Survey of food tourism capacities (Case study: Survey of local indigenous food of Qom province)
Subject Areas : Geographyhossein sadeghi 1 , Mohammad aghazadeh 2
1 - Qom Municipality University of Applied Sciences
2 - Municipality University of Science and Technology, Qom
Keywords: Tourism, food tourism, local food, tourism development, Qom,
Abstract :
The food system, as a part of the cultural heritage of the society, has several capacities to be considered in the field of tourism. The food system has opened the door for experienced and experienced tourists to delve into the depths of the local culture and understand the difference that is most important motivation to perceive and touch with their culture through taste. Food tourism in its specific geographical space and in connection with other sectors is one of the most popular and lucrative goals in the valley of developed countries in terms of tourism. Food tourism can lead to many economic benefits, and many see it as a tool for local development that can stimulate the economy, protect existing jobs, and create jobs. The purpose of this study is to study the local cuisine of Qom and its impact on attracting tourists and developing tourism in this region of the country. This study is descriptive in terms of user purpose and method. Also, information and data have been collected through documentary-library studies. The results of the present study show that the local food of Qom has a high capacity in attracting and retaining tourists, and those in charge of this issue, can host more tourists in Qom for a longer period of time, and this region has cultural benefits. And benefit economically.
• آذر، عادل ؛ بیات ، کریم (١٣٨٧)، طراحی مدل فرآیند محوری کسبوکار با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات ، دوره ١، شماره ١، پاییز و زمستان ١٣٨٧
• احدنژاد، روشتی ؛ محسن ، صالحی ؛ میشانی ، حیدر (١٣٩١)، ارزیابـی تـوزیع فضایی زیرساختهای گردشگری و تعیین نقش فرایندهای اقتصادی - سیاسی و رشد فیزیکی شهرها در شکلگیری آن (مطالعه موردی : شهر زنجان )، دو فصلنامه مطالعات گردشگری ، دوره اول ، سـال اول ، شـماره اول، بهار و تابستان ٩١
• اسماعیلی ، رضـا؛ گـندمکار، امیر؛ حبیبی نوخندان ، مجید (١٣٩٠)، ارزیابی اقلیم آسایش چند شهر اصلی گردشگری ایران با استفاده از شاخصهای دمای معادل فیزیولوژیک PET، پژوهشهای جغرافیای طبیعی ، شماره ٥٧
• امین، معصومه (1394)، بررسی نقش غذا در ارزیابی گردشگری غذا و جذب توریسم، اولین همایش بینالمللی و چهارمین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیطزیست پایدار، همدان
• ایزدی ، حـسن (١٣٩٤)، گردشگری غذا، فرصتی بـرای تـوسعۀ پایدار روستایی در ایران ، پژوهشهای روستایی ، دوره ٦، شماره ١/ف بهار ١٣٩٤
• رنجبریان، بـهرام؛ خزاعی پول ، جواد؛ هادی بازوئی جامخانه (١٣٩١)، تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری خارجی استان اصفهان با استفاده از تکنیک فرایند سلسله مراتبی فازی، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، شماره ١، تابستان ١٣٩١
• جعفری مهرآبادی، مریم؛ اکبری، مجید؛ عطایی، فرزانه؛ رزاقی، فرزانه (1396)، مدلیابی ساختاری - تفسیری عوامل موثر بر توسعه گردشگری غذا، مطالعه موردی: شهر رشت، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، دوره12، شماره 3
• حق ویسی، علیاکبر (1394)، کتاب خوراکهای بومی ایران، انتشارات اندیشه ماندگار، چاپ دوم، شابک: 9786006782706
• سرور، رحیم؛ اکبری، مجید و درویش، بهروز (1396)، طراحی مدل توسعه گردشگری غذا در ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، مجله جغرافیا، تابستان 1396، شماره 53
• غفاری، محمد؛ شفیعی رود پشتی، میثم؛ حاتمی ورزنه، ابوالفضل (1400)، عوامل تعیینکنندة موفقیت بازاریابی کششی در گردشگری غذا رهیافت فراترکیب، نشریه گردشگری و توسعه، پاییز 1400، شماره 28
• فـیروزجائیان ، علیاصغر؛ فیروزجائیان ، مجتبی ؛ پطرودی ، سیدحمید؛ هاشمی غلامرضازاده، فاطمه (١٣٩٢)، کاربرد تـکنیک مـدل سـازی ساختاری تفسیری در مطالعات گردشگری (تحلیلی با رویکرد آسیب شناسانه )، مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری سال دوم ، شمارهی ٦، پاییز ١٣٩٢
• کـرمانی ، مـجید و سعید امیریان (١٣٨٣)، بررسی اثرات اقتصادی توریسم در جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تحلیل داده -ستانده ، فـصلنامه پژوهشهای بازرگانی
• کرمی ، فریبا؛ زینبی ، بهرام ؛ شجاعی وند، بهمن ؛ عمرانی ، خلیل (١٣٩٢)، بررسی و تحلیل نابرابری در تـوزیع زیرساختهای گردشگری (مطالعه موردی : استان گلستان )، دو فصلنامه مطالعات گردشگری ، دوره دوم ، شـماره سوم ، بهار و تابستان ٩٢
• کـشاورز، پرویز؛ اکبری ، مجید (١٣٩٢)، ارزیابی گردشگری غذا در توسعه شهری و منطقهای، اولین همایش ملی گردشگری ، جغرافیا و محیطزیست پایدار، انجمن ارزیابان محیط زیست هگمتانه
• مطیعی، صدیقه و زیاری، رضا (1396)، نقش غذا در توسعه گردشگری، اولین همایش ملی تکنولوژیهای نوین در علوم و صنایع غذایی و گردشگری ایران، بابلسر
• مولایی هشجین، نصرالله و رهنمایی، محمدتقی و رهنمایی، سهیلا، (1394)،گردشگری غذا و نقش آن در جذب گردشگر (مطالعه موردی: شهرستان تالش)، همایش ملی تالش شناسی، رشت
• Azman Ashley Marie, (2012), Food Tourism in Special Events and Festivals in Appalachian Ohio, Master thesis, Ohio University;
• Grbac Bruno & Milohanovic Ana, (2008), Contribution of Food Products in Creating Cultural Identity of Tourist Destination, WSEAS International Conference on Cultural Heritage and Tourism (CUHT'08), Heraklion, Crete Island, Greece, July 22-24, PP. 83-88;
• Horng, Jeou-Shyan & Tsai, Chen-Tsang.(2010), Government websites for promoting East Asian culinary tourism: A cross-national Analysis Tourism Management,Pages 74-85;
• Kabassi, K (2010), .Personalizes recommendations for tourists, Journal of Telematics and Informatics, Vol. 27, Pp. 51-66;
• Lin Yi-Chin, Pearson Thomas E. & Cai Liping A., (2011), Food as a Form of Destination Identity: A Tourism Destination Brand Perspective, Tourism and Hospitality Research, 11, PP. 30-48.
• Matlovičová Kvetoslava & Pompura Michal, (2013), The Culinary Tourism in Slovakia Case Study of the Traditional Local Sheep's Milk Products in the Regions of Orava and Liptov, GeoJournal of Tourism and Geosites, No. 2, Vol. 12, PP. 129-144;