اثر القای عاطفة مثبت بر روی کنش شناختی کلامی با توجه به بعد شخصیتی برونگرایی
محورهای موضوعی : روانشناسینیلوفر عابدینی 1 , پرویز آزادفلاح 2
1 - دانشگاه تربیت مدرس
2 - دانشگاه تربیت مدرس
کلید واژه: القای عاطفه عاطفة مثبت عملکرد کلامی برونگرایی ناقرینگی مغز,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر القای عاطفه مثبت (شادی) بر روی کنش شناختی کلامی در دو تیپ شخصیتی برونگرا و درونگرا انجام شده است. نمونة اولیه شامل 180 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تربیت مدرس می باشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند و با توجه به نمرة آنها در پرسشنامه شخصیتی آیزنک و برمبنای تحلیل آماری، 30 شرکت کننده (در دو گروه برونگرا و درونگرا) برای مرحلة بعد پژوهش برگزیده شدند. در مرحله بعد یک قطعه فیلم کوتاه برای القای عاطفة مثبت به نیمی از شرکت کنندگان نشان داده شد و به ترتیب تکلیف شناختی کلامی اول و پرسش نامه PANAS از آنها گرفته شد.پس از آن تمامی مراحل قبلی (با یک تکلیف شناختی کلامی موازی) اما این بار با القای عاطفة منفی انجام گردید. برای مابقی شرکت کنندگان روند برعکس انجام شد (ابتدا القای عاطفة منفی و سپس القای عاطفة مثبت). نتایج با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون های t دو گروه وابسته، t دو گروه مستقل و یو من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مشاهدات نشان داد که القای عاطفة مثبت موجب بهبود عملکرد سلاست کلامی می گردد. از سوی دیگر در شرایط القای عاطفة مثبت افراد برونگرا نسبت به افراد درونگرا عملکرد کلامی بهتری دارند. به طور کلی نتایج نشان می دهد که القای عاطفة مثبت بر روی عملکردهای شناختی اثر دارد. همچنین صفات شخصیتی مرتبط با عاطفه همچون برونگرایی می تواند این آثار را تعدیل نماید.
In the present study, the effect of positive affect induction on verbal cognitive performance in extrovert and introvert personality types is studied. The first sample of the research includes 180 female students of Tarbiat Modares university selected with available sampling method. With respect to their score in Eysenck Personality Questionnaire and based on statistical analysis, 30 participants (in 2 extrovert and introvert groups) were chosen for the next step of the research. In the next step, a short movie clip for inducting positive affect was shown to the half of the participants, then respectively, the first verbal task and PANAS questionnaire were taken. After that, all previous steps (with an equal verbal task) were done but this time for negative affect induction. For the remaining participants, the reverse process was done, i.e., first negative affect induction and then positive affect induction. The results were analyzed with descriptive statistics methods and t-test of two dependent groups, t-test of two independent groups and Yu-Mann-Whitney test. The observations showed that the positive affect induction improves the verbal fluency performance. On the other hand in the case of positive emotional induction, extroverts have better verbal performance than introverts. conclusion: In general the results showed that the positive affect induction affects the cognitive performances. Also, personality traits associated with affections such as extroversion can modify these effects.
حسني جعفر, آزادفلاح پرويز, رسول زاده طباطبايي سيدكاظم, عشايري حسن(1388).تأثیر ارزیابی مجدد و فرونشانی تجارب هیجانی منفی بر ناقرینگی EEG پیشانی مغز بر اساس ابعاد برونگردی و نوروز گرایی، مجله پژوهشهاي نوين روانشناختی (روانشناسي دانشگاه تبريز)، 4(13)، 37-71.
رفيعي نيا پروين,آزادفلاح پرويز,فتحي آشتياني علي,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم(1386). نقش برونگرایی، روان آزردگي گرايي و خلق مثبت و منفي در پردازش اطلاعات هيجاني، مجله پژوهشهاي نوين روانشناختی (روانشناسي دانشگاه تبريز)،2(6)، 81-53.
Allen, P. A., Kaut, K., Baena, E., Lien, M. C., & Ruthruff, E. (2011). Individual differences in positive affect moderate age-related declines in episodic long-term memory. Journal of Cognitive Psychology, 23(6), 768-779.
Ashby, F. G., & Isen, A. M. (1999). A neuropsychological theory of positive affect and its influence on cognition. Psychological Review, 106(3), 529.
Balconi, M., & Vanutelli, M. E. (2015). Vocal and visual stimulation, congruence and lateralization affect brain oscillations in interspecies emotional positive and negative interactions. Social Neuroscience, 1-14.
Barnett, J. H., Huang, J., Perlis, R. H., Young, M. M., Rosenbaum, J. F., Nierenberg, A. A., ... & Smoller, J. W. (2011). Personality and bipolar disorder: dissecting state and trait associations between mood and personality. Psychological Medicine, 41(08), 1593-1604.
Bartolic, E. I., Basso, M. R., Schefft, B. K., Glauser, T., & Titanic-Schefft, M. (1999). Effects of experimentally-induced emotional states on frontal lobe cognitive task performance. Neuropsychologia, 37(6), 677-683.
Baas, M., Roskes, M., Sligte, D., Nijstad, B. A., & De Dreu, C. K. (2013). Personality and creativity: The dual pathway to creativity model and a research agenda. Social and Personality Psychology Compass, 7(10), 732-748.
Benowitz, L.I., Bear, D.M., Rosenthal, R., Mesulam, M.M., Zaidel, E., & Sperry, R. W. (1983). Hemispheric specialization in nonverbal communication. Cortex, 19, 5-11.
Costanzo, E. Y., Villarreal, M., Drucaroff, L. J., Ortiz-Villafañe, M., Castro, M. N., Goldschmidt, M., ... & Camprodon, J. A. (2015). Hemispheric specialization in affective responses, cerebral dominance for language, and handedness: lateralization of emotion, language, and dexterity. Behavioural Brain Research, 288, 11-19.
Carvalho, J. O., & Ready, R. E. (2010). Emotion and executive functioning: The effect of normal mood states on fluency tasks. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 32(3), 225-230.
Chamorro‐Premuzic, T., & Furnham, A. (2004). A possible model for understanding the personality‐intelligence interface. British Journal of Psychology, 95(2), 249-264.
Danhauer, S. C., Legault, C., Bandos, H., Kidwell, K., Costantino, J., Vaughan, L., ... & Naylor, C. (2013). Positive and negative affect, depression, and cognitive processes in the Cognition in the Study of Tamoxifen and Raloxifene (Co-STAR) Trial. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 20(5), 532-552.
DeYoung, C. G., & Gray, J. R. (2009). Personality neuroscience: Explaining individual differences in affect, behavior, and cognition. The Cambridge Handbook of Personality Psychology, 323-346.
Eysenck, S. B. G.; Eysenck, H.J., &Barret, P. (1985). A revised version of the Psychoticism Scale. Personality and Individual Differences. 6, 21-29.
Eysenck, H,J, & Eysenck, S. B. G. (1975) Manual of the Eysenck Personality Inventory, SanDiego, CA: Educational and Industrial Testing Service.
Gardiner, E., Jackson, C. J., & Loxton, N. J. (2015). Left hemispheric lateral preference and high neuroticism predict disinhibition in two Go/No‐Go experiments. Journal of Personality, 83 (1), 84-96.
Gray, J. R. (2004). Integration of emotion and cognitive control. Current Directions in Psychological Science, 13, 46–48.
Groen, M. A., Whitehouse, A. J., Badcock, N. A., & Bishop, D. V. (2012). Does cerebral lateralization develop? A study using functional transcranial Doppler ultrasound assessing lateralization for language production and visuospatial memory. Brain and Behavior, 2 (3), 256-269.
Hertzog, C., Kramer, A. F., Wilson, R. S., & Lindenberger, U. (2008). Enrichment effects on adult cognitive development can the functional capacity of older adults be preserved and enhanced?. Psychological Science in the Public Interest, 9 (1), 1-65.
Holtgraves, T. M. (2013). Language as social action: Social psychology and language use. Psychology Press.
Larsen, R.J. & Ketelaar, T. (1989). Extraversion, neuroticism, and susceptibility to positive and negative mood induction procedures. Personality and Individual Differences. 10 (12), 1221-1228.
Mitchell, R. L., & Phillips, L. H. (2007). The psychological, neurochemical and functional neuroanatomical mediators of the effects of positive and negative mood on executive functions. Neuropsychologia, 45 (4), 617-629.
Papousek, I., Schulter, G., & Lang, B. (2009). Effects of emotionally contagious films on changes in hemisphere-specific cognitive performance. Emotion, 9 (4), 510.
Persson, J., Herlitz, A., Engman, J., Morell, A., Sjölie, D., Wikström, J., & Söderlund, H. (2013). Remembering our origin: Gender differences in spatial memory are reflected in gender differences in hippocampal lateralization. Behavioural Brain Research, 256, 219-228.
Phillips, L. H., Bull, R., Adams, E., & Fraser, L. (2002). Positive mood and executive function: Evidence from stroop and fluency tasks. Emotion, 2 (1), 12.
Pessoa, L. (2008). On the relationship between emotion and cognition. Nature Reviews Neuroscience, 9, 148–158.
Richard, L., Gauvin, L., & Raine, K. (2011). Ecological models revisited: Their uses and evolution in health promotion over two decades. Annual Review of Public Health, 32, 307-326.
Ruigrok, A. N., Salimi-Khorshidi, G., Lai, M. C., Baron-Cohen, S., Lombardo, M. V., Tait, R. J., & Suckling, J. (2014). A meta-analysis of sex differences in human brain structure. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 39, 34-50.
Schimmack, U. (2003). Affect measurement in experience sampling research. Journal of Happiness Studies, 4 (1), 79-106.
Sih, A., Hanser, S. F., & McHugh, K. A. (2009). Social network theory: new insights and issues for behavioral ecologists. Behavioral Ecology and Sociobiology, 63 (7), 975-988.
Storbeck, J. (2012). Performance costs when emotion tunes inappropriate cognitive abilities: Implications for mental resources and behavior. Journal of Experimental Psychology: General, 141(3), 411.
Thake, J., & Zelenski, J. M. (2013). Neuroticism, BIS, and reactivity to discrete negative mood inductions. Personality and Individual Differences, 54(2), 208-213.
Verduyn, P., & Brans, K. (2012). The relationship between extraversion, neuroticism and aspects of trait affect. Personality and Individual Differences, 52(6), 664-669.
Vergauwe, E., Barrouillet, P., & Camos, V. (2010). Do mental processes share a domain-general resource? Psychological Science, 21, 384–390. doi:10.1177/0956797610361340.
Watson D, Clark LA, & Tellegen A. (1988) Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology. 54:1063–1070.