بررسی میزان کاربست اخلاق و شایستگیهای حرفهای توسط اعضای هیأت علمی آموزش های مجازی(مورد کاوی: دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان)
محورهای موضوعی : تخصصیمحبوبه نریمانی 1 , بی بی عشرت زمانی 2 , عاطفه عاصمی 3
1 - دانشگاه اصفهان
2 - دانشگاه اصفهان
3 - دانشگاه اصفهان
کلید واژه: آموزش عالی, آموزش مجازی, اخلاق حرفهای, شایستگیهای حرفهای,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان کاربست اخلاق و شایستگیهای حرفهای توسط اعضای هیات علمی آموزشهای مجازی در دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل همه اعضای هیأت علمی و دستیاران آنان و دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی در نیمسال دوم سال تحصیلی 91-92 بود. برای انتخاب دانشجویان از روش نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم جامعه تعداد 168 نفر انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با چهار مولفه طراحی، تدریس، ارزشیابی و استفاده از فناوریها است. پس از تائید روایی محتوای پرسشنامه، در یک مطالعه مقدماتی بین 30 نفر از افراد جامعه که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند واریانس جامعه برآورد گردید، و برای پایایی آن آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر اعضای هیات علمی و دستیاران آنان میزان مولفه های اخلاق و شایستگیهای حرفه ای در آموزشهای مجازی در حد بالایی قرار دارد. اما از نظر دانشجویان این مولفهها پائینتر از میانگین مطلوب 3.5 میباشد. نتایج این پژوهش بیانگر وجود اختلاف بین ویژگیهای دو محیط سنتی و مجازی است و اعضای هیات علمی در آموزشهای مجازی باید با ویژگیهای خاص این نوع از آموزشها آشنا باشند بنابراین فراهم ساختن دوره های کارآموزی مناسب توسط مؤسسات آموزشی میتواند موجب پرورش مهارت های اعضای هیات علمی در زمینه کار با ابزارها و انجام صحیح نقش ها و وظایف آموزشی آنها گردد.
Introduction :The main purpose of this study was to indicate the degree of applying professional ethics and vocational qualifications of victuals’ professors in Isfahan and Medical Sciences Universities of Isfahan. The research method was survey and descriptive one. Statistical population included all professors and their assistants from virtual universities of Isfahan and Medical Sciences Universities in 2012-2013 academic years. 168 students were selected by using stratified random sampling method. Data gathering instrument was self-made questionnaire with four different items included designing, teaching, evaluating and using the technologies. After determining the reliability of the questionnaire, it was distributed between 30 professors for calculating the variance of the population. Validity of the questionnaire was calculated by using Alpha Cronbach Coefficient. The results indicated that professors and their assistants believed that, they are applying moral and professional ethics more than average 3.5. Inverse, their students believed that professors used moral and ethics less than average. The differences may be the results of varieties between two educational environments: virtual and on campus education. The results indicated that the professors in virtual education should have different qualifications from the on campus universities professors. Therefore, higher education institutions should provide in-service teaching programs for their professors to be acquainted them with new tools and new teaching methods for using in the virtual courses.