طراحی مدل مدیریت رفتار سیاسی سازمانی مبتنی بر اصول اخلاقی در صنعت بانکداری
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیفرزاد رمضاني راد 1 , محمود رضايي زاده 2 , داود كيا كجوري 3 , مهران مختاري بايع كلايي 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامي- چالوس
2 - مدیریت
3 - دانشگاه آزاداسلامي- چالوس
4 - دانشگاه ازاد اسلامي- چالوس
کلید واژه: رفتار سیاسی, رویکرد اصول اخلاقی, صنعت بانکداری, مدیریت رفتار سیاسی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مدیریت رفتار سیاسی سازمانی با رویکرد اصول اخلاقی در صنعت بانکداری بخش دولتی بوده است. بدین منظور پس از مرور ادبیات و مبانی نظری پژوهش با استفاده از تکنیک آمیخته یعنی( تحلیل مضمون و معادلات ساختاری) انجام شده است. در این پژوهش در بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون به بررسی نظرات 15 نفر از خبرگان که از روئسا موفق و مدیران نمونه در صنعت بانکداری بخش دولتی در سطح صف و ستاد کشور می باشند از طریق مصاحبه باز و عمیق (نیمه ساختار یافته) به روش نمونه گیری گلوله برفی پرداخته شد. و جهت حصول اعتبار و بررسی استحکام داده های مستخرج از مصاحبه از معیارهای انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تایید پذیری استفاده شد. داده های مستخرج از مصاحبههای انجام شده با روش تحلیل مضمون، به صورت 164 کدهای باز (مفاهیم) و41 محوری (مقوله) در هفت عامل و در2 دسته رفتار سیاسی سازمانی و مدیریت رفتار سیاسی سازمانی با رویکرد اصول اخلاقی با استفاده از نرم افزارMAXQDA تجزیه و تحلیل شدند و از خروجی نرم افزار مدل پژوهش ترسیم گردید. در بخش کمی با استفاده از ابزار پرسشنامه و پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن، با روش طبقه بندی و نمونه تصادفی نظرات 365 نفر از کارکنان بانکهای ملی و سپه مستقر در سطح شعب و ستاد استان تهران مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از نرم افزار LIZREL و تکنیک تحلیل عاملی تاییدی(CFA) تأثیر مدیریت رفتار سیاسی سازماني با رويكرد اصول اخلاقي بر عوامل شش گانه شناسایی شده بروز رفتار سیاسی سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. و بيشترين تاثير بر روي عوامل شخصي( فردي و اخلاقي) حاصل شد. و برای تأیید پیشنهادی مدل نهایی از مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS استفاده شد.
the purpose of this study was to design a model of organizational political behavior management with an ethical approach in the public sector banking industry. For this purpose, after reviewing the literature and theoretical foundations of the research, it has been done using a mixed technique (content analysis and structural equations). In this research, in the qualitative section, using the content analysis technique to examine the opinions of 15 experts who are successful bosses and exemplary managers in the banking sector of the public sector at the level of the country's ranks and headquarters through open and in-depth interviews (semi-structured) Snowball sampling was performed. In order to obtain validity and evaluate the strength of the extracted data from the interview, transferability, reliability and verification criteria were used. Data extracted from interviews conducted by thematic analysis method, as 164 open codes (concepts) and 4 pivotal (category) in seven factors in two categories of organizational political behavior and management of organizational political behavior with the approach of ethical principles using MAXQDA software analysis and analysis Were And the research model was drawn from the software output. In a small section, using the questionnaire and after measuring the reliability and reliability and reliability, 365 employees of Bank Melli and Sepah employees based in Tehran province's branches and headquarters were examined by classification method and random sample. Then, using LIZREL software and confirmatory factor analysis technique (CFA), the effect of organizational political behavior management with the approach of ethical principles on the six identified factors of the occurrence of organizational political behavior was examined. And it has the greatest impact on personal factors (individual and moral). And to confirm the proposed model of the final model, structural equation modeling with PLS software was used.
ابراهيمي ، الهام ؛ شجاع ، علی؛ پيراني احمدآباد، ندا(1396)، بررسي تأثير ابعاد رفتار شهروندي سازماني برارزش ويژة برند مبتني بر مشتري در صنعت هتلداري: نقش تعديلگر اخلاق كار اسلامي،دانشكدة مديريت دانشگاه تهران،دورة 9، 1396، شماره 3، پاييزص 439 -462 .
ايماني ليل آبادي،علي؛ شاه صفي،حسن، تاج آبادي،حسين(1396)، اصول اخلاقي سازماني در اسلام، فصلنامه مطالعات منابع اساني،سال ششم، شماره بيست و پنج ، پاييز 96،صص141-164.
آزاد بخت جمید، مواهبی طباطبائی فرزانه(1394)، بررسی تاثیر پارتی بازی بر نگرش و رفتار کارکنان مورد مطالعه: کارکنان یک شرکت دولتی،کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار 1394،تعداد صفحات ۱۲صفحه.
باغ خواستی، فاطمه، و ضامنی فرشید. (1395)، بررسی بین منابع قدرت مدیران با رفتار سیاسی کارکنان، پژوهش ملل. سال 12، شماره 1، صص105-122.
بيك زاد جعفر, علوي متين يعقوب, سيديان(1392)، سيدحامد طراحي و تبيين الگوي مديريت رفتار سياسي کارکنان دانشکده هاي فني و حرفه اي استان آذربايجان شرقي، مطالعات كمي در مديريت : زمستان 1392 , دوره 4 , شماره 4 ; از صفحه 174 تا صفحه 194.
بهاری فر،علی. جواهری کامل، مهدی .احمدی، سید علی اکبر، (1390)،" رفتار های اخلاقی و رفتار های شهروند ی سازمانی : تاثیر ارزشهای اخلاقی ،عدالت و تعهد سازمانی "پژوهش نامه مدیریت منابع انسانی ، دوره 1، شماره1 ، صص42-23
تولايي، روح الله(1388) ، عوامل تاثير گذاري بر رفتار اخلاقي كاركنان در سازمان، ماهنامه و توسعه انساني پليس،شماره 25،ص8-1.
دفت، ريچارد ال،تيوري سازمان و طراحي ساختار،ترجمه علي پارسائيان و محمد اعرابي(1374)، تهران،مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني.
ال دفت، ریچارد،تئوری و طراحی سازمان(جلد دوم)،چاپ چهارم،تهران،دفتر پژوهش های فرهنگی،1383.
رضاییان، علی،(1390)، مدیریت رفتار سیاسی در سازمان(مدیریت رفتارسازمانی پیشرفته) انتشارات سمت، تهران، چاپ پنجم.
رضایی امیر ؛ پورصادق ناصر؛ رشید ذوالفقاری زعفرانی بررسی و اولویت بندی ابعاد رفتار سیاسی– اجتماعی مدیران با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی(FAHP)، مقاله 9، دوره 12، شماره 42، پاییز 1397، صفحه 203-232.
رستگار،عباسعلی؛ شول،حسین؛شرفی،وحید (1396)، نقش نظام ارزیابی عملکرد در بروز پدیده ریاکاری سازمانی:اثر تعدیل کنندگی جو سازمانی، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی،سال ششم،شماره 2(شماره پیاپی22)،تابستان1396: صص27-50.
رابینز، استیفن پی، مبانی رفتار سازمانی، چاپ بیست و هفتم، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی،1386
ال.دفت، ریچارد(1382)، تئوری و طراحی سازمان (جلد دوم)، علی، پارسیان و سید محمد، اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ چهارم، تهران.
زارعی، متین حسن، (1381)، رفتار سیاسی و نقش آن در سازمان و مدیریت ، مقاله 2، دوره 15، شماره پیاپی 524، زمستان 1381.
زندی پور، طیبه،)1384(،"آسیب شناسی فرهنگ و اخلاق کار"، تازه ها و پزوهش های مشاوره،ج4، شماره 16، صص62-47
سلاجقه، سنجر و ناظری، مژگان (1389)، پژوهش تحلیلی در زمینه مدیریت رفتار سیاسی در سازمان، مجله عصر مدیریت، ش14، خرداد، صص102-105.
سلطانی، مرتضی(1382)،مدیریت اخلاق در سازمان،مجله تدبیر،شماره 133،اردیبهشت.
سلطاني،ايرج(1388)، نگاهي به توسعه ي منابع انساني در سلامت نظام اداري تحول اداري، دوره هفتم،شماره 35 و 36،ص 106-95
سجادی، سید عبد القیوم دیپلماسی و رفتار سیاسی در اسلام ، مجله علوم سیاسی، دانشگاه باقر العلوم (ع)، زمستان 1381 ، شماره 20 ص 161-184.
شفیعی، محمود،(1397)، عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مفید،روزنامه ایران،شماره 6951 ،27آذر.
شیخی نژاد ، فاطمه ؛ اصغر فانی،علی؛ حسن زاده، علیر ضا و دانایی فرد، حسن (1392)، طراحی مدلی براي تبیین رفتار سیاسی کارکنان بخش دولتی(مورد مطالعه : صنعت آب)"،دانشگاه تربیت مدرس،دانشکده مدیریت و اقتصاد
فرخ بخش،سعید؛ نیک پی ،ایرج ؛ شجاعی،عظیمه (1395)، بررسی رابطه بین رفتار سیاسی مدیران و تعهد سازمانی کارمندان با تعدیل گری عدالت سازمانی در دانشگاه لرستان، دوره 12، شماره 3، پاییز 1395، صفحه 7-32
فراستخواه ، مقصود(1385)، اخلاق علمی رمز ارتقای آموزش عالی،جایگاه سازو کارهای "اخلاقیات حرفه ای علمی" در تضمین کیفیت آموزشی عالی ایران، فصلنانمه اخلاق در علوم وفناوری، دوره 1، شماره 1، ص27-13 .
قيوم زاده، محمود؛ جهانگبري مقدم، روح الله (1393)، اخلاق مداري مبناي ارتقاء حقوق شهروندي، فصلنامه پژوهش هاي اخلاقي، سال پنجم، شماره دوم، زمستان 1393
قرا ملکی،احد فرامرز، (1397)،کتب با عنوان اخلاق حرفه ای: ضرورت و ترویج آن،انتشارات مجنون ، چاپ12 .
قرا ملکی،احد فرامرز،(1385) ، سازمانهای اخلاقی در کسب وکار، قم: مجنون.
قرا ملکی،احد فرامرز ،(1388)، درآمدي بر اخلاق حرفه اي، چاپ دوم،تهران: انشارات سرآمد.
طاهري، د. م.، زنجيرچي، م.، نجاتيان، ق. م. (1390) نقش اخلاق كاري در ارتقاي رفتار شهروندي سازماني.اخلاق در علم و فناوري، 6(2)،39-30
عنایتی،ترانه و همکاران،(1392) رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی درپرستاران بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س)شهرسازی،فصلنامه نسیم تندرستی ، شماره 2،دوره2
میرزایی، ا. احمدی، ی، بخارایی، ا. نایبی، ه. (1396) قانون گریزی و پیوندهای اجتماعی: (مطالعه موردی: شهر اهواز)، فصلنامه جامعه پژوهی فرهنگی، 3: 97-123.
مقیمی،سید محمد،سازمان و مدیریت(رویکرد پژوهشی).تهران: انتشارات ترمه.1385
مقیمی، سید محمد. رمضان، مجید(1392). پژوهشنامه مدیریت(4)،روانشناسی سازمانی،تهران،انتشارات سازمان مدیریت صنعتی،چاپ دوم
موسوی، سید نجم الدین، زارع، فرجام، بررسی نقش رفتارهای سیاسی بر بروز رفتارهای منافقانه با توجه به نقش میانجی، معنویت، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، زمستان 1396، صفحه 161-187.
مندجین، محمد رضا ربیعی؛ شیرکش، سعید صیاد(1397)، بررسی رابطه اخلاق کارو رفتار شهروندی سازمانی درکارکنان منتخب دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی تهران،پزوهش های اخلاقی، سال هشتم،شماره سه،بهار1397،صص58-41
ناصحی فر، وحید،آرزمجو، هانیه و تقوی فرد، محمد تقی(1394) ، طراحی الگوی یکپارچه تغییرات در سازمان های ایرانی با استفاده از رویکرد دلفی فازی، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال هغتم، ش،2 تابستان، صفحات 237-266.
نظری، محمد جعفر(1392)،خبرگذاری رسمی حوزه، 7802- http://www.-donya-e-sghtesad.com /fa/ting/news
Akar, A. (2019). Meta-Analytic Review on the Causes and Consequences of Organizational Cynicism, International Online Journal of Educational Sciences, 1309-2707.
Ashforth, B. E. & Lee, R. T. (1990). Defensive behavior in organizations: A preliminary model. Human Relations, 43(7): 621-648
Ali, A. (2005). Islamic Perspectives on Management and Organization. Edward
Elgar, Cheltenham, Northampton, MA
Abdul Latif , Zain Ul Abideen.(2011), Muhammad Suhail Nazar Individual Political Behavior in Organizational Relationship, Journal of Politics and Law , Vol. 4, No. 1; March 2011.
Alhyasat, K.M.K. (2012). The role of Islamic work ethics in developing organizational citizenship behavior at the Jordanian Press Foundations.Journal of Islamic Marketing, 3(2), 139-154
Cavanagh GF, Mobery DJ, Velasquez M. The ethics of organizational politics. Acad Manage J 1981; 6(3): 363-74
Ferris, G. R. & King, T. R. (1991). Politics in human resources decisions: A walk on the dark side.Lewis, Keneth D. - "Bank of America corporation code of ethics" – handbook- 2007
Ralston DA, Giacalone RA, Terpsta RH. Ethical perceptions of organizational polities: a comparative evaluation of American and Hong Kong managers. J Bus 1994; 13(12): 989-99.
Rafiee M, Bahmani A. (2013). Identifying and prioritizing factors affecting organizational behavior of system brokers with Islamic approach. Journal of Management of Government Organizations, 1(5).
Gintis, H. (2016). Homo Ludens: Social rationality and political behavior. Journal of Economic.
Kim, T., Atkin, D. J. & Lin, C. A. (2016). Investigating the role of education in the incidence of political citizenship behavior. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 60(1), 23–39.
Masciandaro, d. Romelli, D. (2019). Behavioral Monetary Policymaking: Economics, Political Economy and Psychology. Baffi Carefin Centre Research. 105.
Nicholas B. Power and the teaching of medical ethics. J Med Ethics 1999; 25(6): 507-13
Moberg DJ, Velasquez M. The ethics of organizational politics. Acad Manage 1981; 6(3): 363-74
51..Vigoda, Eran & Cohen, Aaron (2006).Influence tactics and perceptions of organizational politics A Longitudinal study. Journal of Business Research, 55: 311-324.
52.Yousef, D. (2001a). The Islamic work ethic as a mediator of the relationship between locus of control role conflict and role ambiguity. Journal of Managerial Psychology, 15(4), 283–302.
49 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 88 - 49
طراحی مدل مدیریت رفتار سیاسی سازمانی مبتنی بر اصول اخلاقی در صنعت بانکداری
فرزاد رمضانی راد 1
محمود رضایی زاده 2
داود کیا کجوری 3
مهران مختاری بایع کلایی 4
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مدیریت رفتار سیاسی سازمانی با رویکرد اصول اخلاقی در صنعت بانکداری بخش دولتی بوده است. بدین منظور پس از مرور ادبیات و مبانی نظری پژوهش با استفاده از تکنیک آمیخته یعنی( تحلیل مضمون و معادلات ساختاری) انجام شده است. در این پژوهش در بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون به بررسی نظرات 15 نفر از خبرگان که از روئسا موفق و مدیران نمونه در صنعت بانکداری بخش دولتی در سطح صف و ستاد کشور می باشند از طریق مصاحبه باز و عمیق (نیمه ساختار یافته) به روش نمونه گیری گلوله برفی پرداخته شد. و جهت حصول اعتبار و بررسی استحکام داده های مستخرج از مصاحبه از معیارهای انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تایید پذیری استفاده شد. داده های مستخرج از مصاحبههای انجام شده با روش تحلیل مضمون، به صورت 164 کدهای باز (مفاهیم) و41 محوری (مقوله) در هفت عامل و در2 دسته رفتار سیاسی سازمانی و مدیریت رفتار سیاسی سازمانی با رویکرد اصول اخلاقی با استفاده از نرم افزارMAXQDA تجزیه و تحلیل شدند و از خروجی نرم افزار مدل پژوهش ترسیم گردید. در بخش کمی با استفاده از ابزار پرسشنامه و پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن، با روش طبقه بندی و نمونه تصادفی نظرات 365 نفر از کارکنان بانکهای ملی و سپه مستقر در سطح شعب و ستاد استان تهران مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از نرم افزار LIZREL و تکنیک تحلیل عاملی تاییدی(CFA) تأثیر مدیریت رفتار سیاسی سازماني با رويكرد اصول اخلاقي بر عوامل شش گانه شناسایی شده بروز رفتار سیاسی سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. و بيشترين تاثير بر روي عوامل شخصي( فردي و اخلاقي) حاصل شد. و برای تأیید پیشنهادی مدل نهایی از مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS استفاده شد.
واژگان کلیدی
رفتار سیاسی، رویکرد اصول اخلاقی، صنعت بانکداری، مدیریت رفتار سیاسی.
[1] . گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
Email: farzad_ramezani_rad@iauc.ac.ir
[2] . گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
Email: Mah.rezaeizade@iauctb.ac.ir
[3] . گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
Email: Davoodkia@iauc.ac.ir
[4] . گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
Email: Mokhtari@iauc.ac.ir
تاریخ دریافت: 3/2/99 پذیرش نهایی: 15/4/99