The Effect of E-tourism on the Purchase of Tourism Services and its Conformity with the Behavior of Iranian Tourists
Subject Areas :Reza Minaee 1 , Farshid Namamian 2 , Fakhrodin Maroofi 3 , Alireza Moradi 4
1 -
2 -
3 -
4 -
Keywords: : e-tourism, social networks, tourist behavior, marketing, ISM method,
Abstract :
Tourism will soon become the largest service industry in the world with the help of IT. Social networking platforms, which have become prevalent via mobile data, are valuable tools that contribute to the information and telecommunication technology (ICT). These platforms, which provide interactions and exchanges of various contents among the users, have developed new lifestyles and behavioral models among the tourists. Marketers must enjoy the online social networks and e-tourism to increase their competitiveness, market share, and the generated profit by providing the tourists with some services tailored to their demands. Upon reviewing 100 relevant qualitative and quantitative studies, we used an interpretive structural modeling (ISM) approach to present a model with five primary themes, in order of priority: a major environment, managerial factors, individual factors, group factors, and marketing factors. Through these factors, social networks affected tourists’ behaviors. The model was then tested on Iranian tourists’ behaviors using qualitative and quantitative statistical methods. Results could be used by virtually all marketers and activists in the tourism industry.
ابراهیمزاده گنجی، سید زینب و شیرخدایی، میثم و حسینی، ابوالحسن. (1395). «تبیین نقش عوامل مؤثر بر اعتماد الکترونیک در وب سایتهای گردشگری». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال یازدهم، شماره 34، صص 111-129.
اکبری، محسن و اصیل نوپسند، سیدمحمد و زاهدفر، کامران و ناصری، سحر. (1393). «بررسی تأثیر مجذوب شدن و ویژگیهای وبسایت بر رضایت و استفاده کاربران از شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی: فیسبوک)». فصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال چهارم، شماره دوم، شماره پیاپی 13، صص 110-95.
پیرمحمدیانی، روجیار و محمدی، شهریار. (1396). «ارائه مدلی برای بررسی اثرگذاری شدت اعتماد میان کاربران در محیط رسانههای اجتماعی»، مجله مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 9، شماره 2 صص 191-216.
تقوی فرد، محمدتقی و اسدیان اردکانی، فایزه. (1395). «ارائه مدل توسعه ی گردشگری الکترونیکی با رویکرد مدل سازی ساختاری-تفسیری». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال یازدهم، شماره 23.صص 19-39.
جعفری مقدم، سعید و هاشمی، نوشین. (1395). «شناسایی راهکارهای مؤثر در افزایش اثربخشی اطلاعاتی وبگاه هتلها». مدیریت و فناوری اطلاعات دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، دوره 8، شماره 4، صص 750-733.
حسینی، میرزاحسن و امینیان، مقداد. (1394). «نقش فناوری شبکه اجتماعی آنلاین بر مشارکت مشتری». پژوهش و فناوری، شماره 1 ـ صص 67-84.
حسینی، منیژه و قلمکاری، افسون. (1396). «تحلیل جوامع برند آنلاین بر پایه شبکههای اجتماعی با روش شبکهنگاری». سومین کنفرانس بینالمللی وبپژوهی، تهران، دانشگاه علم و فرهنگ.
دلاور، علی و قادری، اسماعیل و نیما مجدی. (1393). «جایگاه رسانههای اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیک»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات گردشگری، سال نهم، شماره 28 ، صص 1-16.
دهدشتی، زهره و شکیبا جمال آباد، غدیر. (1392). «مدل ساختاري جهت شناسایی مؤلفه هاي استراتژیک اثربخش بر نهادینه سازي گردشگري الکترونی». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگري، شماره 22.
رحیمی، زینب، کروبی، مهدی و تاج زاده نمین، ابوالفضل. (1391). «تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر رفتار مصرف¬کنندگان با تأکید بر محتوای تولید کاربر در مورد سفر». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
رنجبران، بهرام و محمودی، ادریس و جعفریزاده، فروز و هوشمند، محسن. (1392). «بررسی رفتار همنوایی مصرف کنندگان در شبکههای مجازی در بین دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز». فصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال سوم، شماره اول، شماره پیاپی 8، صص 62-49.
سعیدنیا، حمیدرضا و قربانزاده، داود. (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و تبلیغات شفاهی مثبت در بین کاربران تلگرام». فصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال هفتم، شماره اول، شماره پیاپی 24، صص 202-173.
سیدنقوي، علی وشکیبا جمال آباد، غدیر. (1392). «مؤلفه¬هاي مؤثر بر اعتماد گردشگران در حوزه گردشگری الکترونیک». فصلنامه مطالعات گردشگري، شماره 21، بهار.
ضیایی پرور، حمید و عقیلی، سید وحید. (1389). «بررسی نفوذ شبکه های اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی». مجله رسانه، سال بیستم، شماره 4، صص24-26.
فیض، داوود و شفیعی نیکآبادی، محسن و ملکی، فاطمه. (1394). «بررسی اثر تمایلات استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین بر عملکرد برند با بررسی نقش واسطهای ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری». فصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال پنجم، شماره سوم، شماره پیاپی 18، صص 68-55.
قنادان، علیرضا و امام علیزاده، نسرین. (1387). «شناسایی و رتبه¬بندی فاکتورهای موثر بر وفاداری الکترونیکی مشتریان در کسب و کارهای الکترونیکی با استفاده از روش بردار ویژه». مقاله ارائه شده در پنجمین همایش ملی تجارت الکترونیک.
محمودی میمند، محمد و فارسیجانی، حسن و طاهری موسوی، سارا. (1392). «ارائه الگوی ترکیبی عوامل مؤثر بر توسعه و پذیرش گردشگری مجازی در ایران». چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 13 ـ صص 123-143.
مظلومی، نادر و جلالی سیدحسین. (1391).« شبکههای اجتماعی و موفقیت سیاستگذاری گردشگری ایران». فصلنامه عملی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری ، سال هفتم، شماره 18 صص 25-48.
میناتزی، روبرتا. (1395). بازاریابی رسانه های اجتماعی در گردشگری و مهمان نوازی. ترجمه: محسن نظری و سید مهدی طباطبایی. چاپ اول. تهران: مهکامه.
نعامی، عبدالله و مشبکی، اصغر و آتیهکار، غلامرضا. (1395). «عوامل مؤثر در خریدهای لذتباور از راه اینستاگرام». فصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال ششم، شماره دوم، شماره پیاپی 21، صص 18-1.
هاوکینز، دل و بست، راجر و کانی، کنت. (1385). رفتار مصرف کننده. ترجمه: احمد روستا و عطیه بطحایی. تهران: سارگل.
یادگاری، مهدی؛ محمدی، شهریار و یارمحمدی سامانی، پیمان. (1394). «الگوی اعتماد در گردشگری الکترونیکی». فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات گردشگری، سال دهم، شماره 30، صص 129-148.
Arat, Tugay. (2016). “The Role of Social Media In Tourism”, 22nd International Academic Conference, Lisbon.
Bashar, Syed Mohiudden. (2014). “Impact of social travel networks on travel planning-The case of tripadvisor”, Master Thesis Faculty of Economics University of Ljubljana Slovenia.
Chang, Li-Hui & Tsai, Chih-Hsin & Chang, Wen-Chuan & Hsiao, Uan-U. (2015). “Social Media and Travel Behaviors, in Advances in Hospitality and Leisure”.
Constantinides, Efthymios. (2004). “Influencing the Online Consumer's Behavior: The Web Experience”, Internet Research, Vol. 14, Iss: 2, PP.111 – 126.
Kotler, Philip. & Setiawan, I. & Kartajay, H. (2010). Marketing 3.O , new Jersey.usa : John Wiley & Sons. Inc. Hoboken.
Kiráľová, Alžbeta & Pavlíčeka, Antonín. (2015). “Development of Social Media Strategies in Tourism Destination”, Procedia - Social and Behavioral Sciences. Vol, 175. pp: 358-366.
Miettinen, Ekaterina. (2016). “Marketing of Tourism Products through the Russian Social Media Channel VKontakte”, In Tourism and Hospitality Management.
Middleton, V.T.C & Clarke,J.(2001).Marketing in Travel and Tourism, 3rd ed., Oxford: Butterworh-Heinemann.
Soti, A, Goel RK, Shankar R, Kaushal OP. (2010). “Modeling the Enablers of Six Sigma Using Interpreting Structural Modeling”, Journal of Modeling in Management, 5(2), 124-141.
Toral, serjio(2016). Post-visit and pre-visit tourist destination image through eWOM sentiment analysis and perceived helpfulness, University of Seville.
Wei-Han, Garry & Voon Hsien, Tan & Binshan, Lee & Keng-Boon Ooi , Lin. (2017). “Mobile Applications in Tourism: The Future of the Tourism Industry?”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 117 Iss 3.
Zykova, Inna. (2017). Marketing of Travel Agency via Social Media, Business Economics and Tourism.