recognition and rankings of the competencies of the strategic managers of khorasan behzisti (shannon entropy analysis)
Subject Areas :kazem Nasirpour 1 , Moslem Cherabin 2 , Ahmad Akbari 3 , Davoud Kaveh 4
1 - Azad
2 - Azad
3 - Azad
4 - Azad
Keywords: competence strategic managersshannon entropy,
Abstract :
Because there is no standard list of competencies, various organizations, companies and institutions, ministries and government agencies around the world all define a framework for their expected competencies, depending on their circumstances and needs. The aim of this study was to identify and rank the competencies of strategic managers of Khorasan Razavi Welfare Organization. The research method is mixed exploration (qualitative-quantitative) which in the qualitative part is content analysis and in the quantitative part is a survey. Statistical sample In the qualitative section, 15 faculty members in the field of management were selected by theoretical sampling method and in the quantitative section, 12 professors working in Khorasan Razavi universities were selected by random sampling method. The method of analyzing the interview data has been selected in the qualitative part, the network of topics and in the quantitative part of Shannon entropy analysis. Findings of the research in the qualitative section include 25 organizational themes in the form of 4 comprehensive themes (individual, strategic, organizational and leadership) and the results of the quantitative section showed that strategic competence was identified as the most important and individual competence as the least important indicator. According to the research findings, it can be said that the identified components can be considered to assess the competence of strategic welfare managers
1. ایرانزاده، سلیمان، زنجانی، سعید (1395). مدل شایستگی مورد نیاز مدیران و متخصصان منابع انسانی در شرکت گاز استان آذربایجان شرقی با استفاده از تکنیک ISM. فصلنامه علمی پژوهشیمدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 8(30)، 23-50.
2. بجانی, ابوالفضل, شهلایی, جواد, کشکر, سارا, غفوری, فرزاد. (1398). تدوین الگوی شایستگی مدیران سازمانهای ورزشی کشور براساس نظریة دادهبنیاد. مطالعات مدیریت ورزشی, 11(54), 109-128.
3. بسیجی، عسل، بابایی زکلیکی، محمدعلی، حسین زاده شهری، معصومه، خدیور، آمنه. (1399). طراحی و اعتبارسنجی مدل شایستگی مدیران بازاریابی بینالملل. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 12(2), 35-62.
4. پورعابدی، محمدرضا (1398)، طراحی مدل شایستگی چندبُعدی مدیران و کارکنان، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 8، تابستان 1398، (پیاپی 24).
5. پورعزت، علیاصغر (1398)، طراحی مدل شایستگی سفیران جمهوری اسلامی ایران، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دوره 11، تابستان 1398، (پیاپی 36).
6. توحیدی، ارسطو (1391). الگویی برای انتخاب مدیران راهبردی. مطالعات مدیریت راهبردی، 11(3)، 155-175.
7. حاج کریمی، عباسعلی؛ رضاییان، علی؛ هادیزاده، اکرم ؛ بنیادی، علی (1391). طراحی مدل شایستگی های مدیران منابع انسانی بخش دولتی در ایران، چشم انداز مدیریت، ش 8، 23-43.
8. حاجکریمی، عباسعلی (1398)، طراحی مدل شایستگیهای مدیران منابع انسانی بخش دولتی در ایران، چشمانداز مدیریت دولتی، دوره 2، زمستان 1398.
9. خنیفر, حسین, ابراهیمی, صلاح الدین, سیفی, علی, فیاضی, بی بی مرجان. (1399). طراحی الگوی شایستگی مدیران آموزشی برای استفاده در مرکز ارزیابی و توسعه. مدیریت مدرسه, 8(2), 139-118.
10. درخشان، مژگان. زندي، خلیل (1396). راه كارهاي ارتقاي شایستگی هاي مدیران گروه هاي آموزشی. نشریه علمی - . پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 10(37)، 163-189.
11. رمضان پناه ندا، علامه سیدمحسن، سماواتیان حسین، قانع نیا مریم(1399). طراحی الگوی توسعه شایستگیهای مدیران عالی و میانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت. ۱۱ (۴۴) :۶۵-۹۴.
12. زارعی متین، حسن. رحمتی، محمدحسین. موسوي، احمد ودادي. سید محمد مهدي (1393). طراحی مدل شایستگی مدیران در سازمان هاي فرهنگی كشور. فصلنامه مدیریت سازمان هاي دولتی، 2(1)، 20-35.
13. سعیدپناه، مسعود، الوانی، سید مهدی، هاشمی، سید ذبیح الله. (1399). طراحی مدل شایستگی های بنیادی و فناورانه مدیران حوزه فناوری اطلاعات. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 1399(40), 1-8.
14. شماعی زاده، پیروز (1393). بررسی عوامل ارتقاي شایستگی پلیس آگاهی (مطالعه موردي: مدیران پلیس آگاهی كرمانشاه، كردستان، لرستان، ایلام و همدان). دانش انتظامی كرمانشاه، 5(17).
15. شیروانی، طهماسب، اسمعیلی، محسن، احسانی، محمد. (1398). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه شایستگی مدیران بازاریاب ورزشی با استفاده از رویکرد آمیخته اکتشافی. مطالعات مدیریت ورزشی
16. طلوعیان، غلام عباس (1398). تدوین مدل فرایندی شایستگی های مدیران منابع انسانی بخش دولتی با تاكيد بر سياست های كلی نظام اداری. رویکردهایژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 3(19)، 43-58.
17. عاشقي، حسن، قهرماني، محمد، نقورچيان، نادرقلي، (1396)، شناسايي و تبيين ابعاد، مولفه ها و شاخص هاي توسعه شايستگي مديران صنعت بانكداري، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني، 4(14)، 57- 76.
18. عباسپور، عباس. احمدي، منیژه. رحیمیان، حمید. دلاور، علی (1395). تبیین و ارائه مدل شایستگی سربازرسان در سازمان بازرسی كل كشور با رویکرد نظریه داده بنیاد. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 3(10)، 95-124.
19. عصاری، ناصر، سیادت، سید علی، عابدینی، یاسمین، منجمی، سید امیر حسن. (1399). تعیین سلسله مراتب معیارهای شایستگی مدیران مدارس مبتنی بر روش دلفی فازی در آموزش و پرورش استان اصفهان. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(41), 159-190.
20. نیازمند، نرگسخاتون و محمدی، مهدی (1393)، بررسی رابطه بین شایستگیهای عاطفی اجتماعی مدیران و رضایت کارکنان از کیفیت زندگی کاری، فصلنامة پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال ششم، شماره 3، 217-242.
21. الوانی، مهدي؛ اردلان، امید و محمدي فاتح، اصغر (1395). طراحى و تدوین الگوي مناسب شایستگی هاي مدیران و فرماندهان در سازمان ارتش جمهوري اسلامی ایران با بهره گیري از دیدگاه امام خامنه اي (مدظله العالی)، فصلنامه پژوهش هاي مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 8(9)، 1-30.
22. هوشیار، وجیهه، رحیم نیا، فریبرز. (1392). ارایه مدل شایستگی مدیران شعب در سیستم بانکی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 1392(13), 55-68.
23. Anitha, N. (2011). "Competency Assessment-A Gap Analysis Interdisiplinary", Journal of Contemporary Research Business,Vol 3, No 4.
24. Gunawan, J. & Aungsuroch, Y. (2016). Managerial competence of first-line nurse managers: A concept analysis. International Journal of Nursing Practise, Vol. 23, No. 1, 2017, p. 1-7.
25. Lara, F. J., & Salas-Vallina, A. (2017). Managerial competencies, innovation and engagement in SMEs: The mediating role of organizational learning. Journal of Business Research, 79, 152-160.
26. Liikamaa, K. (2015). Developing a project manager’s competencies: A collective view of the most important competencies. Procedia Manufacturing, 3, 681-687.
27. Mahbanooei, B, Gholipour, A, Abooyee Ardakan, M(2016). A competency model for general health managers (Case: Iran medical of health and education). Iranian Journal of Management Studies (IJMS), Vol. 9, No. 2, pp. 217 – 241.
28. Meyer, M.A. (2019). Competencies required for healthcare improvement positions. International Journal of Health Care Quality Assurance 32(1):281-295.
29. Mona N. Shah, Anand Prakash(2018). Developing generic competencies for infrastructure managers in India. International Journal of Managing Projects in Business, Volume: 11 Issue: 2, pp.366-381.
30. Muriithi, S.M, Radloff, S.E, Lynette Louw, L, (2018), The Relationship between Strategic Thinking and Leadership Effectiveness in Kenyan Indigenous Banks, South African Journal of Economic and Management Sciences, Pp1-11.
31. Skorková, Zuzana. (2016). Competency Models in Public Sector. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 230. 10.1016/j.sbspro.2016.09.029.
32. Ulrich, D., Brockbank, W., Younger, J., & Ulrich, M. (2017). Global HR Competencies. The University of Michigan, The RBL Group.