مدل جامع تعاملی بلوغ دولت همراه
محورهای موضوعی : فناوری اطلاعات و ارتباطات
1 - مرکز تحقيقات مخابرات ايران
2 -
کلید واژه: دولت سیار, مدل بلوغ, دولت الکترونیک, مکان محوری, فناوری, همه جا حاضر.,
چکیده مقاله :
پیشرفت روز افزون فناوریهای بی سیم با ویژگی ممتاز استقلال مکانی این فناوری و وسعت نفوذ آن در میان مردم، باعث حرکت دولتها به سمت استفاده از این فناوری در ارائه خدمات و تعاملات دولتی شده است. اندازه گیری میزان رشد دولت در ارائه این خدمات، نیازمند مدل بلوغ دولت سیار است. هدف از این تحقیق، ارائه مدلی برای بلوغ دولت سیار است که در آن نقاط ضعف مدلهای موجود مرتفع و سیار بودن فناوری نیز لحاظ شود. تا کنون مدلهای بلوغ فراوانی برای دولت الکترونیکی ارائه شده، ولی مدلی برای بلوغ دولت سیار ارائه نشده است. تنها دو مدل بلوغ برای ارائه خدمات سیار وجود دارد. در این مقاله، مدلهای بلوغ دولت الکترونیکی و دولت سیار بررسی و تحلیل شد. سپس عناصر اصلی مدل بلوغ دولت سیار با استفاده از روش فراتلفیق و بررسی الزامات مورد نیاز برای پیاده سازی دولت سیار بر پایه تجربیات سایر کشورها تعیین شد و با پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان و استفاده از آزمونهای مناسب اعتبار سنجی و تایید شد. مراحل این مدل عبارتند از: اعلام حضور و انتشار اطلاعات، تعامل، تراکنش، یکپارچه سازی عمودی، یکپارچه سازی افقی، پرتال، شخصی سازی، بهینه سازی و نوآوری خدمات. سه مرحله شفافیت، پاسخگویی و دموکراسی نیز در این مدل وجود دارد که به موازات مراحل قبلی قابل اجرا است. اجرای این سه مرحله نقش واقعی دولت در تعامل با شهروندان را روشن می سازد. در صورتی که در 8 بخش قبلی شهروندان به عنوان دریافت کنندگان خدمات مدنظر بودند.
Growing development of wireless technologies with a distinctive feature of this technology and the extent of spatial independence of its influence among the people have caused governments to move towards the use of this technology in their services and transactions. Measuring the growth rate in the state offering these services require the m-government maturity model. The aim of this study is providing a model for m-government maturity with considering the strength and deleting the weaknesses of existing models. Scientists have developed many e-government maturity models but only two m-services models. In this article, e-government maturity models and the experiences of other countries are studied and analyzed with met synthesis method mobile. Then the results are validated by questionnaires and surveys with experts opinion and using appropriate tests. The results showed the Stages of this model are: Presence and release of information, interaction, transaction, vertical integration, horizontal integration, portal, Personalizing, optimization and innovation services. Three stages of transparency, accountability and democracy in this model, are parallel to the previous steps. Implementation of these three steps illuminates the roles of government in citizen’s interactions. While in the 8 previous section, citizens are considered as service recipient.