عوامل و موانع مؤثر بر نقش آفرینی نهادهای مدنی در کارآمدی دولت جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : پژوهش سیاست نظری
1 - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
کلید واژه: نهادهای مدنی دولت کارآمدی عوامل موانع,
چکیده مقاله :
نهادهای مدنی نقش بسزایی در کارآمدی دولت ها دارند. داده های بانک جهانی و تأکید نظریه پردازان صاحب نام جهانی بر نقش نهادهای مدنی، بیانگر اهمیت این نهادهاست. در ایران نیز نهادهای مدنی در حوزه های مختلف، کم و بیش به فعالیت می پردازند و می توانند نقش مؤثری در کارآمدی دولت ایفا کنند. ولی برای نقش آفرینی مؤثر، نیازمند شناخت کاملی از موانع و عوامل مؤثر بر این نقش آفرینی با توجه به تجربه فعالان خود نهادهای مدنی هستیم. در این مقاله با استفاده از منابع موجود اسنادی، نهادهای مدنی موجود با گستره ملی مشخص شدند. سپس با نظر صاحب نظران این حوزه و با استفاده از تکنیک دلفی، یازده نهاد مدنی در سه گروه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی انتخاب شد. در مرحله بعد، یازده جلسه کانونی با حداقل پنج تن از فعالان هر یک از نهادهای مدنی و کارشناسان دولتی در حوزه مرتبط و صاحب نظران دانشگاهی برگزار شد. در این جلسات، عوامل مؤثر و موانع نقش نهادهای مدنی در کارآمدی دولت به بحث گذاشته شد و بحث ها روی کاغذ آورده و کدگذاری شد و کدگذاری تا مرحله اشباع پیش رفت. با توجه به داده های به دست آمده در مرحله قبل، نکات کلیدی جلسات کانونی استخراج شد که در نهایت در مقوله جداگانه عوامل مؤثر و موانع مؤثر، 23 عامل مؤثر و 46 مانع مؤثر در نقش آفرینی نهادهای مدنی بر کارآمدی دولت استخراج شد. با توجه به نتایج مرحله قبل مشخص شد که مهم ترین عامل نقش نهادهای مدنی در کارآمدی دولت، خود دولت است و دولت علاقه ای به ایفای نقش مؤثر نهادهای مدنی ندارد و در صورت اجازۀ دولت، نهادهای مدنی نقش بسیار مؤثری در کارآمدی دولت خواهند داشت. همچنین مطابق با نتایج این پژوهش، موانع مؤثر بر نقش نهادهای مدنی در کارآمدی دولت از اهمیت بیشتر نسبت به عوامل مؤثر برخوردار است. این امر نشان دهنده نوعی بی اعتمادی و بدبینی دولت به نهادهای مدنی است.
Civic institutions play an important role in the efficiency of governments. The World Bank data and the emphasis of global theorists on the role of civic institutions demonstrate the importance of these institutions. In Iran, too, civil society organizations are more or less active in various fields and can play an effective role in government efficiency. But for effective rolling, we need to fully understand the obstacles and factors affecting this rolling according to the experience of civil society activists. In this article, using the available documentary sources, the existing civil institutions with national scope were identified. Then, with the opinion of experts in this field and using the Delphi technique, eleven civil institutions were selected in three groups: cultural, social and economic. In the next stage, eleven focus group meetings were held with at least five activists from each of the civil institutions and government experts in the relevant field and academic experts. In these meetings, the effective factors and obstacles of the role of civic institutions in the efficiency of the government were discussed, and the discussions were put on paper and coded, and the coding went to the stage of saturation. According to the data obtained in the previous stage, the key points of the focus meetings were extracted, which finally in a separate category of effective factors and effective barriers, 23 effective factors and 46 effective barriers in the rolling of civic institutions on government efficiency were extracted. According to the results of the previous stage, it was found that the most important factor in the role of civic institutions in government efficiency is the government itself and the government is not interested in playing an effective role of civic institutions and if the government allows, civil institutions will play a very effective role in government efficiency. Also, according to the results of this study, barriers affecting the role of civic institutions in government efficiency are more important than effective factors. This shows a kind of distrust and pessimism of the government towards civil institutions.
باباییان، علی (1386) «نقش نهادهای واسط در نظام کنترل اجتماعی»، تهران، فصلنامه دانش انتظامی، سال نهم، شماره سوم، صص59-75.
بشیریه، حسین (1374) دولت عقل: ده گفتار در فلسفه و جامعه¬شناسی سیاسی، تهران، مؤسسه نشر علوم نوین.
------------ (1376) جامعه مدنی، قدرت، ایدئولوژی: موانع تحقق جامعه مدنی در ایران، مجموعه مقالات جامعه مدنی در انقلاب اسلامی ایران، تهران، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
چيلكوت، رونالد (1377) نظريههاي سياست مقايسه¬اي، ترجمه وحيد بزرگي و عليرضا طيب، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگي رسا.
حریری اکبری، محمد (1383) «مدیریت توسعه و نهادهای مدنی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره 2، صص 41-55.
ذوعلم، علی (1388) تجربه کارآمدی حکومت ولایی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.
عبداللهی، محمد (1383) نهادهای مستقل مدنی، مسائل، موانع و راهبردهای مشارکت زنان در ایران، تهران، سوره مهر.
فتحی واجارگاه، کوروش (1387) نیازسنجی پژوهشی: مسئلهیابی و اولویتبندی طرحهای تحقیقاتی ویژه مدیران و کارشناسان واحدهای پژوهشی، چاپ دوم، تهران، آییژ.
فیرحی، داوود (1382) «جامعه مدنی (خاستگاه دو گانه)»، در: مجموعه مقالات جامعه مدنی و اندیشه دینی، تهران، پژوهشکده فرهنگ و معارف.
لاریجانی، جواد (1373) حکومت: مباحثی در مشروعیت و کارآمدی، تهران، سروش.
ليپست، سيمور م.
(1374) «مشروعيت و كارآمدي»، ترجمه رضا زبيب، فرهنگ توسعه، سال چهارم، شماره 18، خرداد و تير، صص 10-11.
متوسلی، محمود و دیگران (1389) اقتصاد نهادی: پیشگامان نهادگرایی که علم اقتصاد را متحول کردند، تهران، دانشگاه امام صادق.
ممدوحی، امیررضا و دیگران (1390) «ارزیابی اثربخشی نظامهای اطلاعات بازاریابی با رویکرد راهبردی»، چشم¬انداز مدیریت بازرگانی، شماره 41، صص 79-92.
منوچهری، عباس و دیگران (1391) حقوق و نهادهای مدنی در ایران و پدیده جهانی شدن، طرح پژوهشی خاتمه یافته گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی.
وثوقی، منصور و علی¬اکبر نیک¬خلق (پاييز 1371) «مبانی جامعهشناسی»، چاپ پنجم، تهران، خردمند.
Afghan Women’s Educational Center (AWEC) (2007) Examples of Collaborative Relations between Civil Society Organizations and Government Institutions, Kabul, Afghanistan.