الگوی پیاده سازی تربیت اخلاقی مبتنی بر الزامات کرامت انسانی با تاکید بر دیدگاه کانت و شهید مطهری
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمیترا فرهنگ اصفهانی 1 , سید هاشم گلستانی 2 , علی رضا یوسفی 3
1 - اصفهان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
3 - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
کلید واژه: الگو و مدل, الزامات کرامت انسانی, ترییت اخلاقی, مفهوم کرامت انسانی. ,
چکیده مقاله :
دراین مقاله بر آنیم (هدف) که الگو و مدل تربیت اخلاقی مبتنی بر الزامات کرامت انسانی را از منظر ایمانوئل کانت و مرتضی مطهری ارائه نمائیم. لذا در ابتدا مفهوم شناسی کرامت و محتوای واژه کرامت انسانی واهمیت آن دراندیشه کانت و مطهری مورد واکاوی قرارگرفته است و در انتها تربیت اخلاقی مبتنی بر الزامات کرامت انسانی (دلالت های تربیتی الزامات کرامت انسانی) با استفاده از (ابزار) آثار این دو اندیشمند مسلمان و مسیحی تحلیل و بررسی شده است. تحقیق حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانهای و فیشهای تحقیقی و دادههای مطالعاتی به بررسی موضوع پژوهش پرداخته و به سوالات و ابهامات فهمی در این زمینه پاسخ داده است.
In this paper, we aim to present a model and model of moral education based on the requirements of human dignity from the perspective of Immanuel Kant and Morteza Motahari. Therefore, at the outset, the concept of dignity and the content of the word human dignity and its importance are analyzed in Kant and Motahari. Finally, moral education based on the requirements of human dignity (educational implications of human dignity requirements), using the tools of the works of these two Muslim scholars And the Christian has been analyzed
1. آشور ماهانی، عباس. 1392. کرامت انسانی از دیدگاه علامه مرتضی مطهری و علامه محمد تقی جعفری،دانشگاه مازندران،دانشکده الهیات و معارف اسلامی.
2. حسینی،سیدسعید.1388.آینده.بشریت.ازدیدگاه.شهیدمطهری،تهران؛انتشارات موسسه امام خمینی ،چاپ دوم
3. رحیمی نژاد، اسماعیل ،1390. "نگرش اسلامی نسبت به کرامت انسانی" فصلنامه فکر عمومی، شماره 2، سال اول.
4. رضوانی پور ،مهدی.1386.کرامت انسان از دیدگاه قرآن ،مجله کرامت ،شماره 2.
5. صالح پرور،سیمین. 1394.کرامت نفس و معنا داری زندگی از دیدگاه علامه طباطبایی،دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی.
6. صانعی دره بیدی، منوچهر.1384. جایگاه انسان در اندیشه کانت، تهران، ققنوس.
7. صناعي،محمود.1354.آزادي و تربيت. تهران،امير كبير- چاپ سوم.
8. عابدین پور،محمد. 1389.بررسی و تبیین نظری کرامت انسان در تربیت اسلامی از دیدگاه علامه محمدحسین طباطبایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
9. معتمدی،رسول . 1390 .کرامت نفس و آثار اخلاقی و اجتماعی آن در کلام امیرالمومنین(ع)، دولتی - دانشگاه پیام نور (وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری) - مرکز پیام نور تهران - دانشکده الهیات.
10. محمدپور دهکردی، سیما، اکبریان، رضا، اعوانی ، شاهین. 1391. "رابطه بین عقلانیت و عزت نفس در ملاصدرا و فلسفه کانت"، فصلنامه دانش فلسفی، شماره 4، ششم، ص. 11-36.
11. مطهری،مرتضی.1393.یادداشت های استاد،جلد12،قم؛انتشارات صدرا ،چاپ اول.
12. مطهری،مرتضی.1389.انسان درقرآن،ج4.تهران؛انتشارات صدرا،چاپ سی و پنجم.
13. مطهری ،مرتضی .1379. یادداشتهای استاد مطهری، تهران، صدرا.
14. مطهری ،مرتضی 1392.فلسفه اخلاق تهران، صدرا چاپ سی و پنجم.
15. مطهري، مرتضي. 1376. تكامل اجتماعي انسان، تهران؛انتشارات صدرا.
16. مطهری ،مرتضی.1385. حکمتها و اندرزها، تهران، صدرا، چاپ دوم.
17. مطهری ،مرتضی. 1382.آشنایی با قرآن جلد 3، تهران؛ صدرا.
18. مطهری ،مرتضی. 1378 .مجموعه آثار ج 1، تهران؛ صدرا.
19. وزیری،مجید،عابدی،محبوبه.1395.ساخت قاعده فقهی کرامت،فصلنامه پژوهش های فقه و حقوق اسلامی،سال دوازدهم شماره 44.
20. یدالله پور،بهروز،مودب،رضا.1393.کرامت انسان و الزامات آن از منظر قرآن کریم ،فصلنامه تفسیری،سال پنجم،شماره 17.