Analyzing the features of spatial combinations in the Houz-khaneh of historical houses in Isfahan (Safavid and Qajar periods)
Subject Areas : Basic concepts in Islamic urban planning and architectureSara Rouholamin 1 , Mohsen afshari 2
1 - M.A of Iranian Architecture Studies, Department of Architecture, Isfahan Art University, Isfahan, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Architecture, Isfahan Art University, Isfahan, Iran.
Keywords: Historical houses of Isfahan, Hozkhaneh, Spatial mixer.,
Abstract :
In the architecture of the desert regions of Iran, water has been life and continuation of life. The properties of tricks are used in the creation of architectural elements to create comfort and peace in the lives of residents. One of the cases in Isfahan using the element of water is Hozkhaneh Much research has been done on the historical houses of Isfahan, but Hozkhaneh space has not been given more attention. This research will be carried out to achieve the quality of the features of Hozkhaneh spatial mixers in the historical houses of Isfahan. In line with this goal, two questions are answered; What are the characteristics of spatial mixers in the Hoz Khaneh of Isfahan's historical houses? And how do they play a role? The present study analyzes the characteristics of the spatial mixers of Hozkhaneh in the historical houses of Isfahan during the Safavid and Qajar periods using a qualitative method with a practical purpose and a descriptive-historical approach. Considering cases such as the destruction of historical houses, being uninhabited, changing the use of houses to hotels, museums, and other cases, the lack of documents and maps of some historical houses, 20 historical houses with ponds in the city of Isfahan related to the mentioned periods were identified and it was checked. The results of the present research show that the pool houses are connected with other spaces of the house using doors, windows, and columns. in ponds using the features of spatial combiners; A flexible place has been formed such as optical and perspective expansion and horizontal and vertical spatial expansion. The ponds are divided into five groups in terms of neighborhood; A group of ponds are not contiguous. A group of them are connected one-way, another group two-way, the fourth group with three spaces, and the last group with four spaces. 12 of the researched ponds have rows and the rest have no rows. In the present research, the pond houses have ceiling or wall skylights, and in some of them, there are both roof and wall skylights. In nine of the researched ponds, there is Gholamgardesh. A group of pond houses have light expansion and a view to the outside, and the rest have a light expansion and a view to the inside.
آیت الله زاده شیرازی، باقر. (۱۳۹۲). اصفهان شهر نور (ترجمه لیلا پهلوان زاده. اصفهان): اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
احمدی نژاد، روزبه، و علیرضا شیر افکن. (۱۳۹۱). فرهنگ لغت انگلیسی به فارسی ساختمان و معماری. تهران: طحان.
بخارایی، صالحه. (۱۳۹۳). معماری و فضامندی نحو توالی فضاهای مرتبط با یک اپیزود در معنای عاطفی فضامندی. رساله دکتری معماری. دانشگاه شهید بهشتی تهران.
____________. (۱۳۹۴). «فضامندی: وجوه، حدود و عوامل تاثیرگذار». فصلنامه علمی پژوهشی صفه. ۲: 18-5.
حائری، محمدرضا. (۱۳۹۳). نقش فضا در معماری ایران. چاپ دوم. تهران: رسام.
______________. (۱۳۹5). خانه، فرهنگ و طبیعت در معماری ایران. چاپ دوم. تهران: مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.
خدابخشیان، مقدی، و سید مجید مفیدی شمیرانی. (1393). «ضرورت شناخت فضاهای زیرزمینی در معماریهای بومی». مجله هویت شهر. 17: 44-35.
دی. کی. چینگ، فرانسیس. (۱۳۹3). معماری فرم، فضا و نظم (ترجمه زهره قراگزلو). چاپ بیستم. تهران: دانشگاه تهران.
رازی، فریده. (۱۳۷۲). فرهنگ واژههای فارسی سره برای واژههای عربی در فارس معاصر. چاپ دوم. تهران: سعدی. رحمانی، سارا، و حمید ندیمی. (۱۳۹8). «تأملی در کیفیت و معنی محیط». مجله علمی پژوهشی باغ نظر. دوره ۱۶. ۷۱: 51-60.
رفیعی سرشکی، بیژن، ندا رفیعزاده، و علی محمد رنجبر کرمانی. (۱۳۹۵). فرهنگ مهرازی (معماری) ایران. چاپ سوم. تهران: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی.
زندیه، مهدی و سمیرا پروردی نژاد. (۱۳۸9). «توسعه پایدار و مفاهیم آن در معماری مسکونی ایران». نشریه مسکن و محیط روستا. ۱۳۰: 10.
شهامت نژاد، علیرضا. (۱۳۸۷). شناخت خانههای قاجاری اصفهان و تحلیل روند تغییرات آنها. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مطالعات معماری ایران. دانشگاه شهید بهشتی تهران.
شیخ زاده، علی. (۱۳۹۵). خانه امین التجار اصفهانی. مشهد: امکان امروز.
صفایی، آذر، و محمدصادق میرزا ابوالقاسمی. (۱۳۹۸). «تزیینات معماری در حوضخانه خانه دخانچی شیراز». دوفصلنامه علمی نگارینه هنر اسلامی. دوره ششم. 17: 87-94.
طباطبایی زواره، سیده مریم، نیما ولیبیگ، مریم عظیمی، و بهروز شهبازی چگنی. (۱۳۹7). «مقایسه کالبد خانههای چهارصفه و حوضخانهای سنتی شهر زواره». نشریه معماری اقلیم گرم و خشک. سال ششم. 7: 125-101.
عمید، حسن. (۱۳۸۷). فرهنگ فارسی عمید (دو جلدی). چاپ بیست و نهم. تهران: امیرکبیر.
فرشته نژاد، سید مرتضی. (۱۳۸۹). فرهنگ معماری و مرمت معماری. اصفهان: ارکان دانش.
فرمهینی فراهانی، بهراد. (۱۴۰0). طرحواره ذهنی و تولید فضا. تهران: آذرخش.
فن مایس، پیر. (۱۳۹۰). عناصر معماری از صورت تا مکان (ترجمه فرزین فردانش). چاپ سوم. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
قاسمی سیچانی، مریم و غلامحسین معماریان. (۱۳۸۹). «گونهشناسی خانه دوره قاجار در اصفهان». نشریه هویت شهر. سال پنجم. 7: 87-94.
قاسمی سیچانی، مریم و آزاده حریری. (۱۳۹۹). «خانههای قاجاری اصفهان. اصفهان»: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و معمار خانه باغ نظر.
کورت گروتر، یورگ. (1390). زیبایی شناسی در معماری (ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون). چاپ هفتم. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
کینژاد، محمد علی و محمدرضا شیرازی. (۱۳۹۷). خانههای قدیمی تبریز. چاپ دوم. تهران: ترجمه و نشر آثار هنری متن.
محمودی، کوروش، و بیژن شادپی. (۱۳۸۹). دیگشنری معماری و ساختمان Millenium . تهران: شهرآب- آینده سازان.
مستغنی، علیرضا. (۱۳۸6). اندیشه انگاره فضا در معماری روایت فضا. رساله دکتری معماری. دانشکده معماری و شهرسازی. دانشگاه شهید بهشتی تهران.
معین، محمد، و سید جعفر شهیدی. (1377). لغتنامه دهخدا (ج ۶). چاپ دوم. تهران: دانشگاه تهران.
معین، محمد. (۱۳۸۷). فرهنگ فارسی معین. تهران: فرهنگ نما با همکاری کتاب آراد.
نقی زاده، محمد، مریم قلمبر دزفولی، و حمید ماجدی. (۱۳۹۵). «تبیین مبانی عوامل موثر بر شاخصهای کیفی مسکن». نشریه هویت شهر. سال دوازدهم. 36: 176-163.
Thoring, Katja, Desmet, Pieter and Badke-Schaub, Petra. (2018). Creative environments for design education and practice: A typology of creative spaces. Elsevier. Delft University of Technology. Faculty of Industrial Design Engineering. Landbergstraat 15. CE. Delft. The Netherlands.