شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی دانشگاهی با رویکرد تاپسیس فازی مردد
محورهای موضوعی : كارآفريني و مديريت شركتهاي دانش بنيانعلی مروتی شریف آبادی 1 , الهام مفتح زاده 2 , مهرداد کیانی 3
1 - دانشگاه یزد
2 - دانشگاه یزد
3 - دانشگاه یزد
کلید واژه: کارآفرینی, کارآفرینی دانشگاهی, ارتباط صنعت و دانشگاه, مجموعه فازی مردد, تاپسیس فازی مردد.,
چکیده مقاله :
امروزه دانشگاه بهعنوان عاملی مهم در اقتصاد دانشمحور و چرخه نوآوری ایفای نقش مینماید و میتواند بهعنوان موتور محرک دانش بشری بهشمار آید و رشد و تعالی جوامع را دنبال میکند. در این عرصه، دانشگاه کارآفرین نقش مهمی را هم بهعنوان تولیدکننده و هم نهادی انتشاردهنده دانش ایفا میکند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی دانشگاهی است. جهتگیریهای این پژوهش، ترکیبی از تحقیقات کاربردی و توسعهای است. مبنای فلسفی این تحقیق اثباتگرایی و از نظر رویکرد، استقرایی است. راهبرد تحقیق نیز از نوع پیمایشی است و از نظر نوع روش، جزء تحقیقات کمّی بهشمار میآید. جامعه آماری در برگیرنده تمامی اساتید و مدیران دانشگاه یزد میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 10 نفر انتخاب شدند که در مرحله اولویتبندی هر یک از عوامل با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی مردد همکاری کردند. نتایج نشان از شناسایی 33 عامل در ابعاد آموزشی، پژوهشی، سازمانی، اقتصادی، بین سازمانی، فرهنگی و انسانی دارد که در این بین، عوامل حمایت مالی و معنوی دولت از فعالیتهای کارآفرینی دانشگاهها، میزان بودجه تخصیص داده شده دانشگاه برای فعالیتهای تحقیق و توسعه، حمایت مدیران ارشد دانشگاه از افراد دارای ایده، جذب کمکهای مالی از نهادهای مستقل، شرکتهای بزرگ و منابع خارجی و توسعه ایدهها، طرحها و مدلهای کسبوکار به ترتیب مهمترین عوامل مؤثر موفقیت کارآفرینی دانشگاهی محسوب میشود.
Todays, university plays an important role in the knowledge-based economy and the innovation cycle, while it can be considered as a driving force of human knowledge and pursues the growth and excellence of societies. In this field, the entrepreneurial university plays an important role both as a producer and as a knowledge disseminating institution. The purpose of this study is to identify and prioritize the factors affecting the success of university entrepreneurship. The orientations of this research are a combination of applied and developmental research. The philosophical basis of this research is positivism and in terms of approach, it is inductive. The research strategy is also survey type and in terms of method, it is considered as a quantitative research. The statistical population includes all professors and administrators of Yazd University that using purposive sampling method, 10 people were selected who participated in the prioritization stage of each factor using the hesitant fuzzy TOPSIS technique. The results showed that 33 factors in educational, research, organizational, economic, inter-organizational, cultural and human dimensions, among which the factors of financial and moral support of the government for entrepreneurial activities of universities, the amount of budget allocated by the university for research and development activities, support of senior university administrators for people with ideas, attracting financial support from independent institutions, large companies and external resources, and development of ideas, plans and business models, respectively are most important effective factors are the success of university entrepreneurship.
1- کياکجوري، داود و فاضلي ويسري، الهام، شناسایی موانع داخلی، محیطی و برآیندی کارآفرینی سازمانی مطالعه موردی: اداره کل بنادر و کشتیرانی استان مازندران- بندر نوشهر، پژوهشگر (مدیریت)، دوره 7، شماره 20: 94-108، 1389.
2- حسيني، سیدرسول؛ گودرزي، ریحانه و طبائيان، سیدکمال، چارچوبي براي توسعه كارآفريني دانشگاهي در رشتههاي علوم انساني در ايران، توسعه كارآفرینی، دوره 11، شماره 4 (42): 661-679، 1397.
3- عربی، سيدهادي؛ موسوي بررودي، سیدمهدی و شيرمردي احمدآباد، حسین، صكوك وكالت، ابزار مناسب تأمين مالي كارآفريني دانشگاهی، معرفت اقتصاد اسلامی، شماره 1 (19)، 5-24، 1397.
4- کردنائیج، اسدا...؛ احمدی، پرویز؛ قربان، زهرا و نیاکان، نازیلا، بررسی ویژگیهای دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تربیت مدرس، توسعۀ کارآفرینی، دوره 5، شماره 3 (17): 47-64، 1391.
5- عامری، میرحسن؛ کاظمی، رضا و حسینزاده، فریده، شناسایی عوامل مؤثر بر قصد کارآفرینی دانشگاهی از دیدگاه خبرگان کارآفرینی (مطالعه موردی دانشکدههای علوم ورزشی)، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دوره 7، شماره 27: 117-130، 1398.
6- حسینی، رسول؛ طبائیان، کمال و گودرزی، ریحانه، چارچوبی برای توسعه کارآفرینی دانشگاهی در رشتههای علوم انسانی در ایران، توسعه کارآفرینی، دوره 11، شماره 4 (42): 661-679، 1397.
7- حسنی، زهره؛ ابوالقاسمی، محمود و مشبکی اصفهانی، اصغر، ارائه الگوی کارآفرینی دانشگاهی برای دانشگاه فنی و حرفهای، پژوهش در نظامهای آموزشی، ویژهنامه: 1213-1234، 1397.
8- ساغری، فاطمه؛ علی اسماعیلی، عبدالله و حسینزاده، بابک، ارائه مدل عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دوره 12، شماره 2: 91-106، 1397.
9- موغلی، علیرضا، تأثیر عوامل سازمانی بر کارآفرینی دانشگاهی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، دوره 5، شماره 19: 103-118، 1389.
10- Hj, B., Rahim, A., & Usman, M. The Effectiveness of the Entrepreneurship Education Program in Upgrading Entrepreneurial Skills among Public University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 224: 117–123, 2016.
11- Klofsten, M., & Jones- Evans, D. Comparing academic entrepreneurship in Europe– the case of Sweden and Ireland. Small Business Economics, 14(4): 299-309, 2000.
12- Audretsch, D. B. From the entrepreneurial university to the university for the entrepreneurial society. Technology Transfer, 39: 313–321, 2014.
13- Volpe, M. D. Entrepreneurial University and Business Education: Towards a Network Model. International Journal of Business and Management, 13(3): 13–27, 2018.
14- Yurtkorum, S. E., kuscu kabadayi, Z., & Doganay, A. Exploring the Antecedents of Entrepreneurial Intention on Turkish University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 150: 841-850, 2014.
15- Miranda, F. J., Chamorro-Mera, A., & Rubio, S. Academic entrepreneurship in Spanish universities: An analysis of the determinants of entrepreneurial intention. European Research on Management and Business Economics, 23(2): 113-122, 2017.
16- Simeone, L., Secundo, G., & Schiuma, G. Arts and design as translational mechanisms for academic entrepreneurship: The metaLAB at Harvard case study. Journal of Business Research, 85: 434-443, 2018.
17- Shane, S., & Venkataraman, S. The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of management review, 25(1): 217-226, 2000.
18- Baruah, B. & Ward, A. Metamorphosis of entrepreneurship as an effective organizational strategy. International Entrepreneurship and Management Journal, 11(4): 811-822, 2015.
19- Siegel, D. S., & Wright, M. Academic Entrepreneurship¬: Time for a Rethink¬? British Journal of Management, 26(4): 582–595, 2015.
20- Carayannis, E. G., Dubina, I. N., & Ilinova, A. A. Licensing in the context of entrepreneurial university activity: An empirical evidence and a theoretical model. Journal of the Knowledge Economy, 6(1): 1-12, 2015.
21- Zeng-rong, Z. H. A. O. A method of fast segmentation and indentification in vision system of middle-size robots robocup, Journal of Shandong University of Technology, 1, 2007.
22- Guerrero, M., Urbano, D., Cunningham, J., & Organ, D. Entrepreneurial universities in two European regions: A case study comparison. The journal of technology Transfer, 39(3): 415-434, 2014.
23- Kalenyuk, I. R. Y. N. A., & Dyachenko, A. Entrepreneurial universities in a world educational system. International Economic Policy, 2(25): 59-74, 2016.
24- Fernández-Nogueira, D., Arruti, A., Markuerkiaga, L., & Sáenz, N. The entrepreneurial university: a selection of good practices. Journal of Entrepreneurship Education, 21(3): 1-17, 2018.
25- Trunina, I., Khovrak, I., & Bilyk, M. Academic Entrepreneurship in Ukraine: Determinants of Development and Performance Indicators, 2020 IEEE Problems of Automated Electrodrive, 2020.
26- Araujo Ruiz, S. M. D., Martens, C. D., & da Costa, R. Entrepreneurial University: an exploratory model for higher education. 39(5): 705-722, 2020.
27- Bezanilla, M. J., Olalla, A. G., Castro, J. P., & Arruti, A. Developing the Entrepreneurial University: Factors of Influence. Sustainability 12(3):1-19, 2020.
28- Zhao, J., & Ge, Z. Analysis of Influencing Factors of Academic Entrepreneurship Based on Blockchain. Wireless Communications and Mobile Computing: 1-9, 2020.
29- Bizri, R., Hammoud, J., Stouhi, M., & Hammoud, M. The entrepreneurial university: a proposed model for developing nations. Journal of Management Development, 78(5): 383-404, 2019.
30- Markuerkiaga, L., Errasti, N., & Igartua, J. I. An Entrepreneurial University Taxonomy Proposal. Developing Engaged and Entrepreneurial Universities: 191-210, 2019.
31- Davari, A., Emami, A., Ramadani, V., & Taherkhani, S. Factors influencing academic entrepreneurship: a case-based study. Journal of Science and Technology Policy Management, 9(3): 284-295, 2018.
32- Aranha, E. A., Garcia, N. A. P. Entrepreneurial University and the Brazilian System for the Evaluation of Higher Education. International Business Research, 7(8): 73-82, 2014.
33- Secundo, G., & Elia, G. A performance measurement system for academic entrepreneurship: a case study. Measuring Business Excellence, 18(3): 23-37, 2014.
34- Torra, V. Hesitant fuzzy sets. International Journal of Intelligent Systems, 25(6): 529-539, 2010.
35- Liu, H., & Rodríguez, R. M. A fuzzy envelope for hesitant fuzzy linguistic term set and its application to multicriteria decision making. Information Sciences, 258: 220-238, 2014.
36- Liou, J. J., Chuang, Y. C., & Tzeng, G. H. A fuzzy integral-based model for supplier evaluation and improvement. Information Sciences, 266: 199-217, 2014.
37- Beg, I., & Rashid, T. TOPSIS for hesitant fuzzy linguistic term sets. International Journal of Intelligent Systems, 28(12): 1162-1171, 2013.
38- Xu, Z., & Zhang, X. Hesitant fuzzy multi-attribute decision making based on TOPSIS with incomplete weight information. Knowledge-Based Systems, 52: 53-64, 2013.