Designing a model for creating a company's value set, taking into account the customer's ethical value and social ethical value
Subject Areas : Ethics and Islamic EducationKeyvan Mohbed 1 , Hashem NikouMaram 2 , Karim Hamdi 3
1 -
2 -
3 -
Keywords: Positive marketing, company ethics, customer ethics, community ethics.,
Abstract :
The overall purpose of this study is to provide a model for creating a set of company value, customer ethical value and social ethical value with a positive marketing approach. Data is in the category of exploratory (qualitative-quantitative) research and is done in two phases. In the first phase, using the opinion of 15 experts and relying on study sources, the model framework was presented and validated. The statistical community in the second phase is the group of customers of entrepreneurial insurance services. In order to collect information and analyze the data, in the qualitative phase, the method based on data theory was used and in the quantitative phase, the method of structural equation modeling was used. Likert spectra were used. According to the results in the first and second part, social marketing has the greatest impact and role on positive marketing and positive marketing has the greatest impact and role on the value of the company.
پالیزوار، 1395؛ ایجاد ارزش ویژه برند با تاثیرگذاری قابلیت های بازاریابی، نوآوری و خلق ارزش مشترک با مشتری در بانک صادرات، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
ثالث، 1394؛ بررسی تاثیر کیفیت ارتباطات و تفاهم با مشتری در بازاریابی مثبت بر روی گفته های شفاهی مثبت ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان مازندران
تاجیک،1393؛ مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکتهای استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک) ، پایان نامه دکتری ، دانشگاه علامه طباطبائی
سادات مدقن،1395؛ بررسی رابطه سرمایه فکری با معیارهای خلق ارزش در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
صادقی رحیم آبادی، 1395؛ بررسی تاثیر نوآوری باز بر بازاریابی مثبت به منظور ایجاد مزیت رقابتی در شرکت ها، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان
صالح اولیاء، 1391؛ تعیین و اولویتبندی معیارهای خلق ارزش برای مشتری، نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع . انجمن مهندسی صنایع ایران
رضازاده زاوشتی، 1395؛ تحلیل فرایند خلق ارزش در موسسه آموزش عالی آزاد ماهان ، کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی الغدیر - دانشکده علوم انسانی و مدیریت
عسگری پور، 1395؛ ساختن ارزش ویژه برند صنعتی با بهرهگیری از قابلیتهای شرکت و ارزش خلق شده مشتریان ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خاتم
علی پوریان، 1395؛ارائه چهارچوبی برای خلق ارزش مشارکتی با کمک مشتری در باشگاه مشتریان به منظور توسعه محصولات جدید ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)
نجفی کلیانی، 1390؛ ارتباط بین انعطافپذیری منابع انسانی و خلق ارزش در سازمان؛ (مورد مطالعه: صنعت بیمه در ایران)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی
Ahir Gopaldas, Creating firm, customer, and societal value: Toward a theory of positive marketing, Journal of Business Research, Volume 68, Issue 12, 2015, Pages 2446-2451,
Bamboo Grove (2012). The top ten reasons why bamboo can save the planet. Retrieved from http://www.bamboogrove.com/why-bamboo-save-planet.html
Botsman, R., & Rogers, R. (2011). What's mine is yours: How collaborative consumption is changing the way we live. London: Collins.
Gene R. Laczniak, Patrick E. Murphy, 2019, The role of normative marketing ethics, Journal of Business Research, Volume 95,
Hanna, R., Rohm, A., & Crittenden, V.L. (2011). We're all connected: The power of the social media ecosystem. Business Horizons, 54(3), 265–273.
Hastak, M., & Mazis, M.B. (2011). Deception by implication: A typology of truthful but misleading advertising and labeling claims. Journal of Public Policy & Marketing,30(2), 157–167.
Heine, C. (2012, September 28). Nielsen: U.S. ad dollars grew 2.4% in Q2. Adweek (RetrievedonApril 7, 2014at: http://www.adweek.com/news/advertising-branding/nielsen-us-ad-dollars-grew-24-q2-144050).
Jasmine Siu Lee Lam, Kevin X. Li, 2019, Green PORT Marketing for Sustainable Growth and Development, Transport Policy,
Kilbourne, W.E., & Mittelstaedt, J.D. (2012). From profligacy to sustainability: Can we get there from here? Transforming the ideology of consumption. In D.G. Mick, S. Pettigrew, C. Pechmann, & J.L. Ozanne (Eds.), Transfor mative consumer research for personal and collective well-being (pp. 283–300). New York: Routledge.
Lerman, D., & Shefrin, H. (2015). Introduction to special section on positive marketing. Journal of Business Research (this issue).
Ngoc Luu, Liem Viet Ngo, Jack Cadeaux, 2018, Value synergy and value asymmetry in relationship marketing programs, Industrial Marketing Management, Volume 68, Pages 165-176,
Melissa G. Bublitz, Laura A. Peracchio, applying industry practices to promote healthy foods: An exploration of positive marketing outcomes, Journal of Business Research, Volume 68, Issue 12, 2015, Pages 2484-2493,
Stephan G.H. Meyerding, Clara M. Mehlhose, 2018, Can neuromarketing add value to the traditional marketing research? An exemplary experiment with functional near-infrared spectroscopy (fNIRS), Journal of Business Research,
Stoeckl, F.G., & Luedicke, M.K. (2015). Doing well while doing good? An integrative review of marketing criticism and response. Journal of Business Research (in press).