Childhood, Evils, and Error-tolerant Education
Subject Areas :
1 - Allameh Tabataba'i University
Keywords: Childhood, Good and Evil, Wickedness, Education, Error- tolerance, Fallibility, Islam ,
Abstract :
Human being has been naturally created in such a way that has the possibility and desire to behave good and evil. This is while in education, and especially in childhood education, the good is central and evil has been marginalized. Concentrating on the good and ignoring the evil in education does not seem realistic. The inclination to evil behavior and recognizing wickedness and error in childhood requires an appropriate education. In this study, by expressing reasons for the necessity of recognizing evil and a glimpse of the verses of the Quran, the desire to behave good and evil is recognized in childhood. Considering the concept of evil and the concept of childhood as a spectrum makes sense of talking about evil in childhood. Hence, an alternative approach is proposed to childhood education, called error-tolerant education. Error-tolerant education attempts to recognize the error and wickedness in childhood to provide the possibility of an active encounter to error and thus, facilitate the path of education and truth-seeking for children. “Recognizing the child’s evil inclinations”, “encountering error actively in childhood”, and “maximum welcoming of children’s error” are some of the components of error-tolerant education in childhood
قرآن کریم.
آزادمنش، سعید؛ سجادیه، نرگس و باقری نوع¬پرست، خسرو (1395). تبیین ماهیت دوران کودکی در هندسه نظریه اسلامی عمل. مبانی تعلیم و تربیت، 6(1)، 103- 83.
آگوستین (1382). اعترافات (افسانه نجاتی، مترجم). تهران: پیام امروز.
جوادی آملی، عبدالله (1387). تفسیر انسان به انسان (چاپ: چهارم). قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1389). حیات حقیقی انسان در قرآن (چاپ: پنجم). قم: اسراء.
راجرز، کارل (1376). هنر انسان شدن (مهین میلانی، مترجم). تهران: فاخته.
شورای عالی آموزش و پرورش (1391). برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. تهران: شورای عالی آموزش و پرورش.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
طباطبائی، محمدحسین (1374). المیزان فی تفسیر القرآن (سید محمدباقر موسوی همدانی، مترجم؛ جلد: 6 و 20؛ چاپ: 5). قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
فروید، زیگموند (1399). کودکی را می¬زنند؛ گزیده¬ای از مقالات بالینی روان¬کاوی فروید (مهدی حبیب¬زاده، گردآورنده و مترجم؛ چاپ: پنجم). تهران: نی.
کومبز، جرالد آر؛ دنیلز، لو روی بی (1392). پژوهش فلسفی: تحلیل مفهومی (خسرو باقری، مترجم). در ادموند سی. شورت (ویراستار)، روششناسی مطالعات برنامه درسی (محمود مهرمحمدی و همکاران، مترجمان)، (صص. 65- 43). تهران: سمت.
Aries, P. (1962). Centuries of childhood: A Social history of family life (Robert Baldick, Trans). Libraries Plon.
Buss, D. M. (2019). Evolutionary psychology: The new science of the mind (6th ed.). New York and London: Routledge.
Garlen, J. C. (2019). Interrogating innocence: “Childhood” as exclusionary social practice. Childhood. 26(1), 54-67.
Hegel, G. W. F. (2018). Phenomenology of spirit (T. Pinkard, Trans.). Cambridge: Cambridge University Press. (Original work published 1807).
Hobbes, T. (1651). Leviathan: The Matter, Forme, & Power of a Common-Wealth Ecclesiastical and Civill. London: Green Dragon.
Hobbes, T. (1983). De Cive: On the Citizen. Oxford: Oxford University Press.
James, A. & Prout, A. (1997). Constructing and reconstructing childhood: Contemporary issues in the sociological studies of the childhood. London: Taylor & Francis Inc.
Rousseau, J. J. (1979). Emile or on education (A. Bloom, Trans.). United States of America: Basic Books. (Original work published 1762).
Staub, E. (2003). The psychology of good and evil: Why children, adults, and groups help and harm others. Cambridge University Press.
Synnott, A. (1983). Little angels, little devils: A sociology of children. Canadian Review of Sociology, 20(1), 79-