مقایسة نظامنامة اخلاق حرفه ای روانشناسان در کشورهای ایران، آمریکا، کانادا، بریتانیا و استرالیا
محورهای موضوعی : روانشناسیبهناز دوران 1 , علی فتحی آشتیانی 2
1 - دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج) تهران
2 - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
کلید واژه: اخلاق حرفه ای نظام نامه اخلاقی اصول اخلاقی معیارهای اخلاقی بازنگری,
چکیده مقاله :
این مطالعه به مقایسة نظامنامه اخلاق حرفه ای روانشناسان در کشورهای ایران، آمریکا، کانادا، بریتانیا و استرالیا پرداخته است. جامعه پژوهش حاضر را کلیه کشورهایی که دارای نظامنامه اخلاق حرفه ای هستند تشکیل داده است. از بین آنها، کشورهای آمریکا، کانادا، بریتانیا، استرالیا و ایران به صورت هدفمند و براساس پیشرو بودن در تهیه نظامنامه اخلاق حرفه ای انتخاب شدند و اصول و معیارهای اخلاقی آنها مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد کلیه نظامنامه های مورد بررسی، به غیر از ایران و آمریکا، بعد از مقدمه، به تعریف مفاهیم و اصطلاحات اصلی پرداخته اند. بعلاوه کلیه نظامنامه ها دارای دو بخش اصلی اصول عمومی و معیارها هستند. اصول عمومی مطرح شده در نظامنامه ها تقریباً مشابه و مشترک بوده و شامل: احترام به شأن افراد، مسئولیت پذیری، یکپارچگی، عدم تبعیض یا عدالت، نیکوکاری و عدم آسیبرسانی است. استانداردهای اخلاقی نظامنامه ایران و آمریکا مستقل از اصول عمومی و به طور جداگانه در نظامنامه آمده اند. این در حالی است که در نظامنامه استرالیا، کانادا و انگلیس، معیارها در زیر اصول اخلاقی مرتبط با خود ارائه شده اند. معیارهای اخلاقی نظامنامه ایران تقریبا منطبق با نظامنامه آمریکا است و تفاوت مشاهده شده تنها در ترتیب ارائه معیارها، دو معیار «مسئولیت» و «نگهداری اطلاعات ثبت شده و حق الزحمه» و میزان توضیحات و پرداختن به جزئیات است. با توجه به یافته های پژوهش حاضر به نظر میرسد، افزودن تعاریف و توضیحات لازم برای اصطلاحات تخصصی و اصول عمومی و افزودن جزئیات بیشتر به استانداردها و توجه به فرهنگ بومی و دینی میتواند به هرچه قابل فهم تر و اجرایی تر شدن نظامنامه ایران کمک کند.
the present study compares psychologists' professional Codes of Ethics in Iran, America, Canada, England, and Australia. The study population consisted of all countries with professional Codes of Ethics, of which, America, Canada, Britain, Australia, and Iran were purposively selected due to their progressiveness in the development of professional Codes of Ethics, and their ethical principles and standards were compared. The results obtained showed that with the exception of Iran and America, all codes studied had defined the basic concepts and terminologies after introduction. In addition, they all contained two main sections, namely, general principles and standards. The general principles were almost the same and common in these codes, and included respect for people's dignity, accountability, integrity, no discrimination or injustice, philanthropy, and avoidance of harm. The ethical standards in Iran’s and America's codes appear independently from the general principles. Meanwhile, the standards are presented under relevant ethical principles in the Australian, Canadian, and British codes. Iran's standards of ethical codes almost exactly match those of America's, and the only difference is in the order of presenting standards of "Accountability" and "Storing registered information and fees" and the extent of explanations and details. According to the present study, the following changes can contribute to a greater understanding and practicability of Iran's Code of Ethics: Providing definitions and explanations for specialized terminologies and general principles, adding more details to standards and considering local culture and religion.
حسینیان، سیمین (1384) بررسی و مقایسه نظامنامههای اخلاقی مشاوره در کشورهای مختلف. تازهها و پژوهش های مشاوره، 4 (13)، 34-9.
نظامنامه اخلاق حرفهای (1386) فصلنامه تازههای رواندرمانی، 13 (49 و 50)، 148-136.
American Psychological Association Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct (2010), Available in: http://www.apa.org/ethics/code/index.aspx
Australian Psychological Society Code of Ethics (2007), Available in: http://www.psy-chology.org.au/Assets/Files/APS-Code-of-Ethics.pdf
Banyard, P; & Flanagan, C. (2011) Ethical issues in psychology. Routleddge, New York.
British Psychological Society Code of Ethics and Conduct (2009) , Available in: https://www.bps.org.uk/news-and-policy/bps-code-ethics-and-conduct
Canadian Code of Ethics for Psychologists (2015), Available in: http://www.cpa.ca/docs/File/Ethics/CPA_Code_Feb2015DraftDIST.pdf
Fisher, C. B (2003) A code of ethics for psychology, how did we get here? Chapter 1, Decoding the Ethics Code: A Practical Guide for Psychologists, SAGE.
George Ford, G. (2001) Ethical reasoning in the mental health professions. CRC Press LLC, United States of America.
Hobbs, N. (1948) The development of a code of ethical standards for psychology. American Psychologist. 3 (3): 80–84.
Leach, M. M & Harbin, J. J. (1997) Psychological Ethics Codes: A Comparison of Twenty-four Countries, International Journal of Psychology, 32:3, 181-192.
Young, G. (2016). A broad ethics model for mental health practice. Ethics, Medicine and Public Health, 2, 220–237.