شاخص هاي ارزيابي شركتهاي مستقر در مركز رشد
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيفضل اله ادیب نیا 1 , محمد رضا حسینی 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه یزد و مدیر مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات یزد
2 - -
کلید واژه: شاخص هاي ارزيابي, مراحل ارزيابي, دوره رشد شركت ها,
چکیده مقاله :
وظيفه اصلي مركز رشد حمايت از شركتهاي فناور نوپاي مستقر در آن است. به نحوي كه اين شركتها به شركتهاي موفق و رشديافته تبديل شده و قادر باشند حمايتها و خدمات دريافت كرده از مركز رشد را به آن برگردانند. بنابراين يكي از فعاليتهاي ضروري يك مركز رشد، ارزيابي صحيح و مستمر مؤسسات مستقر در آن مركز ميباشد. اهداف اصلي ارزيابي شركتها، ايجاد انگيزه در آنها جهت موفقيت بيشتر و شناسايي شركتهاي موفق است. تلاش و تخصص دو عامل مؤثر در موفقيت يك شركت هستند. هر چند كه موفقيت يك معيار فازي و نسبي است و در طول زمان قابل كسب و تشخيص ميباشد.
The main job for incubators is to assist start up businesses become successful and grown companies in order to reach them to a level to pay back the expenses spent for their supports and services. Thus, it is essentially important for each incubator to have good evaluation criteria, to increase success and also to find the best tenants. In this paper, the model for evaluation is presented and quantified according to the three categories of general (with 11 indicators), specialized (10 indicators) and economical criteria (with 6 indicators). The time intervals for evaluations are for 3 years with four quarters yearly. The data used are obtained from selfclaim, in the face to face meetings and also by data collection from different sources. The proper implementation of the data obtained and interaction between the companies will have a key effect on the success of the companies as well as the incubators. The paper summarizes the three year experiences of evaluating IT&ICT incubator tenants in the city of Yazd.