طراحی الگوی ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیفهیمه طالبی 1 , حسینعلی جاهد 2 , ناهید ساری خانی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
کلید واژه: آموزش عالی , کیفیت پزوهش, هیئت علمی,
چکیده مقاله :
هدف مقاله حاضر طراحی الگوی ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران است. این پژوهش با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی و تحلیل تم، به مطالعه و طراحی الگوی ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران پرداخته است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را صاحب نظران و متخصصان و اعضای هیئت علمی تشکیل دادند که از طریق نمونه گیری هدفمند تعداد 12 نفر از اعضا انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه عمیق و جهت تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل موضوعی(تم) استفاده شد. روایی یافته های پژوهش با استفاده از روش های بازبینی توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین گردید. همچنین به منظور سنجش پایایی کدگذاری های انجام شده، از روش های پایایی بازآزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ابعاد و مولفههای ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران شامنل (نظارت سازمانی، تجهیزات فیزیکی، پژوهشگران متخصص، منابع به روز، اهداف روشن، حمایت سازمانی، کاربردی بودن پژوهش و ارتقاء مراکز آموزشی ) است و شاخصهای ارتقاء پژوهش شامل تربیت پژوهشگر، جلوگیری از سرقت علمی، اصلاح ساختار و قوانین دانشگاه، رعایت عدالت و توجه به نیازها می باشد.
The purpose of this article is to determine the components and indicators of research quality improvement in Iranian higher education system. This study, using qualitative research approach and thematic analysis, has studied the components and indicators of research quality improvement in Iranian higher education system. The statistical population of this study consisted of experts, experts and faculty members who were selected through purposeful sampling from 12 members. In-depth interviews were used for data collection and thematic analysis techniques were used to analyze the data. The validity of the research findings was ensured by member review methods, peer review, and participatory research. Also, in order to evaluate the reliability of the coded data, test-retest reliability and in-subject agreement were used. Findings showed that dimensions and components of research quality improvement in Iranian higher education system (organizational supervision, physical equipment, expert researchers, up-to-date resources, clear goals, organizational support, applicability of research and promotion of educational centers) are indicators. Promoting research includes training a researcher, preventing academic theft, reforming university structures and laws, observing justice, and addressing needs.
Abtahi, Seyyed Hossein and Torabian, Mohsen (2010). Assessment of Higher Education Goals Based on Twenty Year Country Vision Document Using Analytical Hierarchy Process (Ahp) Method, Quarterly Journal of Educational Systems, Volume 4, Number 8: 60-31 . .[in Persian]
Bagheri Majd, Ruhollah Ghavavandi, Hassan Miraghaee, Ali Abbas; Sedghi Bukani, Nasser and Bagheri Majd, Amin (2013). Analysis of Humanities Research Gap in Higher Education, Journal of Research in School and Virtual Learning, Volume 1, Number 3: 90-79. .[in Persian]
Danayee fard, Hassan (2009). An Analysis of the Barriers to Creating Knowledge in the Humanities: Guidelines for Improving the Capacity of Iran's National Science Policy, Science and Technology Policy, Volume Two, Number One: 16-1. .[in Persian]
Eslami, Zahra; Hakimzadeh, Rezvan; Sabouri, Ali Akbar (2019). A Comparative Study of Explaining Research Quality Assessment Frameworks in Iranian Higher Education System with Leading Countries in the World such as England, Australia, Netherlands, Italy and Hong Kong, Journal of Research in Educational Systems, Volume 12, Number 42: 1-1. .[in Persian]
Heyeres, M., Tsey, K., Yang, Y., Yan, L., & Jiang, H. (2019). The characteristics and reporting quality of research impact case studies: A systematic review. Evaluation and program planning, 73, 10-23.
Jafari Tehrani, Peyman-Dovlat, Hassan and Karimi, Farzad (2016). Pathology of Higher Education System in Research Using Topsis Multi-Criteria Decision Making Technique, Journal of Marine Science Education, No. 6: 78-65. .[in Persian]
Karimian, Zahra; Sabaghian, Zahra and Sadeghpour, Bahram Saleh (2011). Investigating the Obstacles and Challenges of Research and Production of Science in Medical Sciences Universities, Iranian Journal of Higher Education, Volume 3, Number 4: 22-12. .[in Persian]
Khan, M. A. (2014). Students’ Passion for Grades in Higher Education Institutions in Pakistan. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 702-709.
Norouzi, Abbas Ali; Abolghasemi, Mohammad and Ghahramani, Mohammad (2015). Investigating Barriers to Science Production from the Viewpoints of Faculty Members of Shahid Beheshti University, A New Approach in Educational Management, Journal 6, No. 2,: 77- 108. .[in Persian]
Qomi, Mohammad Reza; Rahmani, Morteza and Khakzar, Morteza (1396). Evaluating the Research Performance of a State University Using Hierarchical Analysis and Network Data Envelopment Analysis, Journal of Military Management, Volume 17, Number 67: 147-171. .[in Persian]
Rezaei, Mina and Norouzi Chakli, Abdolreza (2015). Identification and Validation of Research Productivity Indicators of Iranian Universities, Journal of Academic Library and Information Research, Volume 49, Number 2: 237-213. .[in Persian]
Rubbia, G., Franco, C., Pellizzon, D., & Nannipieri, L. (2014). Research support services in Italian Higher Education and Research Institutions: approaches, tools and trends.
Salimi, Qasem and Hosseini, Nayra (1396). Explaining the Framework for Research Excellence: A Step Towards Presenting a Model for Research Quality Assessment in Higher Education, 65, 84-97. .[in Persian]
Schultz, J. (2008). Purpose of college: Integrative literature review. Research & Teaching in Developmental
tasdiqi, Mohammad Ali and Tasadeghi, Forough (2009). Barriers to Research and Culture Research in Higher Education, Cultural Engineering, Fourth Year, Nos. 35 and 36: 37-37. .[in Persian]
Yáñez, S., Uruburu, Á., Moreno, A., & Lumbreras, J. (2019). The sustainability report as an essential tool for the holistic and strategic vision of higher education institutions. Journal of Cleaner Production, 207, 57-66.
Ziyari, Abbas; Ghods, Ali Asghar; Rashidipour, Ali; Bozorgi, Hossein and Babamohammadi, Hassan (2016). Explaining Factors Affecting Research from the Faculty Viewpoint: A Qualitative Study in Semnan University of Medical Sciences, Koomesh Journal, Volume 19, Number 1: 35-22. .[in Persian].
145 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 158 - 145
طراحی الگوی ارتقاء کیفیت پژوهش
در نظام آموزش عالی ایران
فهیمه طالبی 1
حسینعلی جاهد 2
ناهید ساری خانی 3
چکیده
هدف مقاله حاضر طراحی الگوی ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران است. این پژوهش با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی و تحلیل تم، به مطالعه و طراحی الگوی ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران پرداخته است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را صاحب نظران و متخصصان و اعضای هیئت علمی تشکیل دادند که از طریق نمونه گیری هدفمند تعداد 12 نفر از اعضا انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه عمیق و جهت تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل موضوعی(تم) استفاده شد. روایی یافته های پژوهش با استفاده از روش های بازبینی توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین گردید. همچنین به منظور سنجش پایایی کدگذاری های انجام شده، از روش های پایایی بازآزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ابعاد و مولفههای ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران شامنل (نظارت سازمانی، تجهیزات فیزیکی، پژوهشگران متخصص، منابع به روز، اهداف روشن، حمایت سازمانی، کاربردی بودن پژوهش و ارتقاء مراکز آموزشی ) است و شاخصهای ارتقاء پژوهش شامل تربیت پژوهشگر، جلوگیری از سرقت علمی، اصلاح ساختار و قوانین دانشگاه، رعایت عدالت و توجه به نیازها می باشد.
واژگان كليدي
آموزش عالی ، کیفیت پزوهش، هیئت علمی.
[1] . دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
[2] . عضو هیئت علمی گروه مدیریت، واحد یادگار امام خمینی(ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. (نویسنده مسئول) Email: Jahediau@gmail.com
[3] . استادیار گروه مدیریت، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.
استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. Email: Na_s_16@Yahoo.com
تاریخ دریافت: 2/9/1398 پذیرش نهایی: 15/11/1398