Assumptions of professional ethics of university faculty members with emphasis on Islamic sources
Subject Areas : Ethics and Islamic Education
1 - Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Faculty of Humanities, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
Keywords: default, professional ethics, religious principles, professors. ,
Abstract :
The aim of this research is to prove the existence of pre - assumption of ethics of university instructors in religious teachings . for this purpose , by the method of library research and analysis and description of the verses of the qur an and the traditions of the infallibles ( peace be upon them ) and viewpoints of the scholars , findings were obtained which showed that not only these assumptions are in accordance with the latest theories of the new sciences . the results of three groups were given the main hypothesis to enter the field of education that it can be successful in achieving educational and educational goals . these preconditions consist of elements and pre - assumptions including belief in the special efficiency of god , faith in the permanent supervision of god and revelation of truth in the judgment , the importance of purification and pre - assumption of knowledge including beginning of self and protection and strengthening of their scientific status , respecting the proper appearance , regularity and discipline , kindness with audiences and honesty and being a positive and positive role in achieving their educational and educational goals.
قرآن کریم
نهج ابلاغه
ابن أبي الحديد، عبد الحميد بن هبه الله، شرح نهج البلاغه (بی تا) محقق/ مصحح: ابراهيم، محمد ابوالفضل، قم، مكتبة آية الله المرعشي.
برگسون، هانری لویی (۱۳۵۸)، دو سرچشمه اخلاق و دین، ترجمه حسن حبیبی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
بنکداري، نسرین و گلنار مهران، طیبه ماهرو زاده و سید عباس هاشمی(1395)، ويژگيهای استاد شايسته در آموزش عالي ايران :يک مطالعه کيفي، فصلنامه علمي– پژوهشي رهيافتي نو در مديريت آموزشي، سال هفتم، شماره١، بهار ٩٥، پياپي25، صص 117-138.
تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم،(1410ق) محقق/ مصحح: رجائى، سيد مهدى، قم، دار الكتاب الإسلامی، ، چاپ دوم.
حمیدی، م. الف. (1387). آموزش و پژوهش: فرآیند آماده سازی، ارزیابی، پردازش و نوشتن. تهران: انتشارات سوگند.
خنیفر، حسین و پور حسینی، مژده (1386)،مهارت های زندگی، چاپ دوم، قم، مرکز نشر هاجر.
شریفی، احمد حسین(1391) ، آیین زندگی و اخلاق کاربردی، قم: نشرمعارف .
شعبانی ، حسن،(1394) مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، تهران، انتشارات سمت .
شهید ثانی، زین الدین، (1393)، منیة المرید فی آداب المفید و المستفید، تهران: انتشارات اسماعیلیان.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1366)، شرح اصول کافی، مصحح:محمد خواجوی، تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگی .
طباطبايي، سيد محمد حسين(1378)، تفسير الميزان، مترجم سيد محمد باقر موسوي همداني، قم، دفتر انتشارات اسلامي، چاپ يازدهم.
طوسی، نصیرالدین،( 1388)، آداب المتعلمین، تهران: انتشارات روزبهان.
عاملي . شیخ حر، (1370) ، وسائل الشيعه ، بيروت : دار إحياء التراث العربي.
عاملي، منيژه (1381) ، بررسي مباني نظري اخلاق حرفهاي در اسلام، پايان نامه جهت اخذكارشناسي ارشد، تهران، موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران.
قراملکی، احد فرامرز (۱۳۸۸)، درآمدی بر اخلاق حرفهای، چاپ دوم، تهران: انتشارات سرآمد.
قرائتی، محسن (1383)، تفسیرنور، تهران: مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، چاپ يازدهم.
الكليني، محمد بن يعقوب، (1359) الكافي، تهران: دارالكتب اسلاميه.
الکوفی، محمدبن محمد اشعث ( بی تا)، الجعفریات‐ الاشعثیات، کربلا: مکتب نینوی الحدیثه.
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى (1402ق)، بحارالانوار، بیروت: دار إحياء التراث العربي، ، چاپ دوم.
مدرسی ، سید محمد رضا (1371) فلسفه اخلاق ، چاپ اول ، تهران : انتشارات سروش.
مکارم شیرازی، ناصر (1386)، پيام قرآن ، تهران : دار الكتب الاسلاميه .
مکارم شیرازی، ناصر (1382)، تفسیر نمونه ، تهران : دار الكتب الاسلاميه .
موسوی الخمینی، سید روح الله (۱۳۷۸)، صحیفه امام( مجموعه آثار امام خمینی ره)، تهران: مرکز تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره
نمازى شاهرودى، على، (1418ق)مستدرك سفينه البحار،قم: انتشارات جامعه مدرسين .
نوری، میرزاحسین( ۱۴۰۸ق)، مستدرک الوسائل، قم: موسسه آل البیت لاحیاء تراث.
هاشمی، احمد و ماشینچی، علی اصغر و محمدخانی، کامران( ۱۳۹۵)، ارائه مدل ارزیابی شایستگی های هیئت علمی در نظام دانشگاه آزاد اسلامی : مورد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، فصلنامه علمی پژوهشی "رهیافتی نو در مدیریت آموزشی" ، شماره ۲۸ ، صفحه ۲۱۱- ۱8۵.
Hartog, mary and Winstanley, Diana,(2003).Ethics and Human Resource, Management: Professional Development and Practice.
-Durkheim Em. (1992). Profesonal Ethics and civic moral. Translated by Cornelia Brakfield. Routledge. New York. Pp: 29-45.
-Gallo, G.(2004). Operation Research and Ethics: Responsibility, sharing and cooperation – European journal of Operational Research . 153 (2). 468-476.
-Moberg DJ, Seabright MA. (2000). The development of moral imagination. Business Ethics Quarterly; 10(4): 845-884.