Arrays and analysis of carpet motifs in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces
Subject Areas : ArtPari Nowruzian 1 , Fatemeh Javadan Khord 2 , Sakineh Anuri 3 , Muslim Motaghizadeh 4
1 - Yasouj University of Applied Sciences
2 - Payam Noor Yasouj University
3 - University of Applied Sciences
4 - Yasuj Azad University
Keywords: Kohgiluyeh and Boyerahmad, Naqosh, Glim,
Abstract :
The people and artists of Kohgiluyeh and Boyrahed countries, like the natives of different regions and climates, according to the culture and environmental and climatic conditions of their place of residence, have different tastes in how to use patterns and colors in clothes, ornaments and also beautify their environment. apply In fact, the origin of these tastes and choices is the specific beliefs and beliefs of the natives of this region of Iran, which itself goes back to their way of life and their relationship with the surrounding nature, and it can be seen in the form of patterns and colors of Alvan in the handmade and traditional products of this country. . The patterns and colors used in the works and productions of this region are mostly inspired by the surrounding nature, which is finally manifested in the works by the native person's mental processing. Sometimes there are similarities between these patterns and the patterns used in the works left over from the century. and sometimes similarities with motifs used in the works produced in other regions can be seen, considering the mentioned cases and the extent of the motifs, an attempt was made to examine these items in the context of the motifs The work done in the carpet of this province should be paid. In this article, an attempt is made to consider the factors involved in the creation of local handwovens, such as nature, culture and customs, and by rooting the role and color in these works of art, the way of formation, change and semiotics of handlooms. It is a matter of work and with a careful and thoughtful look, I will analyze the colors and patterns in the hand woven fabrics of my hometown, especially the carpets of Boyer Ahmad region, and in this regard, the proximity and connection of these categories with nature or culture and customs and Reveal customs and analyze them.
• افرازی زاده، سید فیض الله، ترانه رنگ ،1391 ،اصفهان ،بهتا پژوهش
• ام ، نوردن تاشکیران، مطالعه ی مفاهیم نمادین و نقش مایه ها بر روی گلیم،1391، ترجمه مهدیه سلیمی بنی محمد افروغ ، شماره 172
• پرهام، سيروس، دستبافتهاي عشايري و روستايي فارس،1371، جلد دوم، انتشارات اميركبير
• چیت سازیان، امیرحسین و همکاران (1388 .)بررسی تطبیقی فرشینه های اروپا با گلیم ایران، فصلنامه علمی پژوهشی ( 13)
• دست بافتهای عشایری وروستایی فارس، جلد دوم، با همکاری سیاوش آزادی، مؤسسه انتشارات امیر کبیر. تهران 1371، ص35).
• زیبایی های طبیعت دنا، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان گهکلویه و بویراحمد
• شروانی،مریم، پایاننامه بررسی نقوش در دست بافته های استان کهگیلویه و بویراحمد و کاربرد آن در گرافیک،1389، دانشگاه فنی دخترانه شریعتی تهران
• فریدونی،علیمراد، رنگ و زندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد ،1378 ،پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه شاهد،تهران
• محمدزاده، درناز )1381 .)جمع آوري و مطالعه جایگاه نقوش حیوانی در بافته های گلیمی عشایر و بررسی امکان استفاده از آنها در ارائه پیام از طریق نقش گرافیکی. پايان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه الزهرا (س)
• هانس ای. وولف، صنایع دستی کهن ایران ،1372 ،مترجم دکتر سیروس ابراهیم زاده چاپ اول
• مرتضایی،مراد رنگ در گلیم استان کهگیلویه و بویراحمد، 1385، اموزشکده فنی پسران شهید رجایی شیراز