A Survey of the Relationship between Transformational- Transactional Leadership Style and Organizational Silence/Voice: A Meta-Analysis Approach
Subject Areas :zahra SadeqiArani 1 , mahmoud pourbaferani 2 , fatemeh namian 3 , zahra hoseinpour 4
1 - Assistant Professor, Department of Management and Entrepreneurship, Kashan University, Kashan, Iran
2 - PhD in jurisprudence and private law, Tehran University, Tehran, Iran
3 - Master's student in Sociology, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
4 - Master of Executive Management, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Iran
Keywords: Transformational leadership style, exchange of organizational silence, organizational voice, metaanalysis,
Abstract :
Improvement in today's organizations requires the empowerment and optimal use of the organization's human resources knowledge, skills opinions and ideas. Various organizational factors can cause non-hearing (silence) or hearing (voice) opinions of employees. One of the key factors affecting organizational silence or voice is leadership style. The Researches that to survey the impact of organization's leadership style on organizational silence or voice was scattered and do not offer comprehensive result. Accordingly, the present study aimed at meta-analysis of research on the impact of transformational- transactional leadership style on organizational silence or organizational voice. The results of this study indicate that at 95% confidence level, the effect size of transformational leadership style with organizational voice is 0.442 and the effect size of transformational leadership style and transactional leadership style with organizational silence are 0.440 (reversed) and 0.460 (direct), respectively. In other words, Transformational leadership style is driving organizational voice and organizations can have active employees and benefit from their ideas by shift their leadership style from transactional leadership to transformational leadership.
اردلان. محمدرضا، قنبری. سیروس، محمدی. محمدفائق(1394)، ارزیابی نقش رهبری تحول آفرین در بروز آوای سازمانی؛ تحلیلی بر نقش واسطه ای فناوری اطلاعات و ارتباطات، فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، 3(11).
پیران نژاد. علی، داوری. الهه، افخمی. مهدی(1396)، سکوت سازمانی چالش معاصر مدیریت منابع انسانی: شناسایی عوامل و پیامدهای آن، مطالعات رفتار سازمانی، 6(1)، ص 147-176.
جعفری هرندی. رضا. نجفی، حبیبه(1396)، تاثیر سبک رهبری بر عملکرد منابع انسانی با میانجی گیری سکوت سازمانی، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، 26(85).
دستی. مرضیه(1392)، بررسی رابطه سبک رهبری مدیران با سکوت سازمانی در مدارس دوره راهنمایی شهرستان ری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
ذبیحی. زهرا(1393)، بررسی رابطه بین نوع سبک رهبری تحول گرا و تبادلی با آوای سازمانی کارکنان با توجه به نقش متغیر میانجی تیپ شخصیتی A و B در مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی قائم(عج) مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات شاهرود.
ساکی. رضا، دستی. مرضیه، نصری. صادق(1394)، رابطه سبک های رهبری تحولی-تبادلی مدیران با سکوت سازمانی، پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، 5(1).
شهابی نیا. مرتضی(1395)، تاثیر سبک های رهبری بر سکوت سازمانی و هویت سازمانی معلمان در مدارس ابتدایی شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
صالحیان. مهین(1393)، بررسی نقش سبک های رهبری در هوش، سکوت و فراموشی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی،گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد شاهرود.
فرهادی. اکرم، غفوری. پریا، حقیقی کفاش. مهدی، ابراهیمی. محمد(1394)، تاثیر رهبری تحول آفرین و یادگیری سازمانی بر کاهش سکوت سازمانی؛ مورد مطالعه: کارکنان بانک سپه استان تهران، پژوهش نامه مدیریت تحول، 7(13).
قربانی زاده. وجه الله، رودساز. حبیب، عباس پور.، جعفر(1393)، فراتحلیل موانع استقرار موانع دولت الکترونیک در ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، 2(8). ص 32-1.
محرابی. فاطمه(1392)، رابطه سبک های رهبری با سکوت سازمانی و تاثیر آن بر انگیزش و رضایت شغلی کارکنان صندوق ضمانت صادرات ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.
مقدسی. افسانه(1395)، رابطه سبک رهبری و مهارت ارتباطی مدیران با سکوت سازمانی در دبیران متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
نیازی. محسن، حسینی زاده. سیدسعید، سخایی. ایوب(1395)، فراتحلیل(نظریه تا کاربرد)، تهران، انتشارات سخن¬وران.
رحیمی غلامرضا مظاهری راد حمید (1396) اثر رهبری تحول گرا بر سکوت سازمانی با نقش واسطه ای توانمندسازی روانشناختی کارکنان، پژوهش، شماره 22: 175-157.
زارعی متین، حسن، طاهري، فاطمه، سیار، ابوالقاسم (1390). سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها. فصلنامه علوم مدیریت ایران, 6(شماره 21), 77-104.
افخمی اردکانی و افسر خلیلی صدر آباد (1391). بررسی رابطۀ بین عوامل شخصیتی و سکوت کارکنان دانشی، پژوهشهای مدیریت عمومی،5 (18)، صص 64 ـ 84.
Alfayad. Z , SurianiMohdArif. L (2016), The role of transformational leadership in encouraging employee voice: a Jordanian experience, Indian Journal of Innovations and Developments Vol 5 (11), ISSN 2277-5390.
B., Shahjehan, A., Shah, S. I and Wajid, A. (2019). The mediating role of transformational leadership in the relationship between cultural intelligence and employee Voice behavior: A case of hotel employees, International Journal of Intercultural Relations, 69, 66-75.
Bass, Bill and Avolio, Braun .(1994)Improving organizational effectiveness through transformational leadership. Thousand Oaks. CA: Sage
Brinsfield, C. T., Edwards, M. and Greenberg, J. (2009). Voice and silence in organizations: Historical review and current conceptualizations. Voice and Silence in Organizations. Edited by Greenberg, J. and Edwards, M.. Bingley, UK: Emerald Group Publishing.3-33.
Cossin, D & Caballero. J (2013) Transformational Leadership Background ,Literature Review, June 2013 © IMD, All Rights Reserved
Detert, J.R and Burris, E.R (2007) , Leadership Behavior and Employee Voice: In the Door Really Open? The Academic of Management Journal, Vol. 50, No. 4, pp .869-884. http://www.jstor.org/stable/20159894.
DOI: http://dx.doi.org/10.3968/6056.
Duan, J., Li, CH,. Xu, Y., Wu, CH. H. (2016). Transformational Leadership and employee Voice behavior: a Pygmalion mechanism, Journal of Organizational Behavior. ISSN 0894-3796.
Egger, M. Smith, G. D. and Altman, D. G.(2001) ,Systematic Reviews in Health Care-Meta-Analysis in context; BMJ Publishing Group
Harlos.K.P (2001) When Organizational Voice Systems Fail, The Journal Of Applied Behavioral Science, Vol. 37 No. 3, September 2001 324-342
Henriksen, Kerm & Dayton, Elizabeth. (2006). Organizational Silence and Hidden Threats to Patient Safety. Health services research. 41. 1539-54.
Hu, D.B, Zhang, B.B, Wang, M. (2015), A Study on the Relationship among Transformational Leadership: Organizational Identification and Voice Behavior, Journal of Service Science and management, 8,142-148. http://dx.doi.org/10.4236/jssm.2015.81017.
Ju, D., Ma, L., Ren, R., & Zhang, Y. (2019). Empowered to Break the Silence: Applying Self-Determination Theory to Employee Silence. Frontiers in psychology, 10, 485. doi:10.3389/fpsyg.2019.00485
Li, Ch And Wu, K. (2015), Investigation of Motive Between Transformational Leadership And Prosocial Voice: An Empirical Study In China, International Journal of Leadership, Vol.9 Iss. 1, 2015 School of Business & Leadership, Regent University ISSN 1554-3145.
Li, Y. and Sun, J.M. (2015),“Traditional Chinese leadership and employee voice behavior: a cross-levelexamination”,The Leadership Quarterly, Vol. 26 No. 2, pp. 172-189.
Li, young and Sun, Mound (2014). Traditional chinese leadership and employee voice bahavior: a crosss level examinition. The leadership Qurterly
Liu, Sh. M., and Liao, J. Q (2013). Transformational Leadership and Speaking up: Power Distance and Structural Distance as Moderators, Social Behavior and Personality, 41(10), 1747-1756. http://dx.doi.org/10.2224/sbp.2013.41.10.1747.
Liu, W., Zhu, R., Yang, Y.(2018). I Warn you Because I Like you: Voice Behavior, Employee Identifications, and Transformational Leadership. Leadership Quarterly. https://www.researchgate.net/publication/247208046_I_warn_you_because_I_like_you_Voice_behavior_employee_identifications_and_transformational_leadership.
McColl-Kennedy, J. R., & Anderson, R. D. (2002). Impact of Leadership Style and Emotions on Subordinate Performance. The Leadership Quarterly, 13, 545–559.
Morrison, E. U., & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence a barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management Review, 706-25.
Pinder, C., & Harlos, K. P. (2001). Employee silence: quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice. Research in personnel and human resources management. New York, 331- 69.
38. Pinder, Paul and Harlos, Koul (2001). Employee silence: Quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice. Research in Personnel and Human Resources Management. Volume 20.
39. Sehitoglu, Yasin. (2014), “Study of Organizational Commitment in the context of Leadership styles and reasons of Employee Silence”, Journal of Global Strategic Management, 57-68.
40. Shirvani M, Arab M, Karami H, Delavari S, Kiani M M.(2019). Survey on the Relationship between Organizational Silence and Management Styles from the Viewpoint of Employees of TUMS General Hospitals 2016 . EBHPME, 3 (1) :23-31
41. Slade, M. (2008). The daptive nature of organizational silence: a cybernetic exploration of the hidden factory, faculty of the graduate school of education and human development of the George Washington University.
42. Travis, DJ. & Gomez, J.R., & Mor B. (2011). Speaking up and stepping back: Examining the link between employee voice and job neglect, Children andYouth Services Review, 33(10): 1831-1841.
43. Vakola, M., & Bouradas, D. (2005). Antecedents and consequences of organizational silence: an empirical investigation employee relations. Journal of Organizational Change Management, 441-458.
44. Van Dyne, L., Ang, S., Botero, C., (2003). "Conceptualizing employee silence and employee voice as multi-dimensional constructs", Journal of Management Studies, 40(6),p.1360-1391.
45. Walumbwa, Fild and Others (2012). Ethical leadership and group in role performance: the mediating role of group conscientiousness and group voice. The leadership Quarterly. Vol.23.
46. Wang, Z., Xu, sh., Sun, Y and Liu, Y (2019). Transformational Leadership and employee voice: an affective perspective, Frontiers of Business Research in china, 13:2, http://doi.org/10.1186/s11782-019-0049-y.
47. Xu, A. J., Loi, R., & Lam, L. W. (2015). The bad boss takes it all: How abusive supervision and leader–member exchange interact to influence employee silence.The Leadership Quarterly, 26(5), 763-774
48. Zehir, C. & Erdogan, E. (2011). The Association between Organizational Silence and Ethical Leadership through Employee Performance. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24: 1389-1404.
49. Zhang, Z.T ., & Gao, X. Y. (2014). The Impact of transformational Leadership on Employee Voice Behavior: The Role of Organizational Identification and Procedural Justice. International Business and Management, 9 (2), 168-172. Available from: http://www.cscanda. Net/index.php/ibm/atticle/view/6056