بررسی نظام اخلاق حرفه ای بر تبلیغات چاپی در ترغیب مصرف کننده و برند
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامینیما شجاعی 1 , کامبیز حیدرزاده 2 , احمد روستا 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
2 - دانشگاه آزاد اسلامي، تهران واحد علوم و تحقیقات
3 - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: برندینگ, تبلیغات چاپی, نو آوری در طراحی, ساختار بازاریابی , اخلاق حرفه ای,
چکیده مقاله :
مشتری مهمترین سرمایه هر سازمان و شرکت با هدف تجاری و سود آوری است، بنابراین شناخت رفتار مصرف کننده و الگوی تغییر رفتار مصرف کننده در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین سبب این تحقیق با هدف شناسایی و ارزیابی مولفه های اثر گذار بر کاربرد تبلیغات چاپی در ترغیب مصرف کننده و تغییر نگرش مصرف کننده نسبت به برند شکل گرفت. جامعه هدف در این تحقیق شامل دو گروه بود؛ که گروه اول کلیه افراد صاحب نظر و کارشناس و مرتبط در حیطه برندینگ و خرید مشتریان است که به منظور شناسایی مولفه های اثر گذار در حیطه تغییر نگرش مصرف کننده نسبت به برند بر اساس تبلیغات چاپی استفاده گردیدند و گروه دوم شامل مشتریان شرکت آی سودا بود که اثرات مولفه های شناسایی شده در مورد آنان مورد بررسی قرار گرفت و هر دو گروه به روش دسترس هدفمند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد، چهار مولفه پیام محتوایی تبلیغی، ساختار بازاریابی ، رنگ آمیزی و نام برند و نو آوری در طراحی در این زمینه اثر گذارند و نو آوری در طراحی بیشترین اثر مستقیم و غیر مستقیم در این حیطه را دارد، همچنین مدل طراحی شده از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به نتایج بدست آمده مدل طراحی شده و مولفه های شناسایی شده الگویی مناسب جهت شناسایی مولفه های اثر گذار بر کاربرد تبلیغات چاپی در ترغیب مصرف کننده و تغییر نگرش مصرف کننده نسبت به برند می باشد
The customer is the most important capital of each organization and company with a commercial and profitable purpose, so recognizing consumer behavior and patterns of consumer behavior change is very important in this regard. For this reason, this research was designed to identify and evaluate the components that influence the use of print advertising in encouraging consumers and changing consumer attitudes towards the brand. The community in this study consisted of two groups: the first group was all experts and relevant people in the field of branding and customer purchasing that were used to identify the effective factors in changing consumer attitudes toward brand based on printed ads. The second group consisted of clients of the company, the effects of the identified components were investigated by them, and both groups were investigated in a targeted manner. The results showed that four components of propaganda content message, marketing structure, coloring and brand name and innovation in design in this field, and innovation in design has the most direct and indirect effects in this area, as well as the model designed for fit Is good. According to the obtained results, the designed model and identifiable components are a suitable model for identifying the factors affecting the use of print advertising in encouraging consumers and changing consumer attitudes towards the brand.
آذر، عادل ؛ مومنی، منصور،(1387)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران، انتشارات سمت.
رفيع پور، فرامرز، (1378)، تکنيک های خاص تحقيق در علوم اجتماعی، تهران، سهامی انتشار، چاپ چهارم.
نادی ، محمدعلی؛ اکبری، اعظم(1392). تحليل رابطة بين تعارض بين فردي در كار و صلاحيت هاي اجتماعي با تجربة رفتار غيرمدني براساس الگوي معادلات ساختاري . دانش و پژوهش در روانشناسي كاربردي، سال چهاردهم، شمارة 4: 17-4.
Al-Haddad, S., Kotnour, T.(2015) "Integrating the organizational change literature: a model for successful change", Journal of Organizational Change Management, 28(2): 234-262, https://doi.org/10.1108/JOCM-11-2013-0215
Al-Kwifi,S. (2016) "The role of fMRI in detecting attitude toward brand switching: an exploratory study using high technology products", Journal of Product & Brand Management, 25(2): .208-218, https://doi.org/10.1108/JPBM-12-2014-0774
Azar, F., Ciabuschi, G. (2016). Organizational innovation, technological innovation, and export performance: The effects of innovation radicalness and extensiveness, International Business Review ,26(2):324-336
Bhuiyan, N. (2011). A framework for successful new product development. Journal of Industrial Engineering and Management, 4(4): 746-770. http://dx.doi.org/10.3926/jiem.334.
Brennan, L. & Binney, W. (2010), "Fear, guilt, and shame appeals in social marketing", Journal of Business Research, 63, 140–146.
Chovanová, H.H., Korshunov, A. L., Babčanová, D.(2015). Impact of Brand on Consumer Behavior. Procedia Economics and Finance, 34:615-621
Federo, R., Carranza, A.S.(2016). Devising Strategic Plans to improve Organizational Performance of Intergovernmental Organizations.Global Policy, 8(2): 202-212.
Homan, H. (2007)..Educational and psychological measurements. 15 th ed.Tehran: Peyk Farhang.
Jie. L, Rui ,D, Xueqi Yongbing , Li. (2016) Information revelation and customer decision-making process of repeat-bidding name-your-own-price auction. Decision Support Systems, 90: 46-55.
Khasawneh, A (2016) "Vulnerability and profitability of MENA banking system: Islamic versus commercial banks", International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 9(4): 454-473, https://doi.org/10.1108/IMEFM-09-2015-0106.
Lin, L(2010). The relationship of consumer personality trait, brand personality and brand loyalty: An empirical study of toys and video games buyers. J Prod Brand Manag,19(1):4–17.
Martínez-Cañas, R., Ruiz-Palomino, P., Linuesa-Langreo, J., & Blázquez-Resino, J. J. (2016). Consumer Participation in Co-creation: An Enlightening Model of Causes and Effects Based on Ethical Values and Transcendent Motives. Frontiers in Psychology, 7, 793. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00793.
Michae,l J. Tirthankar, Roy. (2010) The effect of deal exclusivity on consumer response to targeted price promotions: A social identification perspective. Journal of Consumer Psychology , 20: 78-89.
Solomon M. R. (2013). Consumer behavior: Buying, having, and being (10th ed.). Essex, England: Pearson Education.
Philips, J. (2009). Return on Investment inTraining and Performance Inprovement Programs, Second Edition.
Phillips, F.,Hsieh, C. H.,Ingene C. Golden, L(2016). Business schools in crisis. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 2(10): DOI: 10.1186/s40852-016-0037-9.
Yoon, S. & Park, J. (2012), "Do sensory ad appeals influence brand attitude?" Journal of Business Research, 65: 1534–1542.