Studying Pathology of In-service Training Courses for OTC Group Employees according to the CIPP Model
Subject Areas :Bahareh Mansouri Kasvaei 1 , Mehdi Shariatmadari 2
1 -
2 -
Keywords: In-service Training Pathology CIPP Evaluation Method,
Abstract :
This research has been done with the aim of studying pathology of in-service training courses for OTC group employees, according to the “CIPP” model. It is an applied research and in terms of data collection, it’s among the survey research. For studying pathology of in-service training courses according “CIPP” model, various studies have examined and components that experts had expected a greater emphasis on, have been chosen. Thus, four aspects are measured using a researcher-made questionnaire: context, input, process and output. The study population included all OTC group employees who have participated in 1393 in-service training courses, that their total number are 1770 persons and the sample is 317 persons, using Morgan (sampling) method. To analyze the data, descriptive statistics, including frequency percent, the mean and standard deviation and inferential statistics including Chi-Squared Test, Umann Whitney, Kruskal-Wallis were used. Research results suggest that the quality of in-service training courses in four dimensions of CIPP evaluation model in context, input, process and output may have caused the participants to provide satisfaction.
ابیلی، خدایار و هداوندی، محمدرضا. (1383). ارزیابی کیفیت دورههای آموزشی مؤسسات ارائه دهنده خدمات آموزشی به شرکت ایران خودرو. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و چهارم، شماره 1، صص 138-99.
اخلاقی، فائزه؛ یارمحمدیان، محمدحسین؛ خوشگام، معصومه و محبی، نوشین. (1390). ارزشیابی کیفیت برنامه آموزشی در آموزش عالی با استفاده از الگوی سیپ. نشریه مدیریت اطلاعات و سلامت، دوره هشتم، شماره 5، صص 629-621.
بازرگان، عباس. (1383). ارزشیابی آموزشی. تهران: سمت.
بولا، اس. اچ. (1375). ارزشیابی طرحها و برنامههای آموزشی برای توسعه. ترجمه: خدایار ابیلی، تهران: مؤسسه بینالمللی روشهای آموزش بزرگسالان.
تذکری، زهرا؛ مظاهری، عفت؛ نمنبات، محبوبه؛ ترابیزاده، کاملیا؛ فتحی، سولماز و ابراهیمیبلیل، فاطمه. (1389). ارزیابی دوره دکتری پرستاری ایران (کاربرد الگوی ارزشیابی سیپ). مجله علمی پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی، سال دوازدهم، صص 51-44.
خالقیمقدم، معصومه. (1377). تأثیر آموزش ضمن خدمت بر کارایی کارکنان (وزارت فرهنگ و آموزش عالی). پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشکده علوم، دانشگاه شهید بهشتی.
خنیفر، حسین و زروندی، نفیسه. (1390). بازکاوی مفهوم اعتماد در سازمان. تهران: بعثت.
درانی، کمال و صالحی، کیوان. (1385). ارزشیابی هنرستانهای کاردانش با استفاه از الگوی سیپ به منظور پیشنهاد چارچوبی برای بهبود کیفیت هنرستانهای کاردانش (موردی از هنرستانهای منطقه 2 شهر تهران). مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دوره 36، صص 166-143.
دهقانی، علی؛ دقیقیاصلی، علیرضا و پورولی، فاطمه. (1394). بررسی تأثیر آموزشهای ضمن خدمت بر توانمندی و عملکرد شغلی کارکنان در یک شرکت بیمهای. پژوهشنامه بیمه، شماره 118، صص 60-35.
رمضانیراد، فرزاد و رضاییزاده، محمود. (1393). آسیبشناسی دورههای آموزش ضمن خدمت با رویکرد مدل سیپ در بانک ملت. نخستین کنفرانس ملی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه، بازیابی شده در تاریخ 15 اردیبهشت ماه 1395، برگرفته از سایت: www.civilica.com
زندوانیان نایینی، احمد.(1385). ارزیابی جامع مراکز تربیت معلم استان خوزستان براساس الگوی ارزشیابی سیپ. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. سال سیزدهم، شماره 2.
زندوانیان نایینی، احمد و مشایخی، نجمه. (1388). ارزیابی حوزه علمیه مکتبالزهرا شهرستان یزد بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ. نشریه بانوان شیعه، شماره 22، صص 94-67.
سهرابینژاد، ندا. (1386). ارزیابی کیفیت دورههای آموزش ضمنخدمت در صنعت گردشگری استان فارس (شیراز) بر ساس مدل ارزشیابی سیپ. پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
فتحیواجارگاه، کورش. (1386). برنامهریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: سمت.
فتحی واجارگاه، کورش. (1388). اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی. تهران: بال.
کاظمی، مهدی و همراهی، مهرداد. (1388). آسیبشناسی دورههای آموزش ضمن خدمت بر اساس مدل سیپ (مطالعه موردی استان فارس). پژوهشهای مدیریت،سال دوم، شماره چهارم، صص 130-113.
کیامنش، علیرضا. (1392). الگوی ارزشیابی سیپ. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و پژوهشها.
محمدیآریا، علیرضا؛ فتحآبادی، جلیل؛ کاکائی، یزدان و نوذری، محمد. (1390). ارزشیابی جامع دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان بر اساس الگوی سیپ از دیدگاه کارکنان آموزشی در سال تحصیلی1386-1385. مجله دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان، دوره هشتم، شماره 2، صص 68-58.
محمدی، داود. (1382). برنامهریزی آموزش ضمنخدمت. تهران: نورپردازان.
مشبکی، اصغر. (1377). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: ترمه.
مهجور، سیامک رضا.(1376). ارزشیابی آموزشی نظریه ها، اصول و الگوها. شیراز: ساسان.
هداوند، سعید؛ رحیمی، رضا و دارابی، مهدی. (1393). اعتباریابی الگوی ارزشیابی سیپ در عملکرد مراکز آموزشی مطالعه موردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران. فصلنامه پژوهش رهبری و مدیریت آموزشی، دوره اول، شماره اول، صص 136-119.
یعقوبی، نورمحمد؛ جودزاده، مهتا و زمانیپور، منیژه. (1393). آسیبشناسی دورههای آموزش ضمن خدمت ICT بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ مطالعه موردی شهرداری بیرجند. کنفرانس بینالمللی مدیریت در قرن 21، بازیابی شده در تاریخ 15 اردیبشت ماه 1395، برگرفته از سایت: www.civilica.com
Bernardin Bernardin, H. J. (2003). Human resource management. United state: megraw hill.
De cenzo, D. A & Robbins. S. P. (2002). Human resource management. John Wiley & Sons.
Ivancevich, John. M. (2001). Human resource management (8th ed). MC Grawhill Companies.
Rouiller, J. Z., & Goldstein, I. L. (1993). The relationship between organizational transfer climate and positive transfer of training. Human resource development quarterly, 4(4), 377-390.