The impact of alignment of organizational learning culture on organizational performance with the mediating role of dynamic capacity (Case Study: EPCO)
Subject Areas :Majid Babaee Lashkami 1 , Sirous Amirghodsi 2 , علی بنیادی نایینی 3
1 - University of Science and Technology
2 - University of Science and Technology
3 - University of Science and Technology
Abstract :
The research investigates the effect of organizational processes and culture of organizational learning on organizational performance with the role of the mediator of the dynamic capacity of EPCO. Research type is descriptive. Research population is all employees of EPCO. Research tool is standard questionnaire of Yu Yuan Hung (2010). The results showed that there is significant relationship between the Organizational dynamic capacity and organizational performance. There's significant and positive relationship between Organizational learning culture and Organizational dynamic capacity and Organizational dynamic capacity has the mediator to the relationship between organizational learning culture and organizational performance. But, the organizational learning culture doesn’t have a significant effect on Organizational dynamic capacity and Organizational performance. Finally, Organizational dynamic capacity doesn’t have the mediator role to the relationship between organizational process alignment and organizational performance. Based on research results and verification of positive influence of organization learning culture on organizational dynamic capacity and positive relationship between dynamic capacity and organizational performance, the people in charge could substantially improve the learning level of the company. This improvement first broaden the ability of competitiveness as well as the creativity and innovation, while at the same time it enhances organizational performance by improving competitiveness ability.
[1] Bollinger, A. S., & Smith, R. D. (2001). Managing organizational knowledge as a strategic asset. Journal of knowledge management, 5(1), 8-18.
[2] A. A. Sanchez, G. S. Marin and A. M. Morales. (2015) The mediating effect of strategic human resource practices on knowledge management and firm performance. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa 24 (2015) 138–148.
[3] Bennet, A., & Bennet, D. (2003). Hand book on knowledge Management, chapter 23 in Holsappel, C.w (Ed). Londen, Oxford.
[4] Kiedrowski, P. J. (2006). Quantitative assessment of a Senge learning organization intervention. The Learning Organization, 13(4), 369-383.
[5] Gomes, G., & Wojahn, R. M. (2017). Organizational learning capability, innovation and performance: study in small and medium-sized enterprises (SMES). Revista de Administração (São Paulo), 52(2), 163-175.
]6[ علامه، محسن؛ مقدمی، مهدی. (1388). "بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی، مطالعه موردی: واحد نیروی محرکه ی شرکت ایران خودرو". پژوهشنامه مدیریت اجرایی. شماره 38. نیمه اول 1389. صص 75 تا 100.
[7] Hung, R. Y. Y.; Yang, B.; Lien, B. Y. H.; McLean, G. N., & Kuo, Y. M. (2010). Dynamic capability: Impact of process alignment and organizational learning culture on performance. Journal of World Business, 45(3), 285-294.
[8] Abdel Razzaq Allouzi, R., Saleh Suifan, T., Alnuaimi, M. (2018) Learning Organizations and Innovation Mediated by Job Satisfaction. International Journal of Business and Economics Research, 7(1): 7-19, 7-19.
[9] Yeung, A.; Ulrich, D., Nason, S., & MA, V. G. (1999). Organizational Learning Capability: Keys to Continuous Business Success in Today's Business Environment. New York: Oxford University Press.
]10[ قاسمی، بهروز؛ صابری وحید اول، وحید (1392). تاثیر هماهنگی فرایند و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمان. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
]11[ رزمی، ج، رضا یزدی، س و انوری، م (1387). معرفی شاخص های ارزیابی و بررسی روند توسعه پایدار شهری در کلان شهر تهران. فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، شماره 67، صص 27 – 1.
]12[ دانشگاه علوم پزشكی همدان با همكاری معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی (1394). مدیریت کیفیت و فرایندهای سازمانی، دوره حین انتصاب ویژه مدیران میانی. دانشگاه علوم پزشكي همدان با همكاري وزارت بهداشت.
[13] Jiang, X., & Li, Y. (2008). The relationship between organizational learning and firms’ financial performance in strategic alliances: A contingency approach. Journal of World Business, 43(3), 365-379.
[14] Adair, J. (2002). Effective Strategic Leadership (New Revised Edition). Pan.
[15] Denison, D., & Neal, W. (2000). Denison organizational culture survey: Facilitator guide, published by Denison Consulting, LLC. Ann Arbor, MI: Aviat.
[16] Vera, D., & Crossan, M. (2004). Strategic leadership and organizational learning. Academy of management review, 29(2), 222-240.
]17[ خانعلیزاده، رقیه. (1387). "بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمند سازی کارکنان در دانشگاه تربیت مدرس". به راهنمایی اسدالله کردنائیج. دانشگاه تربیت مدرس. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت دولتی.
[18] Senge, P. (1990). The leaders’ new work: Building learning organizations. Sloan Management Review, 32(1), 7-23.
[19] Argyris, C., & Schön, D. A. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective (Vol. 173). Reading, MA: Addison-Wesley.
[20] Teece, D. J.; Pisano, G., & Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic management journal, 18(7), 509-533.
[21] He, X., Huang, S-Zh., Zhao, K., Wu, X. (2018) The Relationship between Learning Orientation and Dynamic Capability based on Environmental Education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2018, 14(6), 2193-2202.
[22] Ho, L. A. (2008). What affects organizational performance? The linking of learning and knowledge management. Industrial Management & Data Systems, 108(9), 1234-1254.
[23] Neir, S. L, (2008). The relationship between organizational culture and organizational performance in a large Federal government agency, Doctoral dissertation, Walden University.
[24] Folan, P., & Browne, J. (2005). A review of performance measurement: Towards performance management. Computers in industry, 56(7), 663-680.
[25] Yukl, G. (2008). How leaders influence organizational effectiveness. The leadership quarterly, 19(6), 708-722.
[26] Kathuria, R., Joshi, M., Porth, S. (2018). Organizational alignment and performance: past, present and future. Management Decision, Vol. 45 No. 3, 2007, pp. 503-517.
[27] Fainshmidt, S. Pezeshkan, A. Frazier, M. L., Nair, A. Markowski, E. (2016) Dynamic Capabilities and Organizational Performance: A Meta‐Analytic Evaluation and Extension. 53 (8), pp. 1348-1380.
[28] Mahmoud Abdulai Mahmoud, Charles Blankson, Nana Owusu-Frimpong, Sonny Nwankwo, Tran P. Trang, (2016) "Market orientation, learning orientation and business performance: The mediating role of innovation", International Journal of Bank Marketing, Vol. 34 Issue: 5, pp.623-648.
[29] Skerlavaj, M., Dimovski, V., Cerne, M. (2012) The organizational learning culture and organizational performance in Macedonian companies. European J. International Management, Vol. 5, No. 6
[30] N. Bai. And Z. Fallah. (2012). Relationship between learning culture and organizational performance in Iran’s Ministry of Sports and Youth. European Journal of Experimental Biology, 2012, 2 (6):2206-2211.
[31] Jiao, H.; Wei, J., & Cui, Y. (2010). An empirical study on paths to develop dynamic capabilities: From the perspectives of entrepreneurial orientation and organizational learning. Frontiers of Literary Studies in China, 4(1), 47-72.
[32] John C. Crotts, Robert C. Ford, Vincent C.S. Heung, E.W.T. Ngai, (2009) "Organizational alignment and hospitality firm performance", International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, Vol. 3 Issue: 1, pp.3-12.
]33[ مسعودی, مجید و شول، عباس. (1395). بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری با نقش میانجی فرهنگ سازمانی، سومین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی، بابلسر، شرکت پژوهشی صنعتی طرود شمال،
]34[ حیدری، علی؛ دیواندری، علی، اعرابی، سید محمد؛ سید کلالی، نادر (1395). رابطه قابلیتهای پویا و عملکرد شرکت با میانجی گری قابلیتهای عملیاتی. فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 27، صص 140 – 125.
]35[ عباسی، محسن و رحیمی، جهانبخش. (1395). بررسی رابطه بین متغیرهای فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با عملکرد سازمان در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران. دومین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران.
]36[ طالع پسند، سیاوش و محمدی حسینی، سید احمد. (1395) آزمون مدل ساختاری فرهنگ سازمانی و فرایند مدیریت دانش با عملکرد سازمانی: نقش میانجی نوآوری سازمانی. فصلنامة نوآوری و ارزشآفرینی، سال پنجم، شمارة نهم، بهار و تابستان 53، صص 112 – 101.
]37[ احمدوند، علی محمد؛ اقبالی، محمدعلی، احمدوند، محسن و اقبالی، حسین (1394) ارائه الگوی جامع مهندسی مجدد فرایندهای سازمانی در ناجا. فصلنامه مطالعات م دیریت انتظامی، (41 )، 521 - 539
. ]38[ نمامیان، فرضید و فیض الهی، صادقی (1394) تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی نوآوری (مطالعه موردی: شهرک صنعتی ایلام). دوره شانزدهم، شماره 46 و 47، بهار و تابستان 1394، صص 174- 161.
]39[ حسنی، م. (1393). نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد شغلی کارکنان درمانی. مجله دانشکده پرستاري و مامايي اروميه، دوره دوازدهم، شماره يازدهم، پي درپي 46 ، بهمن 1393 ، ص ص 996 – 988.
]40[ محمدی حسین، سید احمد، امین بیدختی، علی اکبر و جمشیدی، لاله (1392). بررسی نقش یادگیری سازمانی در افزایش عملکرد نوآوری. دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال دوم، شمارۀ 1، پاییز و زمستان 1392، صص 95 – 83.