معافیت از کیفر در فقه اسلامی؛ میانکنشی اخلاق، تربیتی و حقوقی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیزهرا جمادی 1 , محمود مالمير 2 , محمدرضا شادمان فر 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
کلید واژه: اصلاح اجتماعی, تربیت اخلاقی, عدالت کیفری, معافیت از کیفر, ارفاق کیفری,
چکیده مقاله :
یکی از اهداف جرمشناختی کیفر، هدف گیری اصلاح اجتماعی و تربیت مجرم میباشد به علاوه که کاهش آثار جرم هم مورد نظر است. همچنین تجربه ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ که ﮐﯿﻔﺮﮔﺮاﯾﯽ ﺑﯿﺶ از اﻧﺪازه و اﻓﺰودن ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﭘﯿﺮوان ﺣﻘﻮق ﮐﯿﻔﺮي ﮐﻪﺧﻮاه ﻧﺎﺧﻮاه ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎي ﻧﺎﮔﻮار اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻗﺘﺼﺎدي، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و... را در ﺑﺮدارد، ﻫﯿﭻﮔﺎه ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﮐﺎرآﻣﺪي دﺳﺘﮕﺎه ﻋﺪاﻟﺖ ﮐﯿﻔﺮي در ﯾﮏ ﮐﺸﻮر ﻧﯿﺴﺖ. لذا نظام عدالت کیفری با اتخاذ سیاست کیفری ارفاقی خاصه در جرائم سبک، علاوه بر کاهش تراکم پرونده های کیفری، افزایش اوقات قضات جهت رسیدگی با دقت بیشتر در پرونده های مهمتر، کاهش اطاله دادرسی، کاهش جمعیت کیفری، کاهش هزینه های بار شده بر دولت و نیز امتناع از برچسب زنی در وهله اول جهتگیری اخلاقی و تربیتی و اصلاح گری اجتماعی بوده است. در نوشتار حاضر به روش توصیفی تحلیلی به چیستی معافیت از کیفر از نظر فقه و حقوق اسلامی و ارتباط آن با اخلاق و تربیت فردی و اصلاحگری اجتماعی پرداخته است
One of the criminological aims of the criminal is to target social reform and train the offender, in addition to reducing the effects of crime. Experience has also shown that it is more than just the size and weight of the upper body that has the unpleasant consequences of unnecessary, unnecessary, unnecessary consequences. Therefore, the criminal justice system, by adopting an auspicious penal policy in light crimes, in addition to reducing the density of criminal cases, increasing the time of judges to handle more precise cases, reducing the number of criminal cases, reducing the burden on the government. And refusing to be labeled in the first place has been ethical and educational orientation and social reform. In this descriptive-analytic article, we discuss what constitutes impunity in Islamic jurisprudence and Islamic law and its relation to ethics and personal education and social reform
