An Evaluation of the Possibility of Defending the Theory of the Objectivity of God’s Essence and Attributes Based on various Theories on the Ontology of Features
Subject Areas : Studies on Mulla Sadra and the Transcendent Philosophy
Mostafa Iazidi Yazdanabadi
1
,
Mohammadreza Bayat
2
1 - PhD candidate of Philosophy of Religion, University of Tehran, Tehran, Iran
2 - Associate Professor, Department of Philosophy of Religion, University of Tehran, Tehran, Iran
Keywords: God’s simplicity, objectivity of essence and attributes, ontology of attributes and features, Brian Leftow, Mullā Ṣadrā,
Abstract :
Explaining the relationship between God’s essence and attributes is one of the most fundamental problems in philosophy and kalām. The objectivity of essence and attributes is one of the most important theories that is used to explain their relationship, which is consistent with believing in God’s simplicity as the most crucial or, at least, as one of the most important metaphysical attributes of God. However, accepting the objectivity of God’s essence and attributes or His simplicity depends on the theory that is presented on the ontology of features and attributes. Several theories have been introduced in this regard in Islamic philosophy and contemporary analytic metaphysics. By discussing such theories, the present paper demonstrates the following points: 1) defending the objectivity of God’s essence and attributes is based on a theory on the ontology of attributes; 2) not all theories on ontological attributes are useful for explaining the objectivity of His essence and attributes; 3) the theories of Brian Leftow and Mullā Ṣadrā can be used to defend the objectivity of God’s essence and attributes.
آمدی، علیبن محمد (۱۴۲۳ق) ابکار الافکار فی اصول الدین، ج۱، قاهره: دار الکتب و الوثائق القومیه.
ابنسینا (۱۳۶۳) المبدأ و المعاد، تهران: مؤسسة مطالعات اسلامی دانشگاه مکگیل.
ابنسینا (۱۴۰۵ق) الشفاء (الطبیعیات)، قم: کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی.
ارسطو (1385) متافیزیک (مابعدالطبیعه)، ترجمه شرفالدین خراسانی، تهران: حکمت.
ایزدی یزدانآبادی، مصطفی (1403) «ارزیابی انتقادی نظریۀ جوهر زیرنهاد دربارۀ کارکردهای جزئی عریان از منظر فلاسفه اسلامی»، معرفت فلسفی، شمارۀ 85، ص96ـ79.
بغدادی، عبدالقاهر (۲۰۰۳م) اصول الایمان، بیروت: دار و مکتبة الهلال.
خمینی، روحالله (1381) تقریرات فلسفه امام خمینی(ره)، بکوشش عبدالغنی موسوی اردبیلی، ج۱، تهران: مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی(ره).
سبزواری، ملاهادی (۱۳۶۳) اسرار الحکم فی المفتتح و المختتم، تصحیح کریم فیضی، ج۱، قم: مطبوعات دینی.
سعیدیمهر، محمد (1386) «نظریه بساطت ذات خداوند؛ برخورد دو پارادایم فلسفی»، پژوهشهای فلسفی کلامی، شماره ۳۱و۳۲، ص84ـ59.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1416ق) نهایة الحکمة، قم: مؤسسة نشر اسلامي.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (بیتا) بدایة الحکمة، قم: مؤسسة نشر اسلامي.
کاپلستون، فردریک (1376) تاریخ فلسفه، ج۱، یونان و روم، ترجمه جلالالدین مجتبوی، تهران: سروش.
کشفی، عبدالرسول (1399) چیستی و امکان معرفت، تهران: سمت.
ماحوزی، رضا (1391) مفهوم جوهر در متافیزیک تحلیلی معاصر، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (۱۳۸1) الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة، ج6، تصحیح و تحقیق احمد احمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (۱۳۸۳الف) الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة، تصحیح و تحقیق غلامرضا اعوانی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (۱۳۸۳ب) الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة، ج2، تصحیح و تحقیق مقصود محمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (۱۳۸۳ج) الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة، ج3، تصحیح و تحقیق مقصود محمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1391) الشواهد الربوبیة في المناهج السلوکیة، تحقیق و تصحیح سیدمصطفی محقق داماد، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
هیوم، دیوید (1399) رساله¬ای در باب طبیعت آدمی، ترجمه جلال پیکانی، تهران: ققنوس.
Aquinas, Thomas (1963) Summa Theologica. vol. 2. trans. by Timothy McDermott, London: Cambridge University Press.
Armstrong, David M. (1977) Nominalism and Realism: Universals and scientific realism. Cambridge University Press, vol.1; https://doi.org/10.2307/2215424.
Armstrong, David M. (1978) A Theory of Universals. Cambridge: Cambridge University Press.
Augustine, Saint (2003) City of God. trans. by Henry Bettenson. Penguin Publishing Group.
Blanshard, Brand (1948) The nature of thought, New York: Humanities Press Inc.
Campbell, Keith (1990) Abstract particulars. Oxford: Basil Blackwell.
Ehring, Douglas (1997) Causation and Persistence. New York: Oxford University Press, https://doi.org/10.2307/2653500.
Feser, E. (2013) Aristotle on Method and Metaphysics (Philosophers in Depth). Palgrave Macmillan.
Leftow, Brian (2006) God and the Problem of Universals. Oxford Studies in Metaphysics. no. 2, pp.325-356.
Leftow, Brian (2015) God and Necessity. UK: Oxford University Press.
Loux, M. (1998) Metaphysics, a contemporary introduction. Rutledge.
Lowe, E. J. (1998) Introduction to Substance. Philosophical studies. vol. 47. ed. by Steven D. Hales. Wadsworth publishing company.
Lowe, E. J. (2006) The four-category ontology. Oxford University Press; http://www.jstor.org/stable/3329121.
Morris, T. V. (1985) on God and Mann. Religious Studies, vol. 23, no. 3, pp. 299-318.
Newman, A. (2006) The bundle theory for simple particulars. https://philpapers.org/rec/NEWTBT-2.
Russell, B. (1912) on the relations of universals and particulars. in: Proceedings of the Aristotelian Society. Vol. 12, no. 1, pp. 1-24; https://www.jstor.org/stable/4543817.
Williams, D. C. (1953) The Elements of Being. Review of Metaphysics, vol. 7, no. 1, pp. 3-18. http://www.jstor.org/stable/20123348.