شاخصهای اخلاقی اسلامی جذب و استخدام منابع انسانی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیحسین تاج آبادی 1 , کاوه نامور 2
1 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در اسلام به این موضوع اشاره شده است که تصمیمات کارمندیابی باید منصفانه و عاقلانه باشد و مدیر باید به باورهای اسلامی مانند نماز، روزه، زکات و ... پایبند باشد. ولی در آموزههای اولیه اسلام فرآیند جذب افراد مناسب به صورت مستقیم بیان نشده، بلکه کلیات آن مطرح شده است. افراد مومن صادقتر هستند و مدیر منابع انسانی باید در معیارهای جذب این موضوعها را وارد کند. جهت روشن کردن این موضوع و چارچوب مند کردن شاخصهای اسلامی جذب منابع انسانی؛ این پژوهش با هدف طراحی و آزمون الگوی شاخصهای اسلامی جذب و تبیین روابط میان اجزای آن با استفاده از روش آمیختة اکتشافی انجام شده است که در نخستین مرحلة آن، مطالعهای کیفی (تحلیل دلفی) به منظور ارائه مدل پژوهش جهت بررسی کمّی و همچنین آزمون مدل تحقیق در مرحلة دوم (کمی) انجام گردید. به این منظور نمونه ای 225 نفری از کارکنان یکی از سازمانهای دولتی به طور تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامة پژوهشگر ساختهای با بُعد اصلی تحقیق، 10 مؤلفه اصلی و 24 شاخص که از دل دادههای کیفی مستخرج از مرحلة نخست پژوهش تدوین شده بود، توزیع و گردآوری شد. نتایج حاکی از آن بود که مدل پیشنهادی مناسب است و روابط بین بُعد اصلی یعنی جذب منابع انسانی در اسلام با مولفههای معرفی شده و شاخصهای سنجش آنها مورد تایید قرار گرفت.
In Islamic teachings, the process for selecting the right people is not directly expressed but there exist some overviews. In Islam, it is mentioned that the decision on hiring the employees should be fair and rational, and since the believers are more honest, employees should be obliged to Islamic beliefs such as praying, fasting, zakat and so on. The human resource manager should consider such criteria while hiring the needed employees. The current research is accomplished to develop Islamic indicators of recruiting human resources and to clarify the relations among its components by conducting an explorative mixed method. The first step was a qualitative study (Delphi analysis) in order to propose the research model, and the second one was the quantitative study. To this end, a sample size of 225 employees of a public organization was randomly selected for data gathering. Obtained data resulted in one main aspect, 10 components and 24 indicators based on which a questionnaire was developed and distributed. Findings of the second step validated the proposed model since the construct of "Islamic HR Recruitment" was statistically associated with its components and indicators.
