بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک، رهبری تحولگرا و یادگیری سازمانی با فرایند حمایت ایده توسعه محصول جدید (مطالعه موردی شرکتهای دانشبنیان مرکز رشد جامع دانشگاه فردوسی مشهد)
محورهای موضوعی : تخصصی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
کلید واژه: رهبری تحولگرا, تفکر استراتژیک, یادگیری سازمانی, توسعه محصول جدید,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش مطالعه رابطه بین رهبری تحولگرا، تفکر استراتژیک و یادگیری سازمانی با فرآیند حمایت ایده توسعه محصول جدید میباشد و در نظر دارد اهمیت رهبری تحولگرا، طرحهای ظرفیت سازی تفکر استراتژیک و یادگیری سازمانی را به منظور حمایت از ایدههای توسعه محصول جدید در شرکتهای دانشبنیان دانشگاه فردوسی تدوین نماید. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی شمرده میشود. جامعه آماری آن را مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در مرکز رشد جامع دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل میدهد که به دلیل پایین بودن تعداد جامعه آماری، از روش سرشماری استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد میباشد که روایی آن نیز از دید صاحب نظران و خبرگان مدیریت تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ تایید گردید. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افـزارPLS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که فرآیند رهبری تحولگرا، تفکر استراتژیک و یادگیری سازمانی تاثیر مثبتی بر فرآیند حمایت ایده توسعه محصول جدید دارند، علاوه بر این رهبری تحولگرا بر یادگیری سازمانی نیز تاثیرگذاری مثبتی دارد ولی رابطه آن با تفکر استراتژیک به تایید نرسید. از طرفی یادگیری سازمانی نیز بر تفکر استراتژیک اثر مثبتی دارد.
The purpose of this research is to study the relationship between transformational leadership, strategic thinking and organizational learning whit the process of supporting the idea of new product development and intends to emphasize the importance of transformational leadership, capacity building strategies for strategic thinking and organizational learning in order to support the ideas of new product development in knowledgeable companies, Ferdowsi University. The research is applied in terms of purpose, and in terms of collecting data, a descriptive surrey is considered as a correlation type. The statistical population of this study is the managers of knowledge based companies based in Mashhad Ferdowsi University’s comprehensive development center. (The census method has been used due to the low number of statistical population.) The data gathering tool is a standard questionnaire whose validity was confirmed by experts and management experts, also the reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach’s Alpha coefficient. To test the research hypotheses, structural equation modeling and PLS software have been used. The results of the research showed that the transformational leadership process, strategic thinking and organizational learning have a positive effect on the process of supporting the idea of new product development. In addition, transformational leadership also has a positive effect on organizational learning, but its relationship isn’t acceptable with the strategic thinking, on the other hand organizational learning has a positive effect on strategic thinking, too.
[1] گل محمدی، عماد، و نشاط محمدی. “تفکر استراتژیک مبنای تحویل سازمانی در ایران. ” اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و تولید ملی. قم 1391.
[2] Morrisey, G. A Guide To strategic Thinking (Building Your Planning) 1996
[3] سلیمزاده، جمال ، ویسه، سید مهدی ، محمدی، اسفندیار ، عابدینی، ابراهیم “بررسی نقش رهبری تحول آفرین در تسهیل نوآوری با نقش میانجی فرهنگ نوآورانه در پالایشگاه نفت آبادان“ فصلنامه تخصصی علمی ترویجی، شماره53، 1395
[4] ایرانزاده، سلیمان، و علی صادقی. “تعیین رابطه مهارت تفکر استراتژیک و هوشهای چندگانه در بین. ” علوم مدیریت، سال4، شماره4 صص116-85. 1387
[5] حمیدی زاده، محمدرضا، و نگار معتمدی. “دستیابی به عوامل کلیدی موفقیت تفکر استراتژیک. ” پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک. تهران، 1387
[6] Winklen, C. V. "Deriving value from inter-organizationa learning collaborations. " The Learning Organization, Vol. 17, No. 1 PP 8-23, 2010.
[7] Esper, T. L, Fugate, and B. D Sramek. "logistic learning capability: studing the competitive advantage gained through logistic learning. " Journal of business logestics, Vol. 28, No. 2 PP. 58-81. 2007.
[8] بارکلی یان، زون دان، و هولرید فیلیپ. توسعه محصول جدید (NPD). ترجمه عبدالحمید ابراهیمی، امید مهدیه، همای دانش، 1385.
[9] kazmi, Syeda Asiya Zenab, Marja Naarananoja, and Juha Kytola Wartsila. "Integrating strategic thinking andtransformationalleadership for NPD idea support process. " 5th International Conference on Leadership, Technology, Innovation and Business Management, 2016.
[10] Tharnpas Sattayaraksa Sakun, Boon-itt. "CEO transformational leadership and the new product development " Leadership & Organization Development, 2016.
[11] Crossan, M, and M Apaydin. "A Multi-Dimensional Framework of Organizational Innovation: A Systematic Review of the Literature. " Journal of Management Studies, 47 pp. 1154–1191, 2010.
[12] T. K. Sung, "Dynamics of CSFs for business innovation: Normal vs. Crisis economic conditions," Technological Forecasting and Social Change 78(8), pp. pp. 1310-1318, 2011.
[13] K. Rosing, M. Frese and A. Bausch, "Explaining the heterogeneity of the leadership innovation relationship: Ambidextrous leadership," The Leadership Quarterly, 22(5), pp. pp 956-974, 2011.
[14] Oke, A, N Munshi, and F, O Walumbwa. "The Influence of Leadership on Innovation Processes and Activities" Organizational Dynamics, 38 (1) pp. 64-72, 2009.
[15] Bass, s, B. M , and R. E Riggio. Transformational Leadership. Mahwah, New Jersey, Erlbaum Associates,2006.
[16] استیسی، رالف. مترجمان مصطفی جعفری و حسین کاظمی موحد، تفکر استراتژیک و مدیریت تحول. انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا 1384.
[17] خاکسار، منصور، معصومه خاقانی، و امجد زارعی. “بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک و نوآوری سازمانی. ” فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندح- سال هشتم/شماره 26، 1392.
[18] Pisapia, John, Daniel Reyes Guerra, and Eleni Couko. "Developing the Leader’s Strategic Mindset: Establishing the Measures. " Leadership Review, Kravis Leadership Institute, Claremont McKenna College, Vol. 5, 2005.
[19] Huber, G. P. "Organizational learning: the contributing processes and the literatures. " Organization Science, Vol. 2, February pp. 88-115, 1991.
[20] Škerlavaj, M, J. H Song, and Y Lee. "Organizational learning culture, innovative culture and innovations in South Korean firms. " Expert Systems with Applications, Vol. 37 No. 9 pp. 6390-6403, 2010.
[21] Jiménez-Jiménez, D, and R Sanz-Valle. "“Innovation, organizational learning and performance. " Journal of Business Research, Vol. 64 No. 4 pp. 408-417, 2011.
[22] Hurley, R. F, and G. T Hult. "Innovation, market orientation and organization. " learning: an integration and empirical examination”, Journal of Marketing, Vol. 62 No. 3, pp. 42-54, 1998.
[23] Alegre، J, K Sengupta, and R Lapiedra. "Knowledge management and innovation performance in a high-tech SMEs industry" International Small Business Journal, 31 pp. 454-470, 2013.
[24] Saban, K, J Lanasa, C Lackman, and G Peace. "Organizational learning: a critical component to new product development. " Journal of Product & Brand Management 9 (2) pp. 99-119, 2000.
[25] Meeus, M. T. H, L. A. G Oerlemans, and J Hage. "Patterns of Interactive Learning in a High-tech Region. " Organization Studies, 22 (1) 145-172, 2001
[26] Mat, A, and R. C Razak."Empirical Research on the Relationship between Organizational Learning Capability and Success of Technological Product Innovation Implementation in Electrical and Electronics Sector. " Journal of Applied Sciences Research, 7 (11) 730-738, 2011.
[27] Slater, S. F, and J. C Narver. "Market orientation and the learning organization. " Journal of Marketing, Vol. 59 No. 3 pp. 63-74, 1995.
[28] محمدی، نشاط، هیرش سلطان پناه، و پرویز کفچه. “بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر تفکر استراتژیک،. ” دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک. تهران: انجمن مدیریت راهبردی ایران، 1392.
[29] گل محمدی، عماد، پرویز کفچه، و هیرش سلطان پناه. “سبکهای رهبری و تفکر استراتژیک در سطح سازمانی. ” مطالعات مدیریت راهبردی سال چهارم شماره 15، 1392.
[30] Kazmi, Z S. Asiya, Marja Naarananoja, and Juha Kytola. "Harnessing New Product Development Processes through Strategic Thinking Initiatives. " International Journal of Strategic Decision Sciences ,6 (3) , 28-48, 2015.
[31] J. Pisapia, L. Ellington, G. Toussaint and J. D. Morris, "Strategic Thinking Skills: Validation and Confirmation of Constructs," 2011.
[32] Bass, B. M, and B. J Aviolo. "Multifactor Leadership Questionnaire--Short Form 6S. " Binghamton, NY: Center for Leadership Studies In B, 1992.
[33] داوری، علی؛ رضازاده، آرش “مدل سازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS”، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول. 1392.
[34] میرکمالی، سید محمد، فاطمه نارنجی ثانی، و فرنوش اعالمی. “بررسی رابطه رهبری تحول با یادگیری سازمانی (مورد مطالعه شرکت سایپا). ” پژوهش نامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره 6، 1392.