران
2 - دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار
3 - واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران
4 - دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تعيين روابط ساختاری بين ذهن آگاهی ورزشی و اضطراب رقابتی با توجه به نقش ميانجی راهبردهای تنظيم هيجان بود. نمونه تحقيق شامل 200 ورزشکار از رشتههای مختلف تيمی و انفرادی بود که به صورت داوطلبانه در اين پژوهش شرکت نمودند. و پرسشنامههای ذهن آگاهی ورزشی، راهبردهای تنظيم شناختی هيجان و سياهه اضطراب رقابتی2 مورد استفاده قرار گرفت. تجزيه وتحليل دادهها با استفاده از روش آماری مدلسازی مسيری- ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS2 انجام گرفت. يافتههای تحقيق نشان دادند که بين ذهن آگاهی ورزشی با اضطراب رقابتی ورزشکاران رابطه معکوس معناداری وجود دارد. همچنين ذهن آگاهی ورزشی از طريق راهبردهای سازگارانه تنظيم هيجان با اضطراب رقابتی ورزشکاران ارتباط معناداری دارد. به طورکلی يافتههای پژوهش حاضر نشان داد که توجه به مقوله ذهن آگاهی ورزشی حائز اهميت میباشد. چراکه ذهن آگاهی ورزشی نه تنها به صورت مستقيم بلکه به طور غيرمستقيم از طريق راهبردهای سازگارانه تنظيم هيجان به عنوان متغير ميانجی موجب کاهش اضطراب رقابتی ورزشکاران خواهد شد.
The purpose of the present study was to investigate the structural relationship between sport mindfulness and competitive anxiety, and the mediating role of emotion regulation strategies. The method of this research was descriptive and correlational. Two hundred volunteers from different teams participated in this research. Sports Mindfulness Questionnaire (Thienot et al 2014), Cognitive Emotional Regulation Strategies Questionnaire (Garnefski et al 2002) and Competitive State Anxiety Inventory (Cox et al 2003) were used for data collection. Data were analyzed using the structural equation modeling method using Smart PLS 2.0 software. The results showed that there was a significant negative correlation between sports mindfulness and competitive anxiety. Also, the sport mindfulness through adaptive strategies of emotional regulation had a significant relationship with competitive anxiety of athletes. Overall, the findings of this study showed that special attention to the sport mindfulness is important, because the sport mindfulness is not only directly, but also indirectly could reduce the competitive anxiety of athletes by increasing the use of adaptive strategies of emotional regulation as a mediator variable.
