ارزیابی و اعتبار سنجی اخلاقی از مسئولیت های قانونی دفتر بودجه کنگره در تعیین بودجه سالیانه در ایالات متحده
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیعباس امامی 1 , عسکر جلالیان 2 , سید حسین صادقی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
2 - دانشگاه پیام نور تهران
3 - دانشگاه ملی زابل
کلید واژه: اعتبارسنجی اخلاقی, اخلاق, دفتر بودجه کنگره, تنظیم بودجه, ایالات متحده.,
چکیده مقاله :
این مطالعه به بررسی ارزیابی و اعتبار سنجی اخلاقی از مسئولیت های قانونی دفتر بودجه کنگره در تعیین بودجه سالیانه در ایالات متحده می پردازد. روش مورد استفاده در این پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی می باشد و برای جمع آوری اطلاعات از رویکرد اسنادی استفاده شده است. اگرچه در بسیاری موارد بودجه سالانه علاوه بر تحمیل نظرات کارشناسان دفتر ریاست جمهوری و همچنین مجلس سنا دچار تغییراتی می-شود اما مهم ترین بخش تصویب آن در کنگره صورت می گیرد و در این میان دفتر بودجه نقش کلیدی برای تأیید و تصویب آن دارد. این موضوع بدان معنی است که بدون در نظر گرفتن نقش کلیدی این نهاد نمی توان فرایند بودجه ریزی در ایالات متحده را مورد بررسی قرار داد، چرا که وظیفه اصلی تعیین و تخمین بودجه سالانه و نظارت بر اجرای صحیح خرج کرد آن در ایالات متحده طبق قانون مصوب 1974 میلادی بر عهده دفتر بودجه است. تصویب بودجه از نظر قانونی و اخلاقی در ایالات متحده آمریکا متضمن بررسی دقیق بودجه، عملکرد و تفریق آن می باشد به نحوی که دفتر بودجه خود را از نظر قانونی و اخلاقی موظف می داند تا تمامی مراحل آن را دقیق به انجام برساند.
The process of US government approval is affected by the conditions, and many specialized departments in Congress, the Presidential Palace, and the Senate are examining it. This study examines the legal and ethical responsibilities of the Congressional Budget Office in determining annual budgets in the United States. The method used in this study is descriptive-analytical and documentary approach was used for data collection. An important issue to consider with regard to the annual budget of the United States is that the Congressional Budget Office has tight control over the amount and manner of annual budget allocation so that one of the most important causes of congressional oversight of the US budget can be the ability of the Congressional Office to review. He knew the exact conditions. Although in many cases the annual budget changes in addition to imposing the opinions of experts on the office of the President and the Senate as well, the most important part of its approval is in Congress and the Budget Office plays a key role in its approval and approval. This means that regardless of the key role of the entity, the US budgeting process cannot be examined, since the primary task of determining and estimating annual budget and overseeing its proper implementation is spent in the United States. Under the 1974 Act, it is in charge of the Budget Office. Legally and ethically approved budgeting in the United States involves careful scrutiny of the budget, its performance, and its subtraction so that its budget office is legally and morally obliged to do all of its steps accurately. It should be noted, however, that its oversight role is less than that of qualified bodies in the Senate, which some scholars regard as the most important functional task of the budget office to properly and appropriately allocate funds. The appropriation is made by the Congressional Bureau to facilitate the approval process, so that it can be dealt with more quickly and with greater transparency in the final form of a joint meeting of the Senate and Congress. This illustrates the strategic role of the budget office in the process of approval, communication and oversight of the US budget.
آرتور دپستال(1385). پوشش تروریسم خطوط هوایی، بیمه و توسعه، شماره7، صص53-53.
بوشهری، جعفر (1338). کنگره و نقش آن در سیستم حقوقی و حاکمیت ملی امریکا، کانون وکلا، شماره 67 و 68، ص 79-100.
پناهی، علی (1384). بودجه ریزی عملیاتی (مفاهیم و الزامات)، مجلس و راهبرد، شماره 47، ص 11-30.
پور رضا، عسکر؛ اقدامی عربانی، مهری؛ خشنود، ارژنگ؛ یوسفی، مینو؛ جیواد، فرشته(1396). تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر مخارج و منابع بودجه دولت، تحقیقات جدید در علوم انسانی، شماره20، صص201-212
جمشیدی، محمد(1391). مواجهه گفتمانی ایران و امریکا: از بیداری اسلامی تا اشغال وال استریت، مطالعات جهان، شماره 3، ص 145-172.
حسن آبادی، محمد؛ نجار صراف، علی رضا(1385). مسیر بودجه ریزی عملیاتی نوین، برنامه ریزی و بودجه، شماره101، صص71-96
خدابخشی، هادی؛ جباری، مهرداد(1394). لزوم نظارت قبل و حین خرج در نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، مجله اقتصادی، شماره1و2، صص53-66
خدابخشی، هادی؛ جباری، مهرداد(1394). لزوم نظارت قبل و حین خرج در نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، مجله اقتصادی، شماره1و2، صص53-66
خواجه سروری، غلامرضا؛ حکیم، محمد باقر؛ درویشی، داریوش (1394). رویکرد فرهنگی ایالات متحده امریکا در عراق 2014 (تحلیل محتوای فعالیتهای آژانس توسعه بینالمللی ایالات متحده در عراق)، پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، شماره 17، ص 1-26.
خورسندی، مرتضی؛ اسلام لوییان، کریم؛ ذوالنور، سید حسین (1388). تخمین شکاف محصول با تاکید بر سرمایه انسانی: مورد ایران، سیاست گذاری اقتصادی، شماره 2، ص 59-98.
دهشیار، حسین(1383). کنگره و ماهیت سیاست خارجی آمریکا، مطالعات منطقه ای، شماره19، صص25-54
راسخ، محمد؛ رضایی، مهدی (1391). صلاحیت قوهی قانونگذاری در بودجهریزی دولتی (مورد پژوهی کنگرهی ایالاتمتحدهی آمریکا)، تحقیقات حقوقی، ویژهنامه شماره 9، ص 131-172.
رستمی، ولی؛ برزگر خسروی، محمد(1393). ماهیت حقوقی بودجه (سند یا قانون)، پژوهشنامه حقوق اسلامی، شماره40، صص77-100
رضایی، مهدی(1395). الزامات بودجه ریزی عملیاتی در ایران، پژوهش حقوق عمومی، شماره51، صص55-80
سایبانی، علیرضا؛ جعفری، زهرا(1396). جایگاه نظارت مالی در قانوناساسی و بررسی آن در آرای شورای نگهبان، پژوهش ملل، شماره17، صص71-87
سعیدا اردکانی، سعید؛ شاهی، طاهره؛ فرجام، رستم؛ موسی نژاد، فاطمه(1388). بودجه ریزی عملیاتی و چالش های آن در ایران، حسابدار رسمی، شماره8، صص141-146
غمامی، سید محمد مهدی(1395). بایسته های بودجه ریزی در دفاع اقتصادی مطالعه موردی آسیب ها و راهبردهای بودجه ریزی در جمهوری اسلامی ایران، آفاق امنیت، شماره31، صص65-92
فلورانس بوژه (1364). چهره پنهان آمریکا، مترجم: گروه سیاسی بنیاد پژوهشهای اسلامی؛ مشکوه، شماره 8، ص 166-197.
قدیم پور، جواد؛ طریقی، علی(1388). بودجه ریزی عملیاتی و رابطه آن با حسابرسی عملیاتی، دانش حسابرسی، شماره35، صص59-68
کاکوئی، حسین(1349). نظام حقوقی قوه مقننه و قضائیه و مجریه در آمریکا، مهنامه قضایی، شماره51، صص98-105
کردبچه، محمد(1393). اصلاح نظام بودجه ریزی، حسابرس، شماره71، صص48-54
گوهری مقدم، ابوذر (1382). دفتر بودجه کنگره امریکا، مجلس و راهبرد، شماره 40، ص 113-130.
الماسی، حسن؛ اشرف پور، ابوالفضل(1392). شناسایی مبانی قانونی و حقوقی تفریغ بودجه و جایگاه دیوان محاسبات کشور در تهیه آن، بررسی های حقوقی، شماره5، صص105-142
الماسی، حسن؛ دهگان، محمود؛ حیدری، داریوش(1395). بررسی تاثیرگزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور در اعمال نظارت بر عملکرد مالی دولت و اثربخشی بودجههای سالیانه، دانش حسابرسی، شماره63، صص35-62
مجموعه قوانين و مقررات برنامه و بودجه(1376). معاونت پشتيباني امور مجلس، انتشارات سازمان برنامه و بودجه، مركز مدارك اقتصادي-اجتماعي، چاپ اول، ص 21
محمدی، اسفندیار؛ نورملکی، ایوب(1395). بررسی چالشهای موجود در استقرار بودجهریزی نقدی عملیاتی در ایران، مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری، شماره3، صص47-59
محمدیان، محمد؛ مهتری، زینب(1393). ساختار نظام حسابداری حاکم بر بودجه بندی عملیاتی: چالش ها و اصلاحات، مطالعات حسابداری و حسابرسی، شماره9، صص74-93
مومنی وصالیان، هوشنگ؛ دقیقی اصلی، علیرضا؛ زمانیان، محبوبه(1389). بررسی ارتباط درآمدهای مالیاتی و کسری بودجه دولت در اقتصاد ایران، علوم اقتصادی، شماره11، صص177-200
نعیمی ارفع، بهمن (1382). تعامل کنگره و رییس جمهور در سیاست خارجی آمریکا، مطالعات منطقه ای، شماره 17، ص 99-142.
نیکوکار، غلام حسین؛ جلالی، فرزانه؛ فلاح هروی، مهدیه؛ مشایخی، بیتا(1395). بررسی و شناسایی مشکلات تدوین لایحۀ تفریغ بودجه، مدیریت دولتی(دانشگاه تهران)، شماره2، صص349-372
هاشمی، سید حامد؛ پور امین زاده، سعیده (1387). بودجه ریزی عملیاتی ؛ ابزاری برای بهبود روشها و برنامه ها در دانشگاه با نگاهی ویژه به سیستم abc، برنامه ریزی و بودجه، شماره 107.
ولیخانی، ماشاءاله؛ صفری، احمدرضا(1391). آسیب شناسی نظام بودجه ریزی عملیاتی و ارائه راهکارهای بهبود آن، حسابداری و مدیریت مالی، شماره11، صص135-147
یوسف نژاد، ابوالفضل(1388). مراحل تکاملی نظام بودجه ریزی و تجربه ایران، دانش حسابرسی، شماره35، صص69-81
Blondal jpn R, Drink- jan Kraan and Michael ruffner(2003). Budgeting in the united states.
CBO(2004). Mission of congreeional budget office, CBO, Washington DC, www. Cbo.gov/AboutCBO.cfm.
Linert, Lan (2004). The Legal Framework for Budget System (Case Studies of Selected OECD Countries: United States), OECD Journal on Budgeting (Special Issue) Vol. 4 performance, No3
71 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 86 – 71
ارزیابی و اعتبار سنجی اخلاقی از مسئولیت های قانونی دفتر بودجه کنگره در تعیین بودجه سالیانه در ایالات متحده
عباس امامی 1
عسکر جلالیان 2
سید حسین صادقی 3
چکیده
این مطالعه به بررسی ارزیابی و اعتبار سنجی اخلاقی از مسئولیت¬های قانونی دفتر بودجه کنگره در تعیین بودجه سالیانه در ایالات متحده میپردازد. روش مورد استفاده در این پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی میباشد و برای جمعآوری اطلاعات از رویکرد اسنادی استفاده شده است. اگرچه در بسیاری موارد بودجه سالانه علاوه بر تحمیل نظرات کارشناسان دفتر ریاست جمهوری و همچنین مجلس سنا دچار تغییراتی می-شود اما مهمترین بخش تصویب آن در کنگره صورت میگیرد و در این میان دفتر بودجه نقش کلیدی برای تأیید و تصویب آن دارد. این موضوع بدان معنی است که بدون در نظر گرفتن نقش کلیدی این نهاد نمیتوان فرایند بودجهریزی در ایالات متحده را مورد بررسی قرار داد، چرا که وظیفه اصلی تعیین و تخمین بودجه سالانه و نظارت بر اجرای صحیح خرج کرد آن در ایالات متحده طبق قانون مصوب 1974 میلادی بر عهده دفتر بودجه است. تصویب بودجه از نظر قانونی و اخلاقی در ایالات متحده آمریکا متضمن بررسی دقیق بودجه، عملکرد و تفریق آن میباشد به نحوی که دفتر بودجه خود را از نظر قانونی و اخلاقی موظف میداند تا تمامی مراحل آن را دقیق به انجام برساند.
واژگان کلیدی
اعتبارسنجی اخلاقی، اخلاق، دفتر بودجه کنگره، تنظیم بودجه، ایالات متحده.
[1] . دانشجوی دکتری تخصصی، گروه حقوق، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی.
Email: Abbas.emami57@yahoo.com
[2] . دانشیار، گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.(نویسنده مسئول).
Email: Dr_ajalalian@yahoo.com
[3] . استادیار، گروه حقوق، واحد زابل، دانشگاه ملی زابل، زابل، ایران.
Email: h.sadeghi1361@yahoo.com
تاریخ دریافت: 10/12/1398 پذیرش نهایی: 2/2/1399