Identifying the factors influencing the performance of employees during the Corona crisis by thematic analysis
Subject Areas : improving the performance of the public sector; Taking advantage of the opportunities available to fulfill the needs of citizensshohreh namjouyan 1 , maysam chegin 2 , marziyeh mohammadi 3
1 - Master's degree, Department of Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Faculty Member, Management Department, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: identification of factors affecting performance, contractor company, corona crisis,
Abstract :
The spread of Covid-19 caused a significant transformation in the way people and organizations live and work. Therefore, to stay competitive on the labor market, organizations must develop comprehensive strategies that allow them to identify their environmental opportunities and threats in accordance with market conditions. In addition, they must continue their activities. Tehran has taken place. The main question of this study is: What factors affected the performance of the employees of the contracting company during the Corona crisis? To answer this question, theories and models related to the subject and previous research have been investigated. Research in the current study is based on qualitative methods and an exploratory approach. The statistical sample of this research, which was selected by the snowball method and in a targeted manner, includes 14 managers and experts of a large contracting company in the metropolis of Tehran. The requirement was extracted using thematic analysis method. The results included 60 open codes in the form of 4 main concepts and 16 sub-themes. The results of the research showed that the 4 main criteria of organizational culture, job satisfaction, leadership and management, and finally, information and communication technology have the greatest effect in modifying the negative effects of the covid-19 disease on the performance of employees. Based on the results obtained, the 4 main criteria of organizational culture (with a weight of 0.446), satisfaction Job (with a weight equal to 0.331), leadership and management (with a weight equal to 0.152) and finally technology Information and communication (with a weight equal to 0.070) respectively have the greatest effect in modifying negative effects The covid-19 disease has an effect on the performance of employees.
فارسي آفتابي ، سلطان پناه (1400) ، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر در ارزیابی عملکرد کارکنان ، حکمرانی و توسعه، دوره 2، شماره 1، بهار1400 : 114-105
طيبي رهني ،علي (1400)، مدیریت منابع انسانی بعد از بحران ویروس کرونا ،فصلنامه مديريت بحران و وضعیت های اضطراری سال سیزدهم، دوره جديد، شماره 1، بهار 1400: 89-77
شهرياري ،بهاره(1400) ، شرايط مديريت منابع انساني در دوران كرونا ، همايش ملي پژوهش هاي مديريت و علوم انساني در ايران، دوره دهم
نجفی، محسن ؛ مالکی، مجتبی ؛ خورانی، شبنم ؛1400؛ بررسی تأثیر توانمند سازی، کار گروهی و آموزش کارکنان بر تعهد سازمانی؛ مجله : سرمایه انسانی دفاعی » پاییز 1400 - شماره 3 (32 صفحه - از 96 تا 127 )
جلاليان،زهره؛طباطبايي، محسن؛ پوربابايي،هادي (1395). نقش آموزش ضمن خدمت در یادگیری سازمانی و تاثیر آن بر بهبود عملکرد کارکنان.كنفرانس بين المللي مديريت و صنايع
رضایی کلیدبری ، حمیدرضا(1397). نقش رهبری اخلاقی در عملکرد کارکنان. باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامي، رشت، ايران
درخشنده ، علي . محمدخانی ، کامران(1395). رابطه بین رضایت شغلی با عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان مرکزی،كنفرانس بين المللي هزاره سوم و علوم انساني
صانع بخش حقدوست، مينا (1395)، عوامل مؤثر بر عملکرد سازمانی، كنفرانس بين المللي پژوهش هاي نوين در مديريت، اقتصاد و علوم انساني، انجمن اقتصاد انرژي، دوره 4
شیخی، سعید؛ غلامی هره دشتی، سهیلا(1393). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش. نشريه مطالعات آموزشي، مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي دانشگاه علوم پزشكي ارتش
عسکری، محبوبه؛ ابراهیمی نژاد، مهدی ؛ پور سعید، محمدمهدی(1396). بررسی تأثیر عوامل اثرگذار سازمانی بر عملکرد کارکنان سازمانهای متولی بحران(مطالعه موردی، آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان). فصلنامه مديريت بحران سال هشتم، شماره 31 ، بهار1396
قربانی، رعنا. (1389). بررسی نیازها و عوامل انگیزشی درونی و بیرونی (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر). علوم رفتاری، 2(4)، 91-118. SID. https://sid.ir/paper/190507/fa.
محمدي قشلاق، پريوش؛ جعفردوست بستاني، شهرام(1395). بررسي تأثير آموزش فناوري اطلاعات و ارتباطات بر عملكرد كاركنان، با نقش ميانجي سرمايه اجتماعي در سازمان :156-141
رحمانیان، محمد(1399). بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد پرسنل درمانی در رابطه با ویروس کرونا جدید.مجله افق آموزش علوم پزشكي ، دوره 12 ، شماره 3
اسدی سیرچی، مجید(1394). ایجاد انگیزه در کارکنان یک سازمان؛كنفرانس بين المللي علوم انساني، روانشناسي و علوم اجتماعي
عارف، هادی؛ سیدجوادی، سید رضا؛ پورعزت، علیاصغر و الیاسی ، قنبر محمد (1398). ارزیابی عملکرد: عرصة تقابل معناها، مدیریت سازمانهای دولتی، 7(3)،29-44
شجاعی دندارلو ،سعیده (1393) ،تبیین تاثیر سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی بر کارایی عملکرد کارکنان شرکت تولیدی صنعتی فراسان ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ،دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
سامانه جامع هوشمند تشخيص صلاحيت عوامل نظام فني و اجرائي(ساجات).sajat
داوری، علی1399 گزارش بحران کرونا و اقدامات ابتکاری شرک تها و کس بوکارها ، سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی، www.irna.
حیدری ساربان ، وکیل ؛ زیارتی، مینا 1396 عوامل اجتماعی و محیطی موثر بر عملکرد تعاونی های تولید روستایی شهرستان گناوه نشریه: تعاون و کشاورزی (تعاون) سال:1396 | دوره:6 | شماره:22صفحات :103-121
قلي پور، قادر(1394)، تاثير سرمايه ي فکري بر عملکرد سازمان بر اساس مدل استاندارد بنتيس، پايان نامه كارشناسي ارشد، مديريت اجرايي ،دانشگاه پیام نور
ابطحی، سید حسین(1389)، مدیریت منابع انسانی، چاپ هفتم، کرج: انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
آذر، عادل مؤمني، منصور(1380)، آمار و کارُبرد آن در مديريت، جلد دوم، چاپ پنجم، تهران: انتشارات سمت.
مير سپاسي، ناصر، مديريت استراتژيك منابع انساني و روابط كار؛ چاپ نوزدهم، انتشارات مير، تهران، 1380
آذر، عادل، مؤمني، منصور(1383)، آمار و کارُبرد آن در مديريت، جلد اول، چاپ دهم، تهران: انتشارات سمت.
اردبيلي، يوسف(1375)، روشهاي ارزشيابي در بخش دولتي و غيردولتي ايران، چاپ اول، تهران: انتشارات بعثت.
آرمسترانگ، مایکل(1384)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی، راهنمای عمل، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ دوم.
افخمی، احمد(1391)، پایان نامه کارشناسی ارشد نظام مدیریت منابع انسانی شرکت آغاجاری با استفاده از مدل بلوغ قابلیت افراد، دانشگاه علامه طباطبایی.
اهرنجانی میرزایی، حسن(1371)، تاملی بر واژه¬های تخصصی، دانش مدیریت، شماره 17، دانشکده علوم اداری و مدیریت.
بزاز جزایری، احمد(1385)، ارزیابی عملکرد منابع انسانی: الگوی عملی پیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد منابع انسانی در سازمان¬ها، چاپ دوم، تهران: انتشارات آییژ.
بزاز جزایری، سید احمد(1384)، ضرورت ارزیابی عملکرد در سازمان ها، تدبیر، شماره 98.
بزاز جزایری، سید احمد(1387)، ارزیابی عملکرد منابع انسانی، انتشارات آییژ، چاپ دوم.
تاج الدین، محمد و درویش، مریم(1388) مقاله با عنوان ارکان ارزیابی عملکرد منابع انسانی، ماهنامه تدبیر سال بیستم، شماره 203.
ترک زاده، جعفر و جعفری، سکینه(1391)، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی ، فصل نامه علمی – پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال سوم، شماره 3.
توحيدي، خليل(1375)، نظارت و ارزشيابي كارآئي و عملكرد سازمان¬ها گامي مهم در مسير بهره¬وري، فصل نامه مديريت دولتي شماره 33و34.
توسلی، غلام عباس(1369)، نظریه های جامعه شناسی، تهران، انتشارات سمت.
جزنی، نسرین(1391)،«مدیریت منابع انسانی»، چاپ هشتم، تهران: انتشارات نی.
حاجي شريف، محمود(1371)، ارزيابي در مديريت نيروي انساني، چاپ اول، تهران: انتشارات واحدآموزش نيروي انساني، مجتمع سيمان آبيك.
حافظ نيا، محمدرضا (1381)، مقدمه ای بر روش تحقيق در علوم انساني، تهران، انتشارات سمت.
حضرت علي (ع )،1375،نهج البلاغه،ترجمه دكتراسدا…مشير،چاپ پنجم،دفتر نشرفرهنگ اسلامي.
حقیقی، محمد علی و حبیبالله رعنایی(1376)، ارزشیابی عملکرد کارکنان و بهره¬وري نیروي انسانی تهران: انتشارات ترمه.
خاکی، غلامرضا(1386)، «روش تحقیق با رویکرد پایان¬نامه نویسی»، تهران: انتشارات درایت.
دانایی فرد، حسن و الوانی، سید مهدی و آذر، عادل(1389)، روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، رویکردی جامع، انتشارات صفار اشراقی.
ربیعی، علی، و شاقاسمی، احسان. (1385). نقش ارتباطات در مدیریت بحران. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 2(7)، 61-81. SID. https://sid.ir/paper/118176/fa
دسلر، گري (1384)، مباني مديريت منابع انساني، ترجمه علي پارسائيان و سيد محمد اعرابي، دفتر پژوهشهاي فرهنگي، چاپ سوم.
دعائي، حبيب ا… (1374)، مديريت منابع انساني، انتشارات مشهد.
رابینز، استیفن پی(1386)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و علی اعرابی، نشر مرکز پژوهش¬های فرهنگی.
راهنمای متقاضیان پنجمین دوره تعالی منابع انسانی(1392)، انجمن مدیریت منابع انسانی ایران.
رشید زاده، فتح الله(1391)، مقاله ارزیابی عملکرد دانش آموختگان دانشگاه افسری، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت نظامی، شماره 45، سال دوازدهم.
رحیمی، غفور ( 1385 )، " ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان"، مجله تدبیر، شماره 173
رفیع زاده، علاءالدین و رونق، یوسف(1392)، مدیریت و ارزیابی عملکرد با رویکردهای علمی- کاربردی(سازمان، مدیران و کارکنان) انتشارات فرمنش، چاپ اول.
روش¬هاي ارزشيابي كاركنان وزارت نيرو(1374)، دفتر برنامه ريزي نيروي انساني معاونت سازندگي و آموزش.
سبحان اللهي، محمد علي (تابستان 1379)، معيارهاي اندازه گيري عملكرد، فصلنامه مديريت و توسعه، شماره 5.
مير سپاسي، ناصر (1369)، مديريت منابع انساني و روابط كار، تهران، انتشارت شروين.
References Hamouche, Salima .(2021) Human resource management and the COVID-19 crisis: implications challenges, opportunities, and future organizational directions ، Journal of Management & Organization (2021). page 1 of 16
Rahmanian M, Iranloo R, Golaestan F, Esmaeilpour N, Kalani N, Hatami N, Heidarnezhad M, Rayat Dost E, Survey of knowledge, attitude and practice of medical staff in relation to the new corona virus (Covid-19). Horizon of Medical Education Development. 2021;12(3):11-22
Factors affecting employee performance: an empirical approach ,Anastasios D. Diamantidis, Prodromos Chatzoglou,2018.
Aref, H., Seyed Javadin, S.R., Pourezzat, A. A & Elyasi, Gh. M. (2019). Performance Appraisal: The Confrontation of Meanings. Public Organizations Management, 7(3), 29-44. (inPersian) (DOI)10.30473/IPOM.2019.43482.3413
https://www.who.int/health-topics/coronavirus https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/index.html https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-symptoms/ https://www.racgp.org.au/coronavirus https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/locations-confirmed cases.html.int/health-topics/coronavirus https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/index.html https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-symptoms/ https://www.racgp.org.au/coronavirus https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/locations-confirmed-cases.html Anderson, J. C., and D. W. Gerbing. 1988. “Structural Equation Modeling in Practice: A Review
and Recommended Two-Step Approach.” Psychological Bulletin 103 (3): 411–423.
Anderson, A. J., S. A. Kaplan, and R. P. Vega. 2015. “The Impact of Telework on Emotional Experience: When, and for Whom, Does Telework Improve Daily Affective Well-Being?” European Journal of Work and Organizational Psychology 24: 882–897.
Anitei, M., I. Stoica, and M. Samsonescu. 2013. “Particularities of Personality Traits and Perceived Stress at Workplace for the Young Workers in Romania.” Procedia Social and Behavioural Science 84: 1010–1014. doi:10.1016/j.sbspro.2013.06.690.
Anthony-McMann, P. E., A. D. Ellinger, M. Astakhova, and J. R. B. Halbesleben. 2017. “Exploring Different Operationalizations of Employee Engagement and Their Relationships withWorkplace Stress and Burnout.” Human Resource Development Quarterly 28 (2): 163–195. doi:10.1002/hrdq.21276.
Babcock-Roberson, M. E., and O. J. Strickland. 2010. “The Relationship Between Charismatic Leadership, Work Engagement, and Organizational Citizenship Behaviors.” The Journal of Psychology 144: 313–326. doi:10.1080/00223981003648336.
Bakker, A. B., and E. Demerouti. 2007. “The Job Demands−Resources Model: State of the Art.”Journal of Managerial Psychology 22 (3): 309–328. doi:10.1108/02683940710733115. Bakker, A. B., and E. Demerouti. 2008. “Towards a Model of Work Engagement.” Career Development International 13 (3): 209–223. doi:10.1108/13620430810870476.
Baloran, E. T. 2020. “Knowledge, Attitudes, Anxiety, and Coping Strategies of Students During COVID-19 Pandemic.” Journal of Loss & Trauma 25 (8): 635–642. doi:10.1080/15325024.2020. 1769300.
Bell, C., and N. Njoli. 2016. “The Role of Big Five Factors on Predicting Job Crafting Propensities Amongst Administrative Employees in a South African Tertiary Institution.” SA Journal of Human Resource Management/SA Tydskrif vir Menslikehulpbronbestuur 14: a702. doi:10.4102/ sajhrm.v14i1.702.
Berg, J. M., A. Wrzesniewski, and J. E. Dutton. 2010. “Perceiving and Responding to Challenges in Job Crafting at Different Ranks: When Proactivity Requires Adaptivity.” Journal of Organizational Behavior 31 (1): 158–186. doi:10.1002/job.645.
Bulinska-Stangrecka, H., and A. Bagienska. 2021. “The Role of Employee Relations in Shaping Job Satisfaction as an Element Promoting Positive Mental Health at Work in the Era of COVID-19.” International Journal of Environmental Research and Public Health 18 (4): 1903. doi:10.3390/ ijerph18041903. 26 R. NAGARAJAN ET AL. Downloaded from https://iranpaper.ir https://www.tarjomano.com https://www.tarjomano.com
Buonocore, F., D. de Gennaro, M. Russo, and D. Salvatore. 2020. “Cognitive Job Crafting: A Possible Response to Increasing Job Insecurity and Declining Professional Prestige.” Human Resource Management Journal 30 (2): 244–259.
doi:10.1111/17488583.12270.Chanana, N., and Sangeeta. 2020. “Employee Engagement Practices During COVID-19 Lockdown.” Journal of Public Affairs 21 (4): e2508. doi:10.1002/pa.2508.
Christen, M., G. Iyer, and D. Soberman. 2001. “Job Satisfaction, Job Performance, and Effort: A Reexamination Using Agency Theory.” Journal of Marketing 70 (1): 137–150. doi:10.1509/ jmkg.70.1.137.qxd.Cohen, J. 1988. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. 2nd ed. Hillsdale, NJ: Erlbaum.Comrey, A. L., and H. B. Lee. 1992. A First Course in Factor Analysis. 2nd ed. Hillsdale, NJ:
Lawrence Erlbaum.Contreras, F., E. Baykal, and G. Abid. 2020. “E-Leadership and Teleworking in Times of COVID-19 and Beyond: What We Know and Where Do We Go.” Frontiers in Psychology 11: 3484. doi:10.3389/fpsyg.2020.590271.Crawford, E. R., J. A.
Lepine, and B. L. Rich. 2010. “Linking Job Demands and Resources to Employee Engagement and Burnout: A Theoretical Extension and Meta-Analytic Test.” The Journal of Applied Psychology 95 (5): 834–848. doi:10.1037/a0019364.De Vreede, T., S. Andel, G.-J. de Vreede,
P. Spector, V. Singh, and B. Padmanabhan. 2019. “What is Engagement and How Do We Measure It? Toward a Domain Independent Definition and Scale.” Proceedings of the 52nd Hawaii International Conference on System Sciences, 749–758. Grand Wailea, Hawaii; January 8 - 11, 2019.Deci, E. L., and R. M. Ryan. 1985. Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York:
Plenum.Demerouti, E. 2014. “Design Your Own Job Through Job Crafting.” European Psychologist 19 (4): 237–247. doi:10.1027/1016-9040/a000188.Dubbelt, L., E. Demerouti, and S. Rispens. 2019. “The Value of Job Crafting for Work Engagement, Task Performance, and Career Satisfaction: Longitudinal and Quasi-Experimental Evidence.” European Journal of Work and Organizational Psychology 28 (3): 300–314. doi:10.1080/ 1359432X.2019.1576632.DuPlessis, J. H., A. D. Ellinger, K. F. Nimon, and S. Kim. 2021. “Examining the Mediating Effect of Job Crafting on the Relationship Between Managerial Coaching and Job Engagement Among Electricians in the U.S. Skilled Trades.” Human Resource Development International 24 (5): 558–585. doi:10.1080/13678868.2021.1947696.
Fonner, K. L., and M. E. Roloff. 2010. “Why Teleworkers are More Satisfied with Their Jobs Than are Office-Based Workers: When Less Contact is Beneficial.” Journal of Applied Communication Research 38 (4): 336–361. doi:10.1080/00909882.2010.513998.Fornell, C., and D. F. Larcker. 1981. “Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error.” Journal of Marketing Research 18 (1): 39–50. doi:10.1177/ 002224378101800104.
Garcia, L. (2020). “’It’s a New Territory’: Professors and Students Face Struggle to Adapt to Online Classes.” Accessed 30 January 2022.
https://www.kstatecollegian.com/2020/05/13/its-ahttps ://www.kstatecollegian.com/2020/05/13/its-a-new-territory-professors-and-students-face- struggle-to-adapt-to-online-classes/new-territory-professors-and-students-face-struggle-to- adapt-to-online-classes/ García-González, M. A., F.
Abbas, J., Muzaffar, A., Mahmood, H. K., Ramzan, M. A., & Rizvi, S. (2014). Impact of technology on performance of employees (a case study on Allied Bank Ltd, Pakistan). World Applied Sciences Journal, 29(2), 271–276.
Alam, M. M., & Murad, M. W. (2020). The impacts of economic growth, trade openness and technological progress on renewable energy use in organization for economic co-operation and development countries. Renewable Energy, 145(January),382–390.
Anggraini, D., Muchtar, B., & Masdupi, E. (2019). Effect of remuneration, work motivation, and organizational commitment to job performance. 2nd Padang International Conference on Education, Economics, Business and Accounting (PICEEBA-2 2018).
Arshad, A., & Abbasi, A. S. (2014). Spiritual leadership and psychological ownership: Mediating role of spiritual wellbeing. Science International, 26(3), 1265–1269. Ayalew, F., Kibwana, S., Shawula, S., Misganaw, E., Abosse, Z., Van Roosmalen, J., Stekelenburg, J., Kim, Y. M., Teshome, M., & Mariam, D. W. (2019). Understanding job satisfaction and motivation among nurses in public health facilities of Ethiopia: a cross-sectional study. BMC Nursing, 18(1), 46.
Belias, D., & Koustelios, A. (2014). Organizational culture and job satisfaction: A review. International Review of Management and Marketing, 4(2), 132. Bisbey, T. M., Kilcullen, M. P., Thomas, E. J., Ottosen, M. J., Tsao, K., & Salas, E. (2019). Safety culture: an integration of existing models and a framework for understanding its development. Human Factors, August, 1–15.
Cavdar, S. C., & Aydin, A. D. (2015). An empirical analysis about technological development and innovation indicators. Procedia Social and Behavioral Sciences, 195, 1486–1495. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.449
Changgriawan, G. S. (2017). The effect of job satisfaction and work motivation on employee performance in one way production. Agora, 5(2), 1–7.
Cram, W. A., Proudfoot, J. G., & D’arcy, J. (2017). Organizational information security policies: a review and research framework. European Journal of Information Systems, 26(6), 605–641. Gasparin, M., Green, W., Lilley, S., Quinn, M., Saren, M., & Schinckus, C. (2020). Business as unusual: A business model for social innovation. Journal of Business Research, https://doi. org/10.1016/j.jbusres.2020.01.034
Giao, H. N. K. (2019). The effect of corporation culture on the staff’s commitment in CMC Telecom Vietnam. Science Journal of Business and Management, 7(1), 23.
Granziera, H., & Perera, H. N. (2019). Relations among teachers’ self-efficacy beliefs, engagement, and work satisfaction: A social cognitive view. Contemporary Educational Psychology, 58(July), 75–84.