نقش واسطه ای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین ارزشهای فرهنگی (فردگرایی-جمع گرایی) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
محورهای موضوعی : روانشناسیحمیده محمدی 1 , محبوبه فولادچنگ 2
1 - دانشگاه شیراز
2 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: ارزشهای فرهنگی نیازهای اساسی روانشناختی تنظیم شناختی هیجان,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه ای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین ارزشهای فرهنگی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود. شرکت کنندگان پژوهش شامل 378 نفر (253 دختر و 125 پسر) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس فردگرایی و جمع گرایی (سیواداس و همکاران، 2008)، مقیاس نیازهای اساسی روانشناختی (گانیه، 2003) و پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گرنفسکی و همکاران، 2001) بود. مدل مفهومی شامل واسطه گری نیازهای اساسی روانشناختی بین ارزشهای فرهنگی فردگرایی- جمع گرایی و راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری بررسی گردید و نتایج حاکی از برازش مناسب مدل پیشنهادی با داده ها بود. همچنین اثر مستقیم ارزشهای فرهنگی بر تنظیم شناختی هیجان تأیید شد. نتایج نشان داد که فردگرایی، به واسطه رضای نیاز به ارتباط و ارضای نیاز به شایستگی، راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان را به طور مثبت و به واسطه ارضای نیاز به ارتباط، ارضای نیاز به شایستگی و ارضای نیاز به خودپیروی، راهبردهای ناسازگارانه تنطیم شناختی هیجان را به طور منفی پیش بینی می نماید. همچنین، جمع گرایی از طریق ارضای نیاز به شایستگی، راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان را به گونه منفی و راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان را به گونه مثبت پیش بینی می کند. براین اساس، ارضای نیازهای اساسی روانشناختی، نقش واسطه ای بین ارزش های فرهنگی و تنظیم شناختی هیجان ایفا کردند.
The aim of present study was to investigate the mediating of the basic psychological needs in relationship between cultural values and cognitive emotion regulation. Participants included 378 (253 females and 125 males) of Shiraz university students. The research instruments were Individualism and Collectivism Scale (Sivadas, Bruvold, & Nelson, 2008), Basic Psychological Needs Scale (Gagne, 2003) and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Granefski, Kraaij & Spinhoven, 2001). Conceptual model included the mediating role of basic psychological needs in the relationship between cultural values (individualism - collectivism) and cognitive emotion regulation that was studied by structural equation modeling. The findings showed that suggested model was fitted by data. The findings showed that cultural values had a direct effect on emotional cognitive regulation. Individualism predicted adaptive cognitive regulation strategies positively by mediating of relatedness and competency and non adaptive cognitive regulation strategies negatively by mediating of relatedness, competency, and autonomy needs satisfaction. Collectivism predicted adaptive cognitive regulation strategies negatively, and non adaptive cognitive regulation strategies related positively by mediating of competency need satisfaction. Accordingly satisfying psychological basic needs played mediating role in relationship between cultural values and cognitive regulation emotional.
شیخالاسلامی، راضیه. (1390). نقش رابطهای رضایت از زندگی در رابطه بین خود تعیینی و بهداشت روانی. مجله روانشناسی، 57، 89-76.
شیخالاسلامی، راضیه. دفترچی، عفت. (1394). پیشبینی نشاط ذهنی دانشآموزان بر اساس جهتگیری هدف و نیازهای اساسی روانشناختی. مجله روانشناسی ، 19(2)، 162-147.
فراهانی، محمد نقی؛ کرمی نوری، رضا. (1395). مفهوم سلامت و بیماری در فرهنگهای فردگرا و جمعگرا: یک پژوهش بین فرهنگی. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. 9(4)، 10-1.
فرجی، ندا؛ غلامعلی لواسانی، مسعود؛ خلیلی، شیوا. (1393). رابطه خودشناسی و نیازهای اساسی روانشناختی با خودتنظیمی هیجانی و یادگیری. مجله روانشناسی، 21 (3)، 346-334.
محمدی، ح؛ مزیدی، م. (1393). نقش دینداری در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان. مجله فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4(13)، 620-605.
Bhawuk, S. (2001). Evolution of culture assimilators: Toward theory-based assimilators. International Journal of Intercultral Relations., 25, 141-163.
Chen, K. C., & Jang, S. J. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self- determination theory. Journal of Computers in Human Behavior, 26, 741-752.
Costa, S., Ntoumanis, N., & Bartholomew, K. J. (2015). Predicting the brighter and darker sides of interpersonal relationships: Does psychological need thwarting matter? Motivation Emotion, 39, 11-24.
D’Andrade, R. G. (1984). Culture meaning systems. In R. A. Shweder & R, A. Levine (Eds.), Culture theory: Essays on mind, self, and emotion (88-119). Cambridge, UK: Cambridje University Press.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000).”The what & why of Goal pursuits: Human needs and the self–determination of Behavior.” Psychological Inquire, 11, 227 – 268.
Deci, E. L., & Vansteenkiste, M. (2004). Self-determination theory and basic need satisfaction: Understanding human development in positive psychology. Ricerche di Psichologia, 27, 17–34.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well- being across life’s domains. Canadian Psychology, 49, 14–23.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2011). Levels of analysis, regnant causes of behavior and well- being: The role of psychological needs. Psychological Inquiry, 22, 17–22.
De Leersnyder, J., Mesquita, B., Kim, H., Eom, K., & Choi, H. (2014). Emotional fit with culture: A predictor of individual differences in relational well-being. Emotion, 14 (2), 241-245.
De Leersnyder, J., Kim, H., & Mesquita, B. (2015). Feeling right is feeling good: Psychological well-being and emotional fit with culture in autonomy-versus relatedness-promoting situations. Frontiers in Psychology, 600-630, 19.
Elliott, A., Chirkov, V., Kim, Y., & Sheldon, K. (2001). A cross-cultural analysis of avoidance (relative to approach) personal goals. Psychology Science & Medicince, 12, 505–510.
Evans, P., McPherson, G. E., & Davidson, J.W. (2013). The role of spychological needs in ceasing music and music learning activities. Psychology of Music, 41(5), 600-619.
Fredrickson, B. L. (2013). Positive emotions broaden and build. In E. Ashby plan, & P. G. Devine (Eds.), Advances on experimental social psychology (pp. 1- 53). Burlington: Academic Press.
Ford, B. Q., & Mauss, I. B. (2015). Culture and emotion regulation. Current Opinion in Psychology, 3, 1–5. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.copsyc.2014.12.004.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. H. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differencess, 30, 1311-1327.
Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V., & Cate, R. T. (2009). Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of Adolescence, 32, 449-454.
Gundelach, P., & Kreiner, S. (2004). Happiness and life satisfaction in advanced European countries. Cross-Cultural Research, 38, 359-386.
Hahn, J., & Oishi, Sh. (2006). Psychological needs and emotional well-being in older and younger Koreans and Americans. Personality and Individual Differences. 40, 689–698.
Hodge, K., Lonsdale, C., & Ng, J. Y. Y. (2008). Burnout in elite rugby: Relationships with basic psychological needs fulfillment. Journal of Sports Sciences, 26, 835–844.
Hui, C. H., and Villareal, M. J. (1989). Individualism-collectivism and psychological needs, Journal of Cross-Cultural Psychology, 20.
Kormi-Nouri, R., Farahani, M., & Trost, K. (2013). The role of positive and negative affect on well-being in Swedish and Iranian university students. Journal of Positive Psychology, 8, 435-443.
Leu, J., Wang, J., & Koo, K. (2011). Are positive emotions just as “positive” across cultures? Emotion, 11, 994–999.
Oishi, S., Diener, E., Lucas, R. E., & Suh, E. M. (1999). Cross-cultural variations in predictors of life satisfaction: A perspectives from needs and values. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, 980–990.
Potthoff, S. Garnefski, N. Miklosi, M. Ubbiali, A. Javier Dominguez-sanchez, F. Martins, E.C. Witthoft, M. & Kraaij, V. (2016). Cognitive emotion regulation and psychology across cultures: A comparison between six European countries. Personality and Individual Differences, 98, 218-224.
Patric, H., Knee, C. R. Canevello, A., & Lonsbary, C. (2007). The role of need fulfillment in relationship functioning and Well-being: A self determination theory perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 434-457.
Reeve, J. (2009). Understanding motivation and emotion. New York: Wiely.
Reinboth, M., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2004). Dimensions of coaching behavior, need satisfaction, and the psychological and physical welfare of young athletes. Motivation & Emotion, 28, 297–313.
Roth, G., Assor, A., Niemiec, C. P., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2009). The emotional and academic consequences of parental conditional regard: Comparing conditional positive regard, conditional negative regard, and autonomy support as parenting practices. Developmental Psychology, 45(4), 1119-1142.
Rudy, D., Sheldon, K. M., Awong, T., & Tan, H. H. (2007). Autonomy, culture, and wellbeing: The benefits of inclusive autonomy. Journal of Research in Personality. 41, 983-1007.
Sheikholeslami, R. Arab-Moghaddam, N. (2010). Relations of autonomy and adjustment in Iranian college students: A cross-culture study of self-determination theory. Social and Behavioral Sciences, 5, 1831-1835.
Triandis, H. (1995). Individualism and Collectivism. Boulder, CO: Westview.
Tsai, J. L., Miao, F. F., Seppala, E., Fung, H. H., & Yeung, D. Y. (2007). Influence and adjustment goals: Sources of cultural differences in ideal affect. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 1102–1117.
White, R. W. (1959). Motivation reconsidered: The concept of competence. Psychological Review, 66, 297-333.
Wong, M. K. Y. (2009). A cultural comparison of cognitive emotion regulation strategies: Moderation of cultural values on psychological well-being. (Bachelor of Social Sciencesin Psychology). City University of Hong Kong.