چشم اندازهاي مديريت نوآوري در شبکهها
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيت
1 - عضو انجمن تحقیق و توسعه استان خراسان
کلید واژه: نوآوری, استراتژی, شبکههاي صنعتي, همکاری,
چکیده مقاله :
شبکههاي ارتباطات همکارانه در بين بنگاههاي اقتصادي از انواع مهم سازمانهايي با فعاليت خلاق هستند؛ به ويژه در صنايع نوآور و فناور، بنگاهها هر روز بيشتر به اين نکته پي ميبرند که به منظور بهره برداري از تکنولوژيهاي جديد و آشنايي با نحوه کاربرد آنها، لازم است که توسعه داخلي را با همکاريهاي استراتژيک همراه سازند. شبکههاي استراتژيک به طور بالقوه: • امکاناتي چون (الف) دسترسي به اطلاعات، منابع، بازارها و تکنولوژيها و (ب) مزاياي آموزشي و توليد انبوه را براي بنگاهها فراهم ميآورند • به بنگاهها اجازه ميدهند که به اهداف استراتژيک از قبيل مشارکت در ريسک پذيري و مراحل زنجيره ارزش تأمين از خارج و امور سازماني دست يابند. از طرف ديگر، نوآوري که سنگ بناي پايداري هر سازماني است، اغلب به عنوان کليد رقابتهاي بين شرکتي شناخته ميشود و از طريق سياستهاي ابتکاري گوناگون، در بسياري از کشورها در حال رشد است. نوآوري، ديگر در شرکتهاي منفرد به وقوع نميپيوندد اما غالباً به شکل شبکههاي نوآوري، مرزها را در مينوردد. با اين حال مطابق با يافتههاي دمانپور، تئوريهاي توسعه يافته کنوني که در دهههاي اخير مطالعه و پيشنهاد شده اند، فرآيندهاي نوآورانه و شرايط مناسب ولازم براي موفقيت آنها را به تفصيل شرح نميدهند. شرايط کاري تغيير يافته در شرکتها به بازانديشي در رويکردهاي مناسب نياز دارد که خود موضوع اين مقاله نيز ميباشد. به رغم تلاشهاي بسيار شرکتها در مديريت نوآوري و ارتباط با تأمين کنندگان، شرکا و مؤسسات تحقيقاتي براي انجام بهتر اين مديريت بهتر، اطلاعات و آمارها نشان ميدهند که هنوز راهکارهاي مناسب و منسجمي انديشيده نشده است. بنابراين اين مقاله به چشم اندازهاي موجود براي مديريت نوآوري در شبکهها و ارزش آنها براي دست اندرکاران ميپردازد.
Networks of collaborative relationships among firms are an important form of organization with innovative activities. Especially in innovative and technology intensive industries, firms increasingly realize that, in order to tap into new technologies and know- how, internal development needs to be complemented with strategic collaborations. Strategic networks potentially: - Provide firms with (a) access to information, resources, markets, and technologies, and (b) advantages from learning, scale, and scope economies; - Allow firms to achieve strategic objectives such as sharing risks and outsourcing value-chain stages and organizational functions. On the other hand, innovation which is the corner stone for any company to be sustainable is often identified as a key to inter-companies competitiveness and is promoted through various policy initiatives in many countries. Today, innovation is no longer carried out within individual companies, but often crosses borders in the form of innovation networks. But according to Damanpour, current developed theories which have been studied and suggested during three last decades, dont sufficiently clear and explain the innovative processes and suitable and required conditions for them to become successful. The changed operation settings in companies require a rethinking of appropriate approaches, that is the scope of this paper. In spite of great efforts of companies in managing innovation and connecting and communicating with supplier, partners and research institutions to do this management more properly, information and statistic data show that suitable and coherent approaches have not yet been established. Hence this paper addresses the existing perspectives for managing innovations in networks and their value for practitioners.