Food tourism development model in Iran interpretive structural modeling approach
Subject Areas :Farzaneh Salami 1 , majid شنذشقه 2 , BEHROUZ Darvish 3
1 -
2 -
3 -
Keywords: Tourism, food tourism, Interpretive Structural Modelling, analysis MICMAC, Iran,
Abstract :
With the start of the twenty-first century because of economic infrastructure, health, security, communication, tourism has become one of the world's top three industries. In recent years, tourism has grown considerably meal in one of the most dynamic and most innovative tourism sector has become. Gastrvnvmy the purposes and tourism companies of the importance of tourism and economic development in order to diversify the national, regional and local awareness. The aim of the present study, functional, and in terms of data collection is descriptive. And data collected through questionnaires. tourism development and integrated set of food analyzed and finally using MICMAC analysis of variables and their effects on other variables were determined according to. Underlying operating model and to start and improve our position in the industry should be emphasized in the first place. As well as encouraging the development and promotion and consumption of local foods with the four lowest leverage effect. These variables have low leverage and dependence.
1. آذر، عادل؛ بیات، کریم (1387)، طراحي مدل فرآيند محوري كسب و كار با رويكرد مدلسازي ساختاری تفسیری (ISM)، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 1، پاییز و زمستان 1387، صص 18-3؛
2. احدنژاد، روشتی؛ محسن، صالحی؛ میشانی، حیدر (1391)، ارزیابی توزیع فضایی زیرساخت¬های گردشگری و تعیین نقش فرایندهای اقتصادی- سیاسی و رشد فیزیکی شهرها در شکل¬گیری آن(مطالعه موردی: شهر زنجان)، دو فصلنامه مطالعات گردشگری، دوره اول، سال اول، شماره اول، بهار و تابستان 91، صص 91-105؛
3. اسماعیلی، رضا؛ گندمکار، امیر؛ حبیبی نوخندان، مجید (1390)، ارزیابی اقلیم آسایش چند شهر اصلی گردشگری ایران با استفاده از شاخص¬های دمای معادل فیزیولوژیک PET، پژوهش¬های جغرافیای طبیعی، شماره 57، صص 18-1؛
4. ایزدی، حسن (1394)، گردشگري غذا، فرصتي براي توسعة پايدار روستايي در ايران، پژوهش¬هایی روستایی، دوره 6، شماره 1/ف بهار 1394، صص 96-65؛
5. بیاتی خطیبی، مریم؛ زینلی، بهرام؛ رحیم¬پور، توحید؛ ذوالقدر، حمید (1392)، تقویم اقلیم گردشگری و آسایش گردشگر، همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار همدان؛
6. رنجبریان، بهرام؛ خزائی پول، جواد؛ هادی بالوئی جام خانه (1391)، تحلیل نقاط قوّت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری خارجی استان اصفهان با استفاده از تکنیک فرایند سلسله مراتبی فازی، مجله¬ی برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری، سال اول، شماره 1، تابستان 1391، صص 13-34؛
7. طیبی، سید کمیل؛ بابکی، روح¬اله؛ جباری، امیر (1386)، بررسي رابطه توسعه گردشگري و رشد اقتصادي در ايران (1338-1383)، پژوهش¬نامه علوم انساني و اجتماعي، پاييز 1386، دوره 7، شماره 26، صص83-110؛
8. فیروزجائیان، علی¬اصغر؛ فیروزجائیان، مجتبی؛ پطرودی، سیدحمید؛ هاشمی غلامرضازاده، فاطمه (1392)، کاربرد تکنیک مدل-سازی ساختاری تفسیری در مطالعات گردشگری (تحلیلی با رویکرد آسیب¬شناسانه)، مجله¬ی برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری سال دوم، شماره¬ی 6، پاییز 1392، صص 159-129؛
9. کرمانی، مجید و سعید امیریان (1383)، بررسی اثرات اقتصادی توریسم در جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تحلیل داده-ستانده، فصلنامه پژوهش¬های بازرگانی، صص27-1؛
10. کرمی، فریبا؛ زینلی، بهرام؛ شجاعی¬وند، بهمن؛ عمرانی، خلیل (1392)، بررسی و تحلیل نابرابری در توزیع زیرساخت¬های گردشگری (مطالعه موردی: استان گلستان)، دو فصلنامه مطالعات گردشگری، دوره دوم، شماره سوم، بهار و تابستان 92، صص 159-139؛
11. کشاورز، پرویز؛ اکبری، مجید (1392)، ارزیابی گردشگری غذا در توسعه شهری و منطقه¬ای، اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار، انجمن ارزیابان محیط زیست هگمتانه؛
12. موسوی، میرنجف؛ ویسیان، محمد؛ محمدی حمیدی، سمیه؛ اکبری، مهناز (1394)، بررسی و اولویت¬بندی توان¬ها و زیرساخت-های توسعۀ گردشگری با روش¬های تصمیم¬گیری چند معیاره (مورد مطالعه: شهرستان¬های استان کردستان)، مجله گردشگری شهری، دوره 2، شماره 1، بهار 1394، صص 31- 17؛
13. Azman Ashley Marie, (2012), Food Tourism in Special Events and Festivals in Appalachian Ohio, Master thesis, Ohio University;
14. Bertella Giovanna, (2011), Knowledge in food tourism: The Case of Lofoten and Maremma Toscana, Current Issues in Tourism, Volume 14, Issue 4;
15. Faisal, M., Banwet, D.K. and Shankar, R. (2006), Supply chain risk mitigation: modelling the enablers, Business Process Management, 12(4): 535-552;
16. García-Melón, Mónica & Gómez-Navarro, Tomás & Acuña-Dutra, Silvia (2012), A combined ANP-delphi approach to evaluate sustainable tourism, Environmental Impact Assessment Review 34 (2012), pp 41–50;
17. Grbac Bruno & Milohanovic Ana, (2008), Contribution of Food Products in Creating Cultural Identity of Tourist Destination, WSEAS International Conference on Cultural Heritage and Tourism (CUHT'08), Heraklion, Crete Island, Greece, July 22-24, PP. 83-88;
18. Halkier, H., (2012), Local Food for International Tourists: Explorative Studies of Perceptions of Networking and Interactions in two Holiday Home Destinations in North Jutland, Denmark. Institut for Kultur og Globale Studier, Aalborg Universitet;
19. Horng, Jeou-Shyan & Tsai, Chen-Tsang.(2010), Government websites for promoting East Asian culinary tourism: A cross-national Analysis Tourism Management,Pages 74-85;
20. Kabassi, K (2010), .Personalizes recommendations for tourists, Journal of Telematics and Informatics, Vol. 27, Pp. 51-66;
21. Lin Yi-Chin, Pearson Thomas E. & Cai Liping A., (2011), Food as a Form of Destination Identity: A Tourism Destination Brand Perspective, Tourism and Hospitality Research, 11, PP. 30-48.
22. Long Lucy M., (2013), Culinary Tourism, Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics, Springer Science-Business Media Dordrecht. http://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-94-007-6167-4_416-1#page-1;
23. Matlovičová Kvetoslava & Pompura Michal, (2013), The Culinary Tourism in Slovakia Case Study of the Traditional Local Sheep's Milk Products in the Regions of Orava and Liptov, GeoJournal of Tourism and Geosites, Year VI, No. 2, Vol. 12, PP. 129-144;
24. May Grace & Mazza Ann Chang, (2013), Gastronimic Tourism: Implications for Singapore, University of Pennsylvania;
25. Murray Iain, Haraldsdóttirv Laufey, (2004), Developing a Rural Culinary Tourism Product: Considerations and Resources for Success;
26. Ngoc Anh Vu, (2013), Promotion of Food Tourism on Websites of Tourist Offices: Cross-content Analyses of Helsinki, Copenhagen, and Lyon, Bachelor's Thesis Degree Programme in Tourism, HAGGA-HELIA, University of Applied Science;
27. Ravi, V. and Shankar, R. (2005), Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics, Technological Forecasting and Social Change, 72(8): 1011-1029;
28. Reza Alberto, (2014), The Role of Local Food in the Touristic Experience A Focus on Visit Tampere All Bright! Marketing Program, Bachelor's thesis, Degree Programme International Business, Tampereen ammattikorkeakoulu, Tampere University of Applied Sciences;
29. Sørensen Zina, (2013), Exploring Wine Tourism in Bulgaria A pathway to Sustainable Rural and Tourism Development?, The International Institute for Industrial Environmental Economics (IIIEE), Master thesis, Lund University;
30. Surenkok Aysegul, Baggio Rodolfo & Corigliano Magda Antonioli, (2010), Gastronomy and Tourism in Turkey: The Role of ICTs, Information and Communication Technologies in Tourism, Proceedings of the International Conference in Lugano, Switzerland, February 10–12, 2010, PP. 567-578;
31. World Travel & Tourism Council (2013), http://www.wttc.org;
32. Yang, Yang & Fik, Timothy (2014), Spatial effects in regional tourism growth, Annals of Tourism Research 46 (2014), pp 144–162.