A Philosophical Investigation of the Reasons for the Moral Practice of Organ Donation and Introducing Educational Principles and Methods to Persuade Trainees to Do it Based on the Islamic Perspective of Action
Subject Areas :Morad Yaridrhnavi 1 , hamid Balochi 2
1 -
2 -
Keywords: Organ Donation, Islamic Perspective of Actin, Education, Principles and Methods,
Abstract :
According to the teachings of the Holy Qur'an, God considers saving the life of one human being equal to saving the lives of all human beings. In contemporary medical and treatment culture, organ and tissue donation is one of the modern ways to treat humans ad save their lives. Practicing this moral and human value can help realize this divine teaching. This moral and value action has been investigated in different fields of research such as medicine, psychology, sociology, etc., nevertheless, it has not been studied from the perspective of education. In this regard, the present study pursued two objectives. First, the various reasons and factors expressed in persuading individuals to do the moral act of organ donation were categorized and explained from a philosophical viewpoint, and then by adopting a philosophical perspective (Islamic perspective of action), the educational foundations, principles and methods of persuading trainees to do this moral actin were deduced. For the first objective of the research, the descriptive-analytical method was used and for the second objective, Frankena's reconstructed model was utilized as the research methods. The results showed that the reasons for persuading individuals to do this moral action can be classified into four areas: intellectual, emotional, psychological and sociological. In accordance with the three principles of human practice from the Islamic perspective of action, the three educational principles including raising awareness about the moral action of organ donation, emotional transformation about it and making grounds for trainees to voluntarily do it, along with direct, semi-direct and indirect educational methods to realize these principles were recommended to act as guidelines for internalizing and persuading trainees to do organ donation.
احمدیان، شمسی. حقدوست، علیاکبر. محمدعلیزاده، سکینه. (۱۳۸۸). مقایسهٔ نظرات خانوادههای بیماران مرگ مغزی رضایتدهنده و امتناعکننده از اهدای عضو در زمینهٔ عوامل مرتبط با تصمیم اتخاذشده. مجلهٔ دانشگاه علوم پزشکی کرمان. دوره ۱۶. شماره ۴. صص ۳۶۳-۳۵۳.
افلاطون. (۱۳۸۶) جمهور. ترجمه فؤاد روحانی تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
باقری، خسرو. (۱۳۹۹). عاملیت انسان رویکردی دینی و فلسفی. تهران: واکاوش.
باقری، خسرو (۱۳۹۱) شخصیتشناسی در تاریخ با تأکید بر واقعه عاشورا، (برگرفته از صفحه شخصی نویسنده در سایت آکادمیا)(https://tehran.academia.edu/KhosrowBagheri)
باقری، خسرو (۱۳۸۵) نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد دوم، چاپ هشتم، تهران: انتشارات مدرسه
باقری، خسرو. (۱۳۸۰). تدوین مبانی انسانشناختی اسلام برای علوم انسانی، تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، وزارت آموزشوپرورش.
باقری، خسرو. سجادیه، نرگس. توسلی، طیبه. (۱۳۸۹). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفۀ تعلیموتربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
بهرامپور، راحله. اشکتراب، طاهره. برزآبادی فراهانی، طاهره. نصیری، ملیحه. (۱۳۹۶). دانش و نگرش پرستاران بخش مراقبتهای ویژهٔ استان مازندران در مورد اهدای عضو. مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران (نشریه پرستاری ایران). دوره ۳۰. شماره ۳۷. صص ۹-۱.
خسروی، زهره. باقری، خسرو. (۱۳۸۷). راهنمای درونی کردن ارزشهای اخلاقی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی. سال دوم. شماره ۸. صص: ۱۰۵-۸۱.
رمضانینژاد، رؤیا. علاءالدینی، پویا. (۱۳۸۸). عوامل مؤثر در میزان مشارکت داوطلبان جمعیت هلالاحمر. فصلنامه امداد و نجات. دوره ۱. شماره ۱.صص: ۳۴-۲۸.
زمانی، فرشته. معظم، الهام. معظم، الهه. مقامیمهر، آسیه. (۱۳۹۵). بررسی نگرش و رفتار مردم شهر اصفهان در خصوص اهدای اعضا. مجله تحقیقات نظام سلامت. سال ۱۳. شماره ۳. صص: ۲۶۶-۲۶۰.
شعبانی، زهرا. (۱۳۹۳). تبیین مدل نوعدوستی خیرین مدرسهساز در ده سال اخیر (۱۳۹۰-۱۳۸۰). دوفصلنامه علمی-پژوهشی تربیت اسلامی. سال ۹. شماره ۱۹. صص: ۹۴-۶۷.
عابدی، حیدرعلی. محمدی، محبوبه. عبدیزدان، غلامحسین. (۱۳۹۱). تجارب خانوادههای بیماران مرگ مغزی از ارتباط و آشنایی با خانواده و فرد گیرنده عضو. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. سال ۱۳. شماره ۱. صص: ۱۰۰-۹۲.
عبداللهی، محمد. شکراییفرد، لیلا. (۱۳۸۶). تحلیل جامعهشناختی اهدای عضو و بافت پس از مرگ مغزی در بین شهروندان تهرانی. فصلنامه علوم اجتماعی. شماره ۳۷. صص: ۳۸-۱.
غفاری، ابوالفضل. (۱۳۸۵). عاطفهگرایی در اخلاق پیشینه تاریخی تا وضعیت پستمدرن. مجله مطالعات اسلامی. پیوست شماره ۷۱.صص: ۱۴۷-۱۹۰.
قرهباغی، فاطمه. وفایی، ماریا. (۱۳۹۱). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه توانایی و مشکلات در نمونه کودکان ایرانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی سال ۱۵. شماره ۳. صص: ۲۴۱-۲۳۱.
کیانی، جمیله. محمدی، مرضیه. کشمیری، سعید. خیراندیش، صدیقه. حاجیونی، علیرضا. عباسی، فرهاد. (۱۳۹۸). آگاهی و نگرش مراجعین و کادر درمانی بیمارستان شهدای خلیجفارس بوشهر نسبت به اهدا عضو. دوماهنامه طب جنوب. سال ۲۲. شماره ۳. صص: ۱۸۳-۱۷۴.
مدرسی، سیدمحمدرضا. (۱۳۷۱). پژوهشی در بنیانهای زبانی، فطری، تجربی، نظری و دینی اخلاق. تهران: انتشارات سروش.
مک اینتایر، السیدر. (۱۳۷۹). تاریخچه فلسفه اخلاق. ترجمه انشاءالله رحمتی. تهران: انتشارات حکمت.
مغزی منظری، زهرا سادات. محمدی، عیسی. حیدری، عباس. (۱۳۹۱). عوامل مؤثر بر تصمیمگیری خانوادههای بیماران مرگ در اهدای عضو: یک مطالعه کیفی. فصلنامه پایش. سال ۱۱. شماره ۶. صص: ۹۳۵-۹۱۳.
نقیب زاده، میر عبدالحسین. (۱۳۸۶). نگاهی به فلسفه آموزشوپرورش. تهران: انتشارات طهوری.
نقیبزاده، میرعبدالحسین. (۱۳۸۰). درآمدی به فلسفه. چ پنجم. تهران: کتابخانه طهوری.
وبر، ماکس (۱۳۷۴). اقتصاد و جامعه. ترجمه عباس منوچهری و دیگران. تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی مولی
Bekkers, R. (2007). Measuring Altruistic Behavior in Surveys: The all or nothing dictator game, Survey Research Method. (۳):۱۳۹-۱۴۴.
Burra, P. De Bona, M. Canova, D. Canova, M. d'Aloiso, MC. Germani, G. Rumiati, R. et al. (2005). Changing Attitude to Organ Donation and Transplantation in University Students During the Years of Medical School in Italy. Transplantation Proceedings. 37(2): 547-550.
Kim, Jung Ran (Theresa). Elliott, D. Hyde, Ch. (2004). Korean Health Professionals’ Attitudes and Knowledge Toward Organ Donation and Transplantation. International Journal of Nursing Studies. 41(3): 299-307.
King, P.E. Furrow, j.l. (2004). Religion as a Resource for Positive Youth Development: Religion, Social Capital, and Moral Outcomes. Developmental psychology, 40(5), 703-713.
Levine, R. Norenzayan, A. Philbrick, K. (2001). Cultural Differences in the Helping of Strangers, Journal of CrossCultural Psychology, 32: 543-560.
Maruyama, G. Fraser, S. C. Miller, N. (1982). Personal Responsibility and Altruism in Children, Journal of Personality and Social Psychology, 42: 659-664.
Ozmen, D. Cetinkaya, AC. Sarizeybek, B. Zeybek, A. (2008). Knowledge and Views of Students of the Celal Bayar University Manisa School of Health Towards Organ Donation. Turkiye Klinikleri J Med Sci. 28(3): 311-318.
Palmer, M. (1991). Moral Problem. Cambridge. The Lutter worth Press.
Wallace, R. J. (1998). "Moral Motivation" in: Edward Craig, Ed. Routledge Encyclopedia of Philosophy, Version 1.0.
Seifert. Kelvin, L. (1999). “Constructing a Psychology of Teaching & learning” U.S.A: Houghtonmifflin company.
Stern, R. (2012). Understanding Moral Obligation: Kant, Hegel, Kierkergarrd.
Williams, B. (1981). Moral Luck, Cambridge University Press, Cambridge.
Wynne, E. (1989). The Great Tradition in Education Transmitting Moral Values Educational Leadership. 43, 4-9.