تضمنات سياسي سينماي «عباس كيارستمي»
محورهای موضوعی : پژوهش سیاست نظریسيد محسن علويپور 1 , عباس منوچهری 2
1 - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
2 -
کلید واژه: سینمای سیاسی هنجار دوستی سینمای هنجاری کیارستمی,
چکیده مقاله :
معمولاًسینمای سیاسی را سینمایی میدانند که به یکی از امور مشخصاً سیاسی - واقعه، زندگی نامه و یا فرایند سیاسی- بپردازد. در حالی که به نظر میرسد این تعریف نه جامع و نه مانع است و در شمولیت بر فیلمهایی که سویههای هنجاری سیاسی دارند، اما ضرورتاً مسئلهای سیاسی را روایت نمیکنند، ناتوان است. از اینرو لازم است با بازاندیشی در این تعریف، مؤلفههای سینمای سیاسی هنجاری را شناسایی کرد. مقالۀ حاضر با هدف انجام چنین کاری، به کاوش در وجوه هنجاری سیاسی آثار «عباس کیارستمی»، سینماگر مشهور ایرانی میپردازد.
According to the known definition, Political Cinema is the one for which special political issues, as a political event, biography, or process is the matter. However, it seems that such a definition is not inclusive enough to cover the films which focus on the normative aspects of politics, while not necessarily narrating a special political matter. Thus, reflecting on this definition, it is needed to discover and categorize the characteristics of normative political cinema. Reviewing Abbas Kiarostami’s films, the present study attempts to identify such characteristics.