A critical approach to the application of normative ethics classification in explaining the moral theory of the Holy Quran
Subject Areas : Quran and Science
1 - University of Tehran
Keywords: Normative ethics ,
Abstract :
Although a critical approach to the achievements of modern humanities has been very common in the Islamic world, and in particular in Iran, for decades, it So far, dealing with the sample and producing science has not been able to enjoy significant acceptance. Normative moral theories in the West are divided into three categories: teleological, consequentialist, task-oriented, and virtue-based, based on their interpretation of the criterion of right and wrong in moral judgments and propositions. Through a methodical study of the verses, it is concluded that not only does the Holy Qur'an not limit its moral design to one of these three categories: end (result), duty and virtue; At the same time, it pays attention to the moral agent and emphasizes the observance of moral rules and limits, as well as to moral actions and behaviors that have an irreplaceable role in human well-being, and does not consider them as independent and separate from each other. . The design of "faith" as a set of moral values and the existence of virtues - such as piety - that can only be defended and justified in religious ethics shows that the use of classification (result / task / virtue) in explanation and theorizing Islamic ethics is not as effective as it seems.
1- قرآن کریم
2- ابن فارس، احمد بن فارس، معجم مقاييس اللغة، قم : مکتب الاعلام الاسلامي، ۱۴۰۴ق
3- اسلامی، سیدحسن، اخلاق فضیلت مدار و نسبت آن با اخلاق اسلامی، مجله پژوهش نامه اخلاق، ش1، پاییز 1387.
4- اعوانی، غلامرضا؛ پاکتچی، احمد، دایرة المعارف بزرگ اسلامی، مدخل اخلاق، جلد7، تهران، مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، 1399ش.
5- پینکافس، ادموند، از مسأله محوری تا فضیلت گرایی، سیدحمیدرضا حسنی و مهدی علی پور، چ1، قم: دفتر نشر معارف، 1382ش.
6- حسینی رامندی، سید علی اکبر، نظریه¬ی اخلاق هنجاری در اسلام، تهران: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1398ش.
7- سوزنچی، حسین، تمایز فقه و اخلاق؛ تأملی در یک اشتباه تاریخی، فصلنامه علمی- پژوهشی حکمت اسلامی، دوره7، شماره 1، صص9-31، 1399ش.
8- شهید اول، محمد بن مکی، ذکری الشیعة فی احکام الشریعة، قم : موسسة آل البیت(ع)، 1419ق.
9- شیروانی، علی، فرااخلاق، تهران: انتشارات کانون اندیشه¬ی جوان، 1386ش.
10- همو، اخلاق هنجاری، تهران: انتشارات کانون اندیشه¬ی جوان، 1386ش.
11- طباطبايي، سيدمحمدحسين(علامه طباطبايي) ، الميزان في تفسير القرآن، چ پنجم، قم : جامعه مدرسين حوزه عـلميه قـم، 1390ق.
12- همو، ترجمه تفسير الميزان، چ پنـجم، قــم : جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1374ش.
13- طبرسي، فضل بن حسن، مجمع البيان في تفسير القرآن، چ پنجم، تهران : ناصر خسرو، 1372ش.
14- همو، تفسير جوامع الجامع، قم : حوزه علميه قم، 1412ق.
15- فخر رازي، محمد بن عمـر، التفسـير الکبيـر(مـفـاتيح الغـيـب)، چ سـوم، بيـروت: دارإحياء التراث العربي، 1420ق.
16- فهیم¬نیا، محمدحسین، مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی در قرآن، چ دوم، قم: بوستان کتاب، 1389ش.
17- محمدی، مسلم، مقدمه علم اخلاق، چ1، تهران: سازمان جهاد دانشگاهی، 1395ش.
18- مصباح، مجتبی، بنیاد اخلاق، چ10، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1394ش.
19- مصباح یزدی، محمدتقی، اخلاق در قرآن، محمدحسین اسکندری، چ10، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1398ش.
20- همو، فلسفه¬ی اخلاق، احمدحسین شریفی، چ سوم، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1394ش.
21- مطهری، مرتضی، مجموعه آثار،جلد13، تهران: صدرا، 1386ش.
22- میرصانع، سیدمحمدباقر؛ هادی، صادقی، اخلاق فضیلت؛ منظری قرآنی، مجله اخلاق پژوهی، شماره4، صص25-57، پاییز 1398ش.
23- نراقی، محمدمهدی(بی¬تا)، جامع السعادات، بیروت: اعلمی.