Philosophical and educational thoughts of Mulla Sadra and Allameh Tabatabai in order to provide a model of moral education
Subject Areas : Ethics and Islamic EducationSeyed Nuraddin Hosseini 1 , Ali Asghar mashinchi 2 , Mokhtar ranjbar 3
1 - Collective chapters of Department of Education, PhD student of Philosophy of Islamic Education, Lamard Branch, Islamic Azad University, Lamard, Iran
2 -
3 -
Keywords: Philosophical theory, moral education theory, Mulla Sadra, Allameh Tabatabai, goal.,
Abstract :
The purpose of this research is to study the philosophical and educational thoughts of Mulla Sadra and Allameh Tabatabai in order to provide a model of moral education. In terms of goals, this research is practical and in terms of the method of data collection, it is a comparative content analysis, and for this purpose, data was first collected based on data sheets and information records. and education by Mulla Sadra and Allameh Tabatabai, their number was 80 volumes, and the ones that had the most relevance to the topic were selected with a purposeful and criteria-based sampling method. And it was done in a coding way. The tool used is in the form of recording information and extracting fiche from authentic sources, articles and documents, which is done in a library or documentary way. The method of data analysis was the method of coding (open coding, axial coding and selective coding). The findings showed that the previous research by other researchers was somewhat consistent with the results obtained in this research and some indicators and the component obtained in the present research is confirmed by the previous findings. After examining and studying the theoretical foundations and research background and documents with articles and researchers, 7 dimensions, 28 components and 72 indicators were identified in the form of the department's findings, that philosophical thought has4components and 12 indicators, educational thought has 4 components and 10 indicators, and Political4components and 9 indicators, optimal education 4components and 11 indicators, unification of attributes4 components and 9 indicators,happiness 4 components and 11 indicators and sublime wisdom 4 components and 10 indicators were identified.
ادیب، یوسف (1423)، آموزش انضباطمحور بر حیطههای یادگیری دانشآموزان، تهران: سروش.
اردستانی، محمدعلی،(1398). ابداعات فلسفی علامه طباطبایی، اول، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
اسمعیلی، سعید (1392)، فلسفه اخلاق لویناس در نگاه دریدا تهران: زرنگار.
اصغری، محمد (1391)، تقدم اخلاق بر فلسفه در اندیشۀ ایمانوئل لویناس، تهران: آییژ.
امید، مسعود (1390)، نظری بر زندگی و برخی از آراء علامه طباطبایی، تهران: سروش.
اوليچ، رابرت، (2017) مربيان بزرگ، مترجم علي شريعتمداري، تهران: قلم ،
بازرگان دیلمقانی، فریدون (1392)، آشنایی با فلسفه آموزش و پرورش ، تهران،انتشارات تزکیه
بوگلر و سومک ، (2018)، نفس از ديدگاه ابن عربي و ملاصدرا ، تهران: سروش.
پورحسن، قاسم (1392)، اعتباریات اجتماعى و نتایج معرفتى آن؛ بازخوانى دیدگاه علامه طباطبایی، تهران: حکمت
خامنه ای سید محمّد(1396)؛ فلسفه سیاسی در حکمت متعالیه، تهران: سفیر.
ریچارد آپلین (2015) تربيت فلسفي و فلسفه تربيت ، ترجمه محسن حکیمی، تهران: خجسته.
صدرالمتألهین شیرازی،(1396)مثنوی ملاصدرا، به كوشش: مصطفی فیضی، قم: كتابخانه آیةالله مرعشی نجفی،
صدرالمتألهین،(۱۳۸۹)، اسفار اربعه، ترجمه و تصحیح حسن حسن زاده آملی، چاپ پنجم، انتشارات بوستان کتاب،
فرامرز قراملکی.احد(1398)؛ روش شناسی فلسفۀ صدرا ، تهران: زرنگار.
لچت، جان (2019)، پنجاه متفکر بزرگ معاصر از ساختارگرایی تا پسامدرنیته، ترجمه محسن حکیمی، تهران: خجسته.
لکزایى، نجف (1391) اندیشه سیاسى صدرالمتألهین، قم، بوستان کتاب،
مصباح یزدی، محمدتقی، (1362). نقش علامه طباطبایی در معارف اسلامی، مندرج در یادنامه علامه طباطبایی، اول، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مطهری، مرتضی ، ( 1371)، تعلیم و تربیت اسلامی ، تهران : صدرا.