Evaluation of satisfaction of the citizens of urban development plans (The Case of Salman Farsi walk the streets of Ahvaz)
Subject Areas :
1 -
2 -
Keywords: Satisfaction", , ", walk", , ", Street Salman Farsi", , ", Ahvaz,
Abstract :
Considering walking not only as the earliest kind of urban transportation, but also it can lead to a high level of safety and comfort for people. Unfortunately, these days because of the lack of urban walking-based open spaces and low quality of these spaces, residents of present cities have encountered with serious problems for doing their social interactions. With a quick look at Ahvaz city (located at the western south of Iran) and most of Iran`s metropolises, obviously it can be found that most of Iran`s metropolises, in particular Ahvaz cannot meet their resident`s needs and expectations. Our purpose of this study is to assess the satisfaction of Salman Farsi street`s residents from the plan of sidewalk construction of this street in terms of its physical, social, economic and environmental dimensions. We use field and library methods to collect information in this kind of descriptive study. Our sample society is including the shopkeepers, residents and pedestrians of Salman Farsi Street and also we developed our sampling based on a random method. Considering this point that our sample size is 100 participants, we use SPSS Statistical Software and parametric, nonparametric tests such as Ttest, chi-square, correlation, Friedman for analyzing the questioners. Based on this study`s results, we can conclude that most of the street residents and users are satisfied with sidewalk construction of Salman Farsi street, in a way that the greatest satisfaction is related to its physical dimension, while most of the residents and users aren`t satisfied with its environmental dimensions.
ملک، ماندانا (1385)، تهيه سند معطوف به حضور پياده گذر امام¬زاده يحيي تهران؛
2. ابزاز، جعفر (1384)، پياده¬راهها بايد چگونه باشند، روزنامه همشهري، شماره 3837؛
3. آمارنامه کلانشهر اهواز،1390؛
4. پاکزاد، جهانشاه (1383)، راهنماي طراحي فضاهاي شهري درایران، وزارت مسکن و شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری؛
5. پاکزاد، جهانشاه (1386)، مقالاتي در باب طراحي شهري،گردآورنده الهام سوري، نشر شهيدي؛
6. چرمايف، سرج و الکساندر،کريستوفر (1376 )، عرصه¬هاي زندگي جمعي و زندگي خصوصي، نشر دانشگاه تهران؛
7. حبیب¬پور،کرم؛ صفری، رضا (1391)، راهنمای جامعه کاربرد spss درتحقیقات پیمایشی تحلیل داده¬های کمی؛
8. حبيبي، محسن (1380)، مسير پياده گردشگري، مجله هنرهاي زيبا ص 43 – 51؛
9. خشايي¬پور، مرتضي؛ وروزي، محمدحسين؛ بهرامي، مهري؛ طاهرنيا، غلامرضا(1391)، ضوابط طراحي و اجراي پياده¬راه،آواي؛
10. دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری؛
11. سالنامه آماری استان خوزستان،1390؛
12. شفيعي، سعيد (1380)، مباني و فنون طراحي شهري، نشر اسليمي؛
13. شيرمحمدي، حميد؛ شهرسازي نوين؛ کاهش وابستگي به اتومبيل در جهت دستيابي به حمل و نقل شهري پايدار؛
14. صرافی، مظفر؛ محمدیان، حسن (1391)، امکان¬سنجي پياده¬راه¬سازي خيابان¬هاي مرکز شهر همدان؛
15. فرزبود، سولماز (1384)؛ برنامه¬ریزی در راستای جداسازی ترافیک سواره و پیاده در بافت مرکزی تجریش، پایان¬نامه کارشناسی-ارشد طراحی و برنامه¬ریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس؛
16. فهيم، زمستان1391،تهران؛
17. کنف لاخر، هرمان (1381)، اصول برنامه¬ریزی تردد پیاده و دوچرخه،ترجمه فریدون قریب، چاپ اول، نشر دانشگاه تهران؛
18. كاشاني¬جو، خشايار (1385)، اهميت فضاهاى پياده در شهرهاى هزاره سوم، فصلنامه جستارهاى شهرسازى. سال پنجم. شمارة 17 – 18؛
19. كاشاني¬جو، خشایار (1389)، بازشناخت رويكردهاي نظري به فضاهاي عمومي شهري، نشريه هويت شهر، شماره6؛
20. مجتهد سیستانی، ارم (1387) شاخصه¬های کیفی مطلوبیت پیاده¬راهها و خیابان¬های شهری، کنفرانس بین¬المللی دانشجویان عمران، سمنان؛
21. مستندات مسکن و شهرسازی،1377؛
22. معيني، سيدمحمد مهدي (1385)، افزايش قابليت پياده¬مداري، گامي بسوي شهري انساني¬تر، نشريه هنرهاي زيبا، شماره 27، پاييز1385؛
23. مومنی منصور، قیومی فعال علی، 1389 تحلیل¬های آماری با استفاده از spss؛
24. Appleyard, D. and Lintell, M., (1972), The Environmental Quality of City Streets: The Residents' Viewpoint, Journal of the American Planning Association, 38(2), pp. 84-101;
25. Crawford, J.H.,(2000), Carfree cities, Utrecht; Charlbury: International Books; Jon Carpenter distributor;
26. Brambilla R & Longo G., (1977), For Pedestrians Only. New York: Whitney Library of Design.
27. Goodwin, P., (2008), Traffic jam? Policy debates after 10 years of 'sustainable' transport,In: I. DOCHERTY and J. SHAW, eds, Traffic jam: ten years of 'sustainable' transport in the UK. Bristol: Policy, PP. 231-240;
28. Hass- Khao, C., (1993), Impact of pedestrianization and traffic calming on retailing: A Review of the evidence from Germany and UK, Transportation policy, Vol, 1, Issue 1, PP. 21-23;
29. Sloman, L., (2006), Car sick: solutions for our car-addicted culture, Dartington: Green Books.
30. Timperio, A., Crawford, D., Telford, A. and Salmon, J., 2004;
31. Frank, L.D., Andresen, M.A. and Schmid, T.L., (2004), Obesity relationships with community design, physical activity, and time spent in cars. American Journal of Preventive Medicine, 27(2), PP. 87-96;
32. Perceptions about the local neighborhood and walking and cycling among children. Preventive medicine, 38(1), PP. 39-47.