اثر القای عاطفه مثبت بر روی کنش شناختی کلامی با توجه به بعد شخصیتی برونگرایی
محورهای موضوعی : روانشناسینیلوفر عابدینی 1 , پرویز آزادفلاح 2
1 - گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر القای عاطفه مثبت (شادی) بر روی کنش شناختی کلامی در دو تیپ شخصیتی برونگرا و درونگرا انجام شده است. نمونة اولیه شامل 180 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تربیت مدرس می باشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند و با توجه به نمرة آنها در پرسشنامه شخصیتی آیزنک و برمبنای تحلیل آماری، 30 شرکت کننده (در دو گروه برونگرا و درونگرا) برای مرحلة بعد پژوهش برگزیده شدند. در مرحله بعد یک قطعه فیلم کوتاه برای القای عاطفة مثبت به نیمی از شرکت کنندگان نشان داده شد و به ترتیب تکلیف شناختی کلامی اول و پرسش نامه PANAS از آنها گرفته شد.پس از آن تمامی مراحل قبلی (با یک تکلیف شناختی کلامی موازی) اما این بار با القای عاطفة منفی انجام گردید. برای مابقی شرکت کنندگان روند برعکس انجام شد (ابتدا القای عاطفة منفی و سپس القای عاطفة مثبت). نتایج با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون های t دو گروه وابسته، t دو گروه مستقل و یو من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مشاهدات نشان داد که القای عاطفة مثبت موجب بهبود عملکرد سلاست کلامی می گردد. از سوی دیگر در شرایط القای عاطفة مثبت افراد برونگرا نسبت به افراد درونگرا عملکرد کلامی بهتری دارند. به طور کلی نتایج نشان می دهد که القای عاطفة مثبت بر روی عملکردهای شناختی اثر دارد. همچنین صفات شخصیتی مرتبط با عاطفه همچون برونگرایی می تواند این آثار را تعدیل نماید.
In the present study, the effect of positive affect induction on verbal cognitive performance in extrovert and introvert personality types is studied. The first sample of the research includes 180 female students of Tarbiat Modares university selected with available sampling method. With respect to their score in Eysenck Personality Questionnaire and based on statistical analysis, 30 participants (in 2 extrovert and introvert groups) were chosen for the next step of the research. In the next step, a short movie clip for inducting positive affect was shown to the half of the participants, then respectively, the first verbal task and PANAS questionnaire were taken. After that, all previous steps (with an equal verbal task) were done but this time for negative affect induction. For the remaining participants, the reverse process was done, i.e., first negative affect induction and then positive affect induction. The results were analyzed with descriptive statistics methods and t-test of two dependent groups, t-test of two independent groups and Yu-Mann-Whitney test. The observations showed that the positive affect induction improves the verbal fluency performance. On the other hand in the case of positive emotional induction, extroverts have better verbal performance than introverts. conclusion: In general the results showed that the positive affect induction affects the cognitive performances. Also, personality traits associated with affections such as extroversion can modify these effects.
