انسان شناسی تکاملی و بن بست اخلاقی آن: با تأکید بر قانون طلایی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - دانشگاه مازندران
کلید واژه: اخلاق, تکامل, انسان شناسی, ارزش,
چکیده مقاله :
شناخت انسان و تاثیر آن بر نگرش اخلاقی یکی از مسائل مهم در فلسفه است. انسان شناسی تکاملی به عنوان یکی از محصولات عصر جدید با بن بست چاره ناپذیری در حوزه اخلاق مواجه است به نحوی که امکان هر نوع سازش منطقی میان آن و خدا گرایی توحیدی را منتفی می سازد. ابعاد مختلفی را می توان محور تضاد میان انسان شناسی تکاملی و اخلاق نشان داد. تحقیق حاضر محدود به قانون طلایی خواهد بود و هدف نویسنده نشان دادن ناسازگاری موجود میان انسان شناس تکاملی و قانون طلایی است. بر اساس این قانون " برای دیگران همان را باید دوست داشت که برای خود دوست داریم". تبدیل قانون طلایی به یک قانون غیر قابل دفاع و نگرش ساده لوحانه که صرفا منفعت فردی در آن توصیه میگردد از عمدهترین بحرانی است که انسان شناسی تکاملی به لحاظ اخلاقی به همراه دارد. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و تمسک به تبیین علی به معنای کشف روابط علی بین احکام و گزارههای مورد بررسی انجام میشود.
The study on the creation of human being and its ethical implication is a significant philosophical issue that many philosophical text deal with it. Evolutionary perspective toward the creation of human being as modern scientific theory has faced many challenges in general and ethical problem in particular. According to some theist philosophers and theologians there are inconsistency between theistic ethical perspective and evolutionary perspective regarding human creation. The aim of this paper is to deal with inconsistency challenge. The writer will attempt to display how evolutionary theory on human creation is inconsistent with theistic ethical perspective. The research is based on ethical golden role and takes it a right ethical position. Evolutionary perspective of human nature invites human being toward self-centered interest while human nature display concern over others` interest. The golden rule is main feature of human life and culture that display man`s concerns about other human being and mutual profit
1. قرآن کریم
2. نهج البلاغه، لبیب بیضون، چاپ دوم، مکتب الاعلام الاسلامی، 1408
3. صحیفه سجادیه امام سجاد(ع)
4. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی
5. کلیات سعدی، (1362) تصحیح محمدعلی فروغی، نشر طلوع،
6. اسلامی، سید حسن، قاعده زرین در حدیث و اخلاق، نشریه علوم حدیث، سال دوازده، شمار سوم و چهارم.
7. چراغی، علی، (1390) نگاهی جامع به قاعده طلایی، نشر بوستان کتاب، اول
8. سحابی، یدالله، (1375) خلقت انسان، چاپ سیزدهم، شرکت سهامی انتشار
9. طباطبایی، سید محمد حسین، (1374) المیزان فی تفسیر القرآن، قم:اسماعلیان،
10. طباطبایی، سید محمد حسین، (1371) انسان از آغاز تا انجام، ترجمه و تعلیق صادق لاریجانی، انتشارات الزهراء، تهران نوبت دوم
11. مهدوی آزادبنی، رمضان (1390) سیری در شناخت آفرینش انسان، اول، دانشگاه مازندران
12. Holly Bible,
13. Provine, William; Evolution and the Foundation of Ethics; MBL Science3, 1988.
14. Huxley, Thomas; Evolution and Ethics; New York, 1986.
15. Holme, S. J.; Evolution; Toronto ,Canada: International Christian Crusade, 1959.
16. Aristotle; The Physics; London: William Heineman Ltd.1975
17. Stumpf, Enoch Samuel; Socrates to Sartre; McGraw-Hill, Inc.
18. Hole, Fred, and Chandra Wickramasinghe; Evolution from Space; 1981, London: J. M. Dent & Sons
19. Dawking, Richard; the Selfish Gene; 1989.
20. Gold, Stephen, Ever Since Darwin, London,1979
21. Dostoyevsky, F. the Brothers Karamazov, Trans by C. Garnet, New York: Random House, 1950.
22. Daurant, Will; Great Men of Literature; Garden City, NY: Doubleday, 1931.
23. Tompson, Bert; The Scientific Case for Creation; Apologetic Press, 1986.
24. Taliaferro, Charles, Contemporary philosophy of religion, Blackwell publishers,1998.
25. Paley, William. (1937). Works (e.d.) D.S Wayland Vol.1.